BANAN: Ikke kast bananskallet, det er perfekt  bruke i smoothies - ifølge eksperten.  Foto: Shutterstock / etorres
BANAN: Ikke kast bananskallet, det er perfekt bruke i smoothies - ifølge eksperten. Foto: Shutterstock / etorresVis mer

Banan

Derfor bør du spise bananskallet

Inneholder noe veldig sunt.

Banan er en av de mest populære fruktene her til lands - og ikke så rart, fordi den er proppfull av sunne næringsstoffer, god og mettende.

- Den har utrolig mange positive helseegenskaper – utover det å være et kjapt mellommåltid når sulten river! har ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky i Bama, uttalt til KK.no.

På tross av banandebatten som tidvis har rast i mediene, mener hun heller ikke at bananens rykte er ødelagt, fordi nordmenn har mer enn hundre års erfaring med å spise frukten, og dermed vet at den er bra.

LES OGSÅ: Drikker du brus til maten? Les dette!

Høyt kolesterol, magesår og morgenkvalme

I tillegg til å være god, mettende og sunn, er banan spesielt bra for noen av oss. Særlig de med høyt kolesterol kan ha godt av å spise en banan i ny og ne. I likhet med alle andre frukter og grønnsaker inneholder nemlig ikke banan kolesterol, og kan dermed være et smart mellommåltid for folk som passer på kolesterolnivået

- Bananen inneholder fibertypen pektin, et løselig fiber som kan være med på å senke kolesterolnivået. Dermed er bananen nyttig i et kolesterolbevisst kosthold, sier Arsky. 

I yillegg er banan perfekt dersom du har magesår, på grunn av den milde smaken og myke konsistensen. Arsky forteller at frukten kan hjelpe til å gjøre magemiljøet mindre surt. 

Og er du gravid og sliter med morgenkvalme? Ja, da bør du også kanskje prøve banan: 

- Gravide blir ofte ekstra kvalme om morgenen fordi de står opp på tom mage. En banan på nattbordet kan gjøre hele forskjellen - spis litt før du står opp, så blodsukkeret får stabilisert seg. 

LES OGSÅ: Dette bør du vite om fruktsukker

Jepp, du kan også spise skallet

Det er ingen tvil om at banan kan brukes til mye forskjellig - og heller ikke skallet trenger du kaste, ifølge Arsky. 

- Du kan faktisk spise bananskall! Og det er veldig sunt, sier hun, og råder deg til å velge økologisk dersom du har lyst til å teste. 

- Bananskallet kan has i en smoothie, eller du kan koke eller steke det i ti minutter. Da blir det lett å spise. Bananskallet inneholder en rekke polyfenoler og karotenoider, kraftige antioksidanter som beskytter kroppen fra topp til tå.

Og jo modnere bananen er, jo mykere er skallet - og desto mer antioksidanter inneholder det. Sjekk hvilke andre frukter du kan spise skallet på her!

Psst. ønsker du å unngå at bananene blir så fort brune? Prøv dette trikset!

LES OGSÅ: Disse bananene kan ødelegge treningen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: