Pilates

Derfor bør du prøve pilates

Kan være like effektivt som å løpe på tredemølla.

TREKK PUSTEN: Tidligere studier viser at etter hvert som du lærer å puste dypere med lungene kan en time med pilates være like effektivt som kondisjonstrening på tredemølla eller spinningsykkelen.  Foto: Colourbox.com
TREKK PUSTEN: Tidligere studier viser at etter hvert som du lærer å puste dypere med lungene kan en time med pilates være like effektivt som kondisjonstrening på tredemølla eller spinningsykkelen. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Yoga, Pilates og bevegelighetstrening har blitt helt enormt de siste årene, og både SATS, Elixia og en rekke andre treningssentre har nå slengt seg på den såkalte «mindfulness and flow»-bølgen.Dersom du aldri har prøvd en slik form for trening med fokus på pust, er du kanskje av den oppfatning at dette ikke er «skikkelig» trening, men der tar du feil.LES OGSÅ: Så langt skal du strekke degFinnes flere gode grunnerKK.no's treningsjournalist, Adéle Blystad, var tidligere skeptisk til bevegelsestrening, men fant fort ut at det er blant den tøffeste treningen som finnes. Hvis du ennå ikke er overbevist om å prøve bevegelsestrening som pilates, kan det være at disse grunnene får deg i gang.I tillegg til en god treningsøkt kan pilates også påvirker simple, men viktige ting i hverdagen som for eksempel hvordan du sitter, skriver Health.com (ekstern lenke).PustingÅ puste høres nok enkelt ut, men gjør du det riktig kan du virkelig få en treningsøkt ut av det. Det er blant annet derfor du ikke må glemme å puste når du gjør sit-ups.Når du puster inn, fylles musklene dine med oksygen som gir dem energi. Når du igjen puster ut, bruker du de dype magemusklene som blant annet bidrar til å beskytte ryggraden og støtte opp overkroppen. Det er tidligere blitt gjort studier som viser at etter hvert som du lærer å puste dypere med lungene, snarere enn brystet, kan en time med pilates være like effektivt som tredemølla eller spinningsykkelen. LES OGSÅ: Stress ned på 60 sekunderHoldningEn dårlig kroppsholdning kan bidra til smerter i de fleste områdene av kroppen, enten det er kneskålene eller nakken. Riktig justering av ryggraden er en viktig del av en pilatestime enten du ligger på ryggen, sitter eller står gjennom øvelsen.Det legges vekt på å opprettholde de naturlige kurvene i ryggen, å styrke musklene som støtter den og å forsterke følelsen av hvordan bekkenet, ryggraden og hodeskallen står i forhold til hverandre. Hvis du klarer å sette fokus på kroppsholdningen gjennom alle timene dine, vil du straks se at du tar med deg dette over alt. For eksempel i sofakroken eller ved pulten på jobb. LES OGSÅ: Slik blir treningen morsom igjenKroppbevissthetØvelsene som brukes i pilates kan sammenliknes litt med meditasjon, men istedenfor å klarne tankene, fokuserer du på å føle kroppen som beveger seg. Dette bidrar til at du blir bedre kjent med kroppen din, og gjør hverdagslige oppgaver lettere å gjennomføre uten at du presser deg for langt. (Ja, du har kanskje strukket deg etter vesken i baksetet på bilen og endt opp med kink i nakken, du også?) Kroppsbevissthet handler også om å bruke de rette musklene - uten at du skal spenne andre muskler eller andre deler av kroppen. Det gjør at du blir mer bevisst på å bruke de riktige musklene og kan dermed bedre koordinasjonen din. LES OGSÅ: Hvor ofte rengjør du treningsmatten?KjernemuskulaturMange tror pilates begrenser seg til trening av magemusklene, men det handler om mye mer enn det. Denne treningsformen styrker samarbeidet mellom mage- og ryggmusklene slik at du bedre kan beskytte ryggraden. I tillegg styrker du andre neglisjerte, men viktige muskelgrupper, som innsiden av lårene og bekkenbunnen.Ved å trene pilates lærer du å stabilisere og styrke overkroppen. Dette tjener du også på når du trener i treningsstudio eller når du er ute og løper.LES OGSÅ: Den beste treningen på 20 minutterNoe du lurer på? Spør KK.no Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer