BRENNESLESUPPE: Hvorfor ikke erstatte spinatsuppe med brenneslesuppe? FOTO: NTB Scanpix
BRENNESLESUPPE: Hvorfor ikke erstatte spinatsuppe med brenneslesuppe? FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Brennesle:

Derfor bør du spise brennesle

Sunnere enn spinat!

Publisert

Du har sikkert brent deg på denne planten mange ganger tidligere - men har du noen gang prøvd å spise den? Det er absolutt verdt å prøve å lage supper og andre gode retter med brennesle, det er nemlig utrolig sunt!

Ernæringsspesialist ved Kost for livet, Heidi Ramfjord, sier at brennesle er en undervurdert og lite brukt plante for mange av oss, men likevel en av de mest næringsrike vekstene vi finner viltvoksende i norsk natur.

- Fra gammelt av har den mange bruksområder – alt fra medisinsk bruk til hårprodukt og gjødselvann. Brenneslefrø ble til og med benyttet til å øke sexlysten sies det. Nå benyttes brennesle hovedsakelig til mat, og spesielt nå som det er fokus på miljø og kortreist mat er jo brennesle en super råvare.

LES OGSÅ: Er det nødvendig å ta kosttilskudd?

<strong>BRENNESLE:</strong> Du kan med fordel erstatte spinaten med brennesle i supper og omeletter. FOTO: NTB Scanpix
BRENNESLE: Du kan med fordel erstatte spinaten med brennesle i supper og omeletter. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

En helsebombe

Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky forklarer at brennesle inneholder en hel rekke antioksidanter og andre aktive virkestoffer: kolin, lecitin, serotonin, kaempferol, quercetin, agglutinin, med mer.

Hun henviser til Matvaretabellen - brennesle er faktisk fem ganger så rik på jern, kalsium og vitamin C som spinat, målt per 100 gram. Og den inneholder dobbelt så mye protein og kostfiber som spinat! Man kan altså kalle brennesle for en ekte helsebombe.

Når det gjelder bruksområde kan en sammenligne brennesle med spinat, forteller Ramfjord.

- Den kan brukes i supper, til pesto, i salat og i stuinger. Det er lurt å høste brennesle på våren når nyskuddene er cirka 15 centimeter lange, da er de best på smak og egnet til matlaging. Det er også på denne tiden den inneholder mest protein, faktisk tre ganger så mye protein som i kål.

Planten er som nevnt særdeles rik på vitamin C, men også her synker innholdet utover sommeren.

- I tillegg til protein og vitamin C er planten rik på B-vitaminer, jern, fosfor, kalsium og sink. Hvis du er mann og spiser 100 gram brennesle, så dekker du dagsbehovet ditt på vitamin C og jern og i tillegg halve behovet på kalsium og folat (B-vitamin).

LES OGSÅ: Frosne bær: Viktig beskjed til alle smoothie-elskere!

<strong>PLUKK MED OPPVASKHANSKER:</strong> Gjerne mens skuddene bare er 15 - 20 centimeter lange. FOTO: NTB Scanpix
PLUKK MED OPPVASKHANSKER: Gjerne mens skuddene bare er 15 - 20 centimeter lange. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Slik plukker du brennesle

Kanskje er du litt skeptisk til å plukke og spise brennesle? Gartner ved Det norske hageselskap, Marianne Utengen, forteller at å plukke brennesle er kjempelett... med oppvaskhansker!

- Også er det slik at skuddene smaker best mens de er unge og korte, så dette er ikke vanskelig. Selv bruker jeg de i mat bare mens skuddene er 15 til 20 centimeter lange. Supergodt i omelett og i suppe i stedet for spinat.

Videre forklarer hun at når skuddene av brennesle (som egentlig heter stornesle) har blitt eldre og stilkene lange, er de for grove til å brukes i mat. Da kan de brukes som organisk gjødsel i hagen, tipser Utengen.

Så, det er bare å finne frem sankekurven og begynne å plukke, sier Ramfjord. Hun anbefaler brenneslepesto for nybegynnere:

-Bytt ut basilikumblader med brennesle - plukk gjerne toppskuddet – og vipps så har du en spennende pesto.

LES OGSÅ: Denne pestoen får du nesten ikke nok av

LES OGSÅ: Hurra for hodekålen!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer