Søvn:

Derfor bør du nekte deg selv søvn

- Det beste du kan gjøre dersom du har sovet lite, er å glede deg til neste natt, sier søvneksperten.

SØVNVANSKER: Opptil 750 000 nordmenn sliter daglig med søvnproblemer. Foto: NTB Scanpix
SØVNVANSKER: Opptil 750 000 nordmenn sliter daglig med søvnproblemer. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Listen over ulike typer søvnlidelser er lang. Opptil 750 000 nordmenn sliter daglig med søvnproblemer, og løsningene for å kureres kommer på løpende bånd. Ifølge Helsedirektoratet, er det faktisk over 400 000 nordmenn som tar i bruk sovemedisiner for å behandle søvnvansker.

Mens noen mennesker tyr til medikamenter for å kunne få en god natts søvn, er det andre som googler seg til å finne enklere løsninger. Tanken på å kunne kurere dette på relativt kort tid uten medikamenter, kan nok for mange virke vanskelig.

Ifølge boken «Søvnskolen», skrevet av psykologene og søvnekspertene Lina Elise Hantveit og Line Rustberggaard, skal «6 uker til god søvn» være mulig å oppnå. Psykologene bak kurset under samme navn, har hjulpet tusenvis av mennesker.

«Søvntipsene som virkelig hjelper»

Boken som baserer seg på «søvntipsene som virkelig hjelper» , er laget for de som sliter med å få sove, våkner flere ganger i løpet av natten, sliter med søvnkvaliteten og generelt føler seg lite opplagt. Forfatterne fremmer sine konkrete råd og et trinnvist opplegg som man enkelt kan følge.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer