SPISE SKALL: Vi skreller bort mye av grønnsaker og frukt. Men det er all grunn til å spise både skall og kjerner, rett og slett fordi det er utrolig sunt. FOTO: Panther media
SPISE SKALL: Vi skreller bort mye av grønnsaker og frukt. Men det er all grunn til å spise både skall og kjerner, rett og slett fordi det er utrolig sunt. FOTO: Panther media
Spise skall:

Derfor bør du spise skall!

Du synes kanskje det høres helt fjernt ut, men det er mange grunner til å spise både skall og kjerner på frukt og grønnsaker.

Mange av oss ser på eple- og pæreskrotter, potetskrell, brokkolistilker og gulrotender som avfall, og det er synd. For disse delene av råvarene er både fylt med smak – hvis de tilberedes på riktig måte – og de er sprengfulle av viktige vitaminer, mettende fibre og andre sunne stoffer som er bra for kroppen og helsen.

På noen frukter og grønnsaker, som for eksempel epler, pærer, plommer, druer og poteter, finner du de sunneste næringsstoffene i og rett under skallet. Og i sitrusfrukter som appelsin og sitron er de hvite hinnene rett under skallet sunnere enn selve fruktkjøttet. Stilken og de grove greinene på for eksempel brokkoli og blomkål, samt toppen av purren, er også fylt med vitaminer og fibre og kan så avgjort spises hvis de tilberedes riktig.

Hvis du utnytter og spiser de delene av råvarene som du ellers ville sett som ubrukelig avfall, unngår du ikke bare at sunn og brukbar mat går til spille og bidrar til å gjøre en forskjell for miljøet – du gjør også noe bra for helsen din.

Slik utnytter du matrestene:

LES OGSÅ: Disse matvarene kan du trygt spise selv om de har gått ut på dato

Grønnsakstilker og blader

De harde og ofte grove stilkene og grove bladene på for eksempel brokkoli, blomkål og andre kåltyper er fylt med smak, vitaminer og sunne fibre. Du kan for eksempel ha finhakkede purretopper, brokkolistilker og blomkålblader i en klar suppe, eller koke det sammen med krydder og fløte og kjøre det hele med en stavmikser til en fin, kremet suppe eller pastasaus. Stilkene kan også kokes og kjøres til en grønnsakmos eller lages til pesto tilsatt hvitløk og friske urter.

Grønnsakskrell

Du har sikkert hørt at vitaminene sitter i skallet, og på blant annet poteter er skallet en god kilde til blant annet C- og B-vitaminer, kalsium og kostfibre. Skrubb skallet grundig, og lag fine, sprø chips av skrellet fra både poteter, rotfrukter og gulrøtter. Det sunnere alternativet til vanlig potetgull smaker supergodt som snacks, tilbehør til kjøtt- og fiskeretter eller som sprøtt dryss på suppen eller salaten. Økologisk frukt og grønnsaker er dyrket uten – eller med svært begrenset bruk av – sprøytemidler og inneholder derfor sjelden rester av pesticider. Men uansett bør du alltid vaske frukt og grønnsaker grundig før du setter tennene i dem.

LES OGSÅ: Ville du spist mat fra søpla?

Grønnsaktoppen

Den grønne toppen på grønnsaker som gulrøtter, rødbeter, reddiker, fennikel og bladselleri inneholder masse vitaminer og smak. Du kan for eksempel bruke dem i supper, sauser eller i kjøttkakefarsen. Eller som grønt dryss i stedet for purre og persille på smørbrød eller i salatskålen. Toppene kan også snittes fint og brukes – eventuelt med ulike friske urter – i dipper og dressinger eller i hjemmelaget pesto eller kryddersmør.

Appelsin- og sitronskall

Skallet fra appelsin, sitron eller andre sitrusfrukter har stort innhold av eteriske oljer, og det myke innerskallet inneholder pektin – et sukkerstoff som har god fibereffekt. Dessuten er de rike på viktige vitaminer, blant annet C-vitamin, samt kalsium og antioksidanter. Skallet kan du blant annet sylte og bruke i desserter, kaker eller boller. Er du av typen som lager syltetøy selv, kan du også bruke skallet i det. Eller prøv å booste smaken og vitamininnholdet i en smoothie ved å ha i litt appelsin- eller sitronskall. Husk imidlertid å bruke økologiske sitrusfrukter, så du unngår rester av sprøytemidler.

LES OGSÅ: 3 middager på 1 saus

Grønnsakrester

Når frukt og grønnsaker presses til juice, ender skall, skrell og fruktkjøtt som regel i søppeldunken. Men dette kan faktisk gi masse smak og ekstra vitaminer til mange ting. Hvis du for eksempel lager en tykk, kremet suppe, kan du blande i dette og kjøre med stavmikser. Det kan også blandes i kjøttsaus, i lasagne, i farse til kjøttboller eller lages til grønnsakboller, tilsatt kikerter, linser eller quinoafrø. Hjemmelaget rugbrød får ekstra fuktighet hvis du blander restene fra juicemaskinen i deigen. På samme måte kan du også ha det i hjemmelaget knekkebrød, muffins, pannekaker eller pizzasnurrer.

Brødrester

Tørt brød havner oftest i matavfallet, men det er mange måter å bruke det på. Grovt brød er rikt på sunne fibre og fullkorn som gir god metthet og fremmer fordøyelsen. I tillegg inneholder det en lang rekke vitaminer og mineraler, blant annet B-vitamin, kalium og fosfor. Du kan for eksempel bruke grovbrødrester – blandet med ristede mandler, havregryn og honning – som dryss på yoghurt eller skyr. Hvitt brød kan brukes som bruschetta med pesto, det kan paneres eller brukes som krutonger i salater og supper. Både grovbrød og hvitt brød kan også bløtes opp og brukes som fyll i det neste brødet du baker.

LES OGSÅ: Fra tørt til «rett fra bakeren»-ferskt

Fruktkjerner

Vi skreller ofte epler og pærer og kaster kjernehuset. Men faktisk kan hele frukten trylles om til velsmakende mat. Du kan for eksempel lett og raskt lage eddik, mos eller chutney av både skrog og skall.

LØK: I skallet på løken er det faktisk masse antioksidanter, fibre og andre sunne stoffer. Så jo flere lag du skreller av, desto mer sunnhet fjerner du faktisk fra løken. FOTO: Panther media
LØK: I skallet på løken er det faktisk masse antioksidanter, fibre og andre sunne stoffer. Så jo flere lag du skreller av, desto mer sunnhet fjerner du faktisk fra løken. FOTO: Panther media Vis mer

Løk

Rødløk, gul løk, salatløk, sjalottløk eller hvitløk. Det finnes mange typer løk, og vanligvis bruker man kun de innerste, myke lagene og skreller av og kaster de ytterste. Men der gjemmer det seg faktisk masse antioksidanter, fibre og andre sunne stoffer. Så jo flere lag du skreller av, desto mer sunnhet fjerner du faktisk fra løken. Både det tørre skallet og endestykkene kan brukes i supper og sauser. Og hvis du rister det tørre skallet fra løk eller hvitløk i ovnen og heller litt god olivenolje over, får du en deilig løkolje. Du kan også helle kokende vann over skallet og søte det med litt honning til en varmende løk-te.

Bananskall

Å spise bananskall? Ja, det kan virke å være noe for dem som er ordentlig hardcore, men bananskall inneholder blant annet magnesium, kalk, A- og B-vitamin og stoffet serotonin, som er bra for humøret, og lutein, som skal beskytte øynene. Husk å gå for økologiske bananer, så slipper du giftstoffer. Skallet kan for eksempel kjøres sammen med annen frukt i blenderen til en smoothie.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise bananskallet

undefined
Til forsiden