SMIL OG VÆR GLAD: Mas på jobben, og trafikkork på veien hjem. Er dette ting som lett gjør deg stresset og irritert? Da bør du begynne å smile mer. Forskere har nemlig funnet ut at å smile selv om du egentlig ikke er glad, kan gjøre deg i bedre humør og hjelpe mot stress. Foto: www.imagesource.com
SMIL OG VÆR GLAD: Mas på jobben, og trafikkork på veien hjem. Er dette ting som lett gjør deg stresset og irritert? Da bør du begynne å smile mer. Forskere har nemlig funnet ut at å smile selv om du egentlig ikke er glad, kan gjøre deg i bedre humør og hjelpe mot stress. Foto: www.imagesource.com
Smil

Derfor bør du smile oftere

Det gjør deg mer attraktiv, får deg til å se yngre ut OG har en annen super bonuseffekt.

Du kan komme langt i verden med et smil.

Ja, faktisk kan et smil være alt som skal til for å få en mann på kroken, og det kan også få deg til å se yngre ut.

En studie utført ved University of Kansas i 2012 viser også at det å smile kan redusere stress, og dermed også være godt for hjertet. I så fall skjønner vi jo hvorfor det sies at en god latter kan forlenge livet.

Så om du sitter begravet i arbeid på jobben, eller har hendene fulle med husarbeid og grinete unger, ta deg tid til å smile litt.

Smilet gav lavere hjertefrekvens

Et smil kan ofte deles inn i to ulike kategorier; «standard smil», der det er bare munnen som former et smil. Og «ekte smil», der både musklene rundt munnen og øynene er med på å forme smilet.

Studien fra Kansas ble utført av forskerne Tara Kraft og Sarah Pressman, som er de første til å se på ulike typer smil for å se hvilken effekt de har på stress.

Testpersonene ble delt inn i grupper der noen skulle smile, noen skulle holde seg nøytrale, og en siste gruppe måtte holde ansiktet sitt i et tvunget smil ved hjelp av spisepinner, mens de alle måtte utføre stressende multitasking-oppgaver.

Forskerne oppdaget at deltakerne som ble instruert til å smile hadde lavere hjertefrekvens etter stressende aktiviteter enn de som ikke smilte. Selv de frivillige som tvang musklene til å uttrykke et smil, hadde lavere hjertefrekvens sammenlignet med de som holdt nøytrale ansiktsuttrykk.

Deres funn tyder derfor på at smiling under korte perioder med stress kan bidra til å redusere kroppens stressrespons, uavhengig av om personen faktisk føler seg lykkelig eller ikke.

HVERDAGSLYKKE: En god latter kan forlenge livet, men det kan også et smil. Et smil vekker nemlig positive følelser i kroppen vår, og tidligere studier viser også at positive følelser igjen kan redusere stress. Foto: PantherMedia / All Over Pressric
HVERDAGSLYKKE: En god latter kan forlenge livet, men det kan også et smil. Et smil vekker nemlig positive følelser i kroppen vår, og tidligere studier viser også at positive følelser igjen kan redusere stress. Foto: PantherMedia / All Over Pressric Vis mer

Godt humør reduserer stress

Noen dager er bare litt vanskeligere enn andre, og da er det fint å ha noen enkle triks i ermet som kan lette litt på humøret. Og siden et smil ikke koster deg en krone, så er det vel strengt tatt verdt et forsøk. Men hvordan fungerer dette egentlig?

– Vi har 80 muskler i ansiktet, og disse musklene sender ut signaler til hjernen når vi smiler. Dette får oss til å føle oss bedre, enten vi vil eller ikke. Dette betyr at å smile hjelper på humøret, og godt humør reduserer stress, sier KKs livsstilscoach Christine Otterstad.

Et smil vekker altså positive følelser i kroppen vår, og tidligere studier viser også at positive følelser igjen kan redusere stress.

– I tillegg ligger det litt psykologi bak dette også, en slags placeboeffekt. Men hva gjør vel det, så lenge det hjelper? Mange små forandringer og hjelpemidler kan få store resultater, sier hun.

Et smittende smil

Et smil vil altså påvirke deg i positiv retning både fysisk og psykisk, og er en fin løsning på tunge og stressende dager. I hvert fall hvis målet ditt er å føle deg bedre.

– Ønsker du å få en bedre dag, så er svaret uten tvil ja. Og ikke glem at smil også smitter. Når du smiler til andre, så får du ofte et smil tilbake, og dette vil igjen få DEG til å føle deg bedre. Vinn-vinn, sier Otterstad.

«Smil til verden, og verden smiler til deg» sier ordtaket, og det ligger vel noe i det.  For hva er vel mer hyggelig enn et uventet smil fra en forbipasserende på gata, eller en fremmed på bussen?

LES OGSÅ: Slik kan smilet ditt avsløre deg

 YOGA: Otterstad har mange gode tips for å redusere stress, og smiling er bare en av dem. God pusteteknikk og litt mosjon er godt for både kropp og sjel, og kan være akkurat det du trenger for å koble av. Foto: 6PA/MAXPPP
YOGA: Otterstad har mange gode tips for å redusere stress, og smiling er bare en av dem. God pusteteknikk og litt mosjon er godt for både kropp og sjel, og kan være akkurat det du trenger for å koble av. Foto: 6PA/MAXPPP Vis mer

Pust dypt og beveg deg

Og skulle du mot formodning føle at et smil ikke gjør susen, så har Otterstad flere gode tips.

– Pust! Mange klarer faktisk å puste seg ut av sitt eget stress. Ta deg noen minutter hver dag hvor du kun fokuserer på å puste godt ned i magen, og godt ut igjen. Dette vil kroppen din sette pris på.

Måten du puster på kan ha mye å si for helsen din, og ved å lære deg gode pusteteknikker kan du øke både livskvaliteten og levealderen din. Kanskje er yoga noe du burde prøve?

– Ja, la oss ikke glemme trening! Trening hjelper mot det meste, da spesielt stress. Ikke gjør det så vanskelig. Ofte hjelper det å bare gå en rask tur på 15 minutter, effekten er god bare du beveger deg og får litt puls, sier hun.

En god økt på morgenen kan nemlig gjøre at du føler deg fornøyd, oppstemt og lystig hele dagen igjennom.

Til forsiden