Sykle

Derfor bør du sykle til jobb

Det øker blodsirkulasjonen, forbrenner kalorier og reduserer stress. Men pass på én ting.

DETTE BØR DU IKKE GLEMME: Hvis du har et sete som er for høyt i forhold til styret kan du få smerter i rygg, nakke og skuldre.  Foto: Colourbox.com
DETTE BØR DU IKKE GLEMME: Hvis du har et sete som er for høyt i forhold til styret kan du få smerter i rygg, nakke og skuldre. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er ikke alltid like fristende å dra på trening.

Heldigvis finnes det mange alternativer hvis du ønsker litt forandring til de samme treningsvanene dine.

Men det kan fortsatt være vanskelig å få tid til trening i det fine sommerværet som er i vente. Hvorfor ikke gjøre treningen til en del av hverdagen?

Ta sykkelen fatt når du skal på jobb, så får du en god start på dagen i tillegg til god trim.

LES OGSÅ: Slik blir treningen morsom igjen

Reduserer stress og opprettholder blodtrykk

Tiden er kommet for å ta frem sykkelen igjen, og i den sammenheng kan det være greit å vite fordelene, og hva du eventuelt bør passe på.

Det første du kan notere deg er at uansett hvor kort vei du har til jobben, vil den lille sykkelturen ha god effekt på helsen din. Blant annet vil du se forbedringer i styrke og utholdenhet, skriver LondonToday (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: Nei, du kan ikke trene for mye

Sykling er en fin måte å opprettholde både blodtrykk og hvilepuls som er spesielt viktig for helsen din på lang sikt.

Ettersom sykling krever en del energi, vil du også øke forbrenningen din som kan hjelpe deg å gå ned i vekt.

I tillegg skal sykling være godt for å redusere stress og forbedre din mentale helse, til tross for at du kanskje er litt for nærme enkelte biler og har noen «nestenulykker». Men vær forsiktig!

LES OGSÅ: Derfor bør du trene utendørs

Dette bør du passe på

Det er imidlertid enkelte ting du bør tenke over når du skal begynne å sykle oftere. Blant annet kan det føre til rygg- og nakkeproblemer.

Mange sykler er laget slik at du skal lene kroppen fremover når du sykler. Dette kan forårsake nedre rygg-, skuldre- og nakkesmerter i muskler, ledd og sener ettersom de hele tiden er under spenning.

En løsning kan være å justere sete i forhold til styre slik at du får en mer oppreist stilling når du sykler. Pass også på å holde sete- og lårmuskulaturen sterk for å balansere bekkenet.

Husker du på dette, er det bare å komme seg ut på to hjul. Nå kan du til og med style opp sykkelen din, for litt ekstra motivasjon.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer