Tunfisk:

Derfor bør du spise tunfisk

Og denne typen bør du spise mest av

SALAT: Tunfisk kan brukes til mye - blant annet i deilige salater. FOTO: NTB Scanpix
SALAT: Tunfisk kan brukes til mye - blant annet i deilige salater. FOTO: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Er du glad i tunfisk? Tunfisken er en veldig anvendelig fisk. Den kan brukes som både biff, pålegg og salatingrediens. Her får du vite hvorfor den er så sunn - og hva som egentlig er det beste valget av fersk og hermetisk tunfisk.

Mange nordmenn spiser for lite fisk. KK har tidligere skrevet om forskjellen på fet og mager fisk, og hvorfor vi trenger å spise begge typene hver uke. Fordi tunfisk har flere bruksområder innen matlaging, kan den gjøre det lettere for mange å få i seg nok fisk hver uke.

Heidi Ramfjord er ernæringsfysiolog ved Kost for Livet i Kristiansand. Hun trekker frem kostrådene fra Helsedirektoratet, som sier at vi bør spise fisk til middag to til tre ganger i uka og i tillegg bruke fisk til pålegg. Deler av dette bør være de fete fiskesortene.

- Tunfisk er en halvfet/fet fisk og er i tillegg til å være veldig god på smak, også veldig sunn. Fet fisk inneholder de sunne omega-3–fettsyrene som kan være med på å redusere faren for å utvikle koronar hjertesykdom, sier Ramfjord til KK.

I tillegg er omega-3 en flerumettet fettsyre som er med på å senke nivået av LDL, det skadelige kolesterolet (dersom verdiene blir for høye), forklarer hun. Og tunfisk inneholder mye omega-3.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer