MÅLE HVILEPULS: Visste du at hvilepulsen din blant annet kan avsløre sykdom?  Foto: Shutterstock / LUMOimages
MÅLE HVILEPULS: Visste du at hvilepulsen din blant annet kan avsløre sykdom? Foto: Shutterstock / LUMOimagesVis mer

Hvilepuls

Derfor bør du måle hvilepulsen din

Hvilepulsen kan fortelle deg hva slags form du er i, og om det er sykdom på gang. Dersom pulsen plutselig stiger, kan det være lurt å oppsøke lege.

Har du målt hvilepulsen din? Hvis ikke, kan det være lurt å gjøre det. Hvilepulsen kan nemlig avsløre sykdom, i tillegg til å vise om du er i god eller dårlig form. Du kan enkelt måle hvilepulsen din, i uthvilt tilstand rett etter at du har våknet om morgenen.

– Fest pulsbeltet på vanlig måte, og legg deg rolig ned på sengen eller på gulvet. Når du har slappet av i to-fire minutter, kan du lese av din hvilepuls på pulsklokken, sier Espen Tønnesen, Olympiatoppens fagsjef for utholdenhet.

Du må ikke ha pulsklokke for å sjekke hvilepulsen din. Du kan også telle den manuelt, ved å legge to fingre på pulsåren i halsgropen, og telle antall hjerteslag i løpet av 60 sekunder.

– Hvilepulsen gir en indikasjon på hva slags form du er i. Det er imidlertid ikke slik at personer med lav hvilepuls automatisk er i bedre form enn personer med høyere hvilepuls. 

LES OGSÅ: Test kondisjonen uten å trene!

Hva er normal hvilepuls?

Tønnesen forklarer at hensikten med hvilepuls er å se den individuelle utviklingen over tid. Dersom hvilepulsen reduseres etter en treningsperiode, er dette en god indikator på at formen din har blitt bedre.

– Dersom hvilepulsen øker i løpet av et par dager, med 5-8 ekstra slag i minuttet, er det ofte en indikasjon på at det er sykdom på gang. Pulsøkningen kan også enkelte ganger skyldes at det har vært gjennomført en svært stor treningsbelastning dagen før testen.

Normal hvilepuls for et voksent menneske ligger på 50-80 slag per minutt. Dersom hvilepulsen din er på 80-85 slag per minutt, er det et faresignal. Stress og uro kan påvirke hvilepulsen – i tillegg til stoffskiftesykdommer.

LES OGSÅ: Har du ujevn hjerterytme?

Vil øke bevisstheten rundt atrieflimmer

Det er altså slik at dersom du trener og kommer i bedre form, vil hvilepulsen synke. Hjertet slår færre slag fordi det klarer å pumpe ut mer blod per slag enn tidligere. Dette gjør hjertet sterkere.

– I LHL har vi hatt en aksjon som heter «Kjenn Pulsen». Dette er først og fremst for at personer som utvikler såkalt atrieflimmer (uregelmessig og oftest hurtig rytme) skal oppdage det. Atrieflimmer gir betydelig økt risiko for hjerneslag – oftest veldig alvorlige hjerneslag, sier Helge Istad, som er spesialist i indremedisin og medisinskfaglig rådgiver i LHL.

Atrieflimmer øker i befolkningen med økende alder. Ved 40-årsalderen har cirka én av 100 personer atrieflimmer, mens forekomsten blant 75-åringer er 12 prosent. Enkelte yngre kan også få denne tilstanden, blant annet de som trener ekstremt mye.

– Ved at du har kjennskap til din normale hvilepuls, altså hvilken hjertefrekvens du vanligvis ligger på, så har du et utgangspunkt å sammenligne med ved mistanke om unormal hurtig puls. 

LES OGSÅ: Intens trening over lengre tid kan føre til farlig hjertesykdom

Feber og stort alkoholkonsum påvirker hvilepulsen

Plutselig økt hvilepuls er ikke normalt – da bør du finne ut av årsaken. Vanlig sykdom som gir høy feber (for eksempel influensa), vil gi høy puls.

Stort alkoholkonsum over lenger tid vil også øke hvilepulsen.

– Dersom du får tilleggssymptomer som svimmelhet, tungpust eller brystsmerter samtidig som du erfarer høyere hvilepuls, så er dette en grunn til å kontakte lege. Hjertesykdom er i betydelig grad arvelig, derfor vil det være lurt å kjenne til om noen i familien har en hjertesykdom, sier Istad.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: