BEDRE SØVN: Redusert skjermtid gjør søvnen bedre, sier søvnekspert. FOTO: NTB Scanpix
BEDRE SØVN: Redusert skjermtid gjør søvnen bedre, sier søvnekspert. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Bedre søvn:

Derfor bør du redusere skjermbruken før leggetid

Å engasjere seg i noe før du skal sove gjør at søvnen kommer senere.

Du er kanskje en av dem som elsker å legge seg under dyna og nyte en god serie før du skal sove? Det kan virke avslappende, men som kjent kan skjermen ødelegge for søvnen din. Så, hva er egentlig den beste regelen her, og hva kan du gjøre i stedet?

Søvnekspert Ståle Pallesen sier til KK.no at det aller beste er å droppe skjermer den siste timen før man legger seg, men også å redusere bruken to timer før.

- Det er to grunner til dette. Det ene er at lyset fra skjermen påvirker evnen til til å sovne. I tillegg vil det forvirre døgnrytmen, fordi du får lys sent på kvelden.

Men Pallesen sier at det finnes løsninger som gjør at skjermbruken ikke blir like ille for søvnen. For eksempel kan du laste ned diverse apper som gjør at skjermen går inn i nattmodus.

- Det betyr at de delene av lyset som har størst effekt på våkenhet fjernes, spesielt blått lys. I tillegg finnes det briller med oransje glass som automatisk blokkerer blågrønne lys som påvirker våkenheten din.

LES OGSÅ: Tuller mørketiden med søvnen din?

PRØV Å STRESS NED: Å redusere bruk av mobil og serier kan hjelpe deg med å roe ned før du skal sove. FOTO: NTB Scanpix
PRØV Å STRESS NED: Å redusere bruk av mobil og serier kan hjelpe deg med å roe ned før du skal sove. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Det er ikke bare lyset som ødelegger søvnen

Selv om slike verktøy kan minske problemene skjermer skaper for søvnen din, betyr det likevel ikke at du bør være mye på PC-en eller mobilen rett før sengetid.

Det største problemet er faktisk ikke alltid lyset.

- Innholdet du får fra skjermene er også med på å gjøre det vanskelig å sove. Å spille dataspill, sjekke e-post eller kommunisere via diverse apper skaper ofte engasjement og våkenhet, sier Pallesen.

Å engasjere seg i ting på internett eller å ha en morsom samtale med en venn via mobilen er derfor kanskje like ødeleggende for søvnen som selve lyset. Derfor råder Pallesen deg til å skru av alt av skjermer en time før du skal sove, men ikke bare det;

- Det beste er å ikke ha mobilen på soverommet i det hele tatt. Soverommet bør være fritt for elektronikk, fordi rommet skal forbindes med søvn.

Pallesen har en tommelfingerregel du kan ta med deg for å få best mulig søvn, nemlig å få til en deaktivering før du skal sove, som både gjelder det intellektuelle og det fysiske. For eksempel kan det å lese en bok fungere søvndyssende for noen, men slett ikke for alle.

- Du bør redusere intellektuell stimulering før du skal sove. Å lese en bok kan for mange være aktiverende, for eksempel hvis boka er svært spennende, og det kan hindre søvn.

- I tillegg bør du redusere mentalt krevende oppgaver, emosjonelle inntrykk og ikke minst fysisk aktivitet i tiden før leggetid.

Lag et rituale du utfører hver kveld

Søvnspesialist ved Bergen Søvnsenter, Øystein Vedaa, råder deg til å lage et slags rituale før du legger deg. Det skal kunne hjelpe kroppen din med å skjønne at det er leggetid.

- Dette kan være at du gjør det samme den siste halvtimen før du legger. For eksempel at du legger sammen tepper i sofaen, sjekker at døra er låst og pusser tennene.

Vedaa sier også at det kan hjelpe å gjøre deg ferdig med tanker om enkelte ting før du legger deg.

- Tenk gjennom ting som har skjedd i løpet av dagen og hva du bør huske i morgen. Bruk tid på å legge dagen til hvile.

LES OGSÅ: Dette skjer når du ikke sover en hel natt

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: