KOS DEG: En pause fra slankingen kan være det som skal til for å gå på med fornyet pågangsmot. FOTO: NTB Scanpix
KOS DEG: En pause fra slankingen kan være det som skal til for å gå på med fornyet pågangsmot. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Slanking:

Derfor bør du ta pauser fra slankingen din

Kan bidra til å holde motivasjonen oppe.

De fleste som noen gang har prøvd å legge om livsstilen eller gå ned noen kilo, vet at det ikke alltid er like enkelt. Verden er full av fristelser, sjokoladehyllen i butikken roper på deg og favorittvinen din blir plutselig fienden. (Pssst: Så mye sukker er det i vinen)

Veldig mange som begynner på en slankekur eller som prøver å legge om livsstilen, ender opp med å sprekke og vender tilbake til gamle vaner. Derfor kan det for mange være lurt å legge inn en strategisk pause fra slankingen, og ifølge ekspertene kan det faktisk være avgjørende for om du lykkes.

- Vår erfaring er at det er viktig å komme ut av denne «2 kilos syken». Enten bli venn med den vekten du har, eller faktisk lage en realistisk plan for å få bort de siste kiloene. Da kan en pause være det som skal til for å gå på med fornyet pågangsmot. Samtidig får kroppen en liten «pause» fra å leve på et energiunderskudd og blir sånn sett mer vennlig innstilt til å «gi slipp» på litt mer av energireservene.

Det sier Kari H. Bugge, som er fagsjef/ernæringsfysiolog i Grete Roede AS, til KK.

De fleste menn og kvinner i Norge har nå overvekt eller fedme, og andelen er størst blant menn. Cirka 1 av 4 middelaldrende menn og 1 av 5 kvinner har nå fedme, ifølge Folkehelserapporten. Det øker risikoen for blant annet hjertesykdom, diabetes, noen krefttyper og belastning på hofte og kne. For mange vil vektnedgang derfor ha mange helsefordeler.

VANSKELIG Å MOTSTÅ FRISTELSER: Det kan være veldig vanskelig å motstå fristelser over lang tid, og for mange kan derfor en pause fra slankingen være til stor hjelp. FOTO: NTB Scanpix
VANSKELIG Å MOTSTÅ FRISTELSER: Det kan være veldig vanskelig å motstå fristelser over lang tid, og for mange kan derfor en pause fra slankingen være til stor hjelp. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

- Ikke skli helt ut

Nå tenker du gjerne at dette er en perfekt unnskyldning for å droppe hele fokuset på sunn mat og trening, og skeie ut skikkelig i noen uker. Det er derimot ikke så lurt.

- I utgangspunktet har jeg mer tro på varige endringer i kostholdet fremfor dietter, sier klinisk ernæringsfysiolog Anne Marie Skjølsvik bak bloggen ernaeringsbloggen.no til KK.

De fleste av oss vil gå lei av å leve ensidig og med de mange begrensningene som en diett ofte innebærer.

- For de som likevel følger en diett og kjenner at de trenger en pause, så er nøkkelen og å ikke skli helt ut. For eksempel kan du ta en pause en dag eller to, eller en helg. Bestem deg da for noen ting som du vil unne deg, råder Skjølsvik.

Når du er på diett er det mange tanker som kretser rundt mat og hva du spiser. Dette hjelper ikke nødvendigvis til vektnedgang.

- Da kommer vi tilbake til at den beste og også den mest varige løsningen er en livsstilsendring. Det er også et godt tips og finne på hyggelige aktiviteter som ikke inkluderer mat og drikke, sier hun.

LES OGSÅ: 6 enkle tips som sikrer deg en sunn vektnedgang

Motivasjonen svinger

- Motivasjon er en dynamisk prosess og kan svinge og variere mye. Det er jo som kjent enklere å motivere seg til noe man oppfatter som belønning, og hode/kropp vil jo gjerne unngå ubehag. Å spise seg god og mett virker belønnende og sult er for de fleste av oss veldig ubehagelig, sier Hege Gade ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst. Hun har blant annet skrevet boken «Slik ble jeg slank».

Når så motivasjonen svikter, kan det være lurt å sette seg ned og skrive ned hvorfor det er viktig for deg å gå ned i vekt.

- Årsakene er ganske individuelle, for eksempel å føle seg bedre, få bedre helse, få på bunaden eller kunne bruke klær i skapet som har blitt for små. Skriv årsakene ned og vekt dem på viktighet på en skala fra 1-10: Hvor viktig er det? Hvorfor er det SÅ viktig og så videre. Man kan rett og slett «framsnakke» sin egen motivasjon, forklarer Gade.

Det handler også om å akseptere at motivasjonen svinger – det gjør den for alle, men det betyr ikke at man bør gi opp av den grunn.

LES OGSÅ: Derfor blir du ikke slank

Derfor stagnerer vekten

Når du har vært i en vektreduksjonsprosess over lengre tid, så vil vekttapet gjerne stagnere litt. Det kan skyldes at kroppen din, eller rettere sagt fettcellene dine, stritter imot å gi slipp på enda mer av energilagrene sine.

- Vi er jo fra naturens side ganske godt rustet for å tåle dårlige tider med lite mat. En annen grunn til at vektnedgangen stagnerer kan rett og slett være at du ikke er like dedikert eller nøye med hva du faktisk spiser. Gradvis blir det litt mer på tallerkenen og oftere noe innimellom. Det kan utgjøre ganske stor forskjell når det kommer til resultatene du oppnår, forklarer Bugge.

I mange tilfeller når vektreduksjonen stopper opp fordi man ikke lenger er like dedikert, så er forklaringen rett og slett at man har gått ned såpass mye at man allerede har oppnådd alle gevinstene ved å miste kiloene.

- Du opplever allerede at hverdagen er lettere, det er morsommere og lettere å trene, du blir ikke andpusten av å gå opp trappen, klærne sitter som de skal, du føler deg mer vel og kanskje har du kunnet redusere på medisiner mot høyt blodtrykk, høyt kolesterol eller diabetes. Og da blir det kanskje ikke like viktig å gå ned 2 kilo til, selv om det var ditt opprinnelige mål, sier hun.

LES OGSÅ: Så sakte bør du gå ned i vekt

7 tips når motivasjonen svikter

- Når motivasjonen svikter så er det fordi man rett og slett er lei. Det finnes imidlertid noen enkle tips som kan hjelpe på motivasjonen, sier Skjølsvik.

  1. Tenk positivt om mat
    «Nei-mat» er et uttrykk som jeg ikke synes vi bør bruke. Det gir bare negative tanker rundt mat. Prøv heller å se positivt på de endringene du vil gjøre. Tenk på hva du bør spise mer av og hva du kan fråtse i, som for eksempel frukt, bær og grønnsaker. Da vil det oppleves som en positiv endring som er lettere å gjennomføre.

  2. Spis nok på dagtid
    Ikke knip inn på mengde mat til frokost og lunsj for å spare på kaloriene. Da kommer gjerne sulten snikende på ettermiddagen og du blir ofte fysen på kvelden. Velg derfor nok og riktig mat til frokost og lunsj. Spis gjerne grove kornprodukter, kornblanding eller grøt, proteinrikt pålegg som skinke, kalkun, egg, et glass melk eller juice til, eller salat med masse grønnsaker.

  3. Ta tilbake kveldsmaten
    Mange tror at det ikke er bra å spise etter klokken 18:00 på kvelden. Det er bare tull. Ta tilbake kveldsmaten og lag deg et lite måltid. Jeg velger ofte knekkebrød, yoghurt, fruktsalat med Kesam/kvarg til, kornblanding og melk eller en smoothie. Et lite kveldsmåltid redder meg fra «små—fysingen» som ofte kan komme på kvelden. Kanskje hindrer det også at jeg begynner å snoke i skapene.

  4. Ha mellommåltider tilgjengelig
    Er du mye på farta og blir småsulten, er det lett å stikke innom en kiosk å kjøpe noe usunt. Da er det lurt å planlegge godt på forhånd. Ta med nøtter, frukt, grønnsaker, en liten matpakke, yoghurt eller lignende i veska.

  5. Fyll tallerken halvfull med grønnsaker
    Når du spiser middag, så fyll opp tallerken med grønnsaker først. La gjerne halve tallerken være grønnsaker. Nok grønnsaker gjør at du spiser mindre av noe annet. Ha alltid grønnsaker til de andre måltidene i løpet av dagen, og bruk det gjerne som mellommåltid.

  6. Spis hver 3.-4.time
    Spis deg passe mett til hvert måltid og spis jevnt gjennom dagen, gjerne hver 3.-4. time. Da slipper du å bli altfor sulten mellom måltidene.

  7. Gjem godiset unna
    «Ute av syn, ute av sinn» er et gammelt og klokt ordtak. Mitt beste tips for å unngå å spise godteri i hverdagen er å ikke la det stå fremme. Sett heller frem et fruktfat. Har du behov for noe å knaske på, så del opp kålrot, gulrot i staver og legge de i en skål med vann fremst i kjøleskapet. Hvis du blir fysen er det bare å ta en knasende sprø bit.


Bugge gir følgende tips til deg som sliter med å holde motivasjonen oppe:

  • Minn deg selv på hva som var målet ditt.
  • Ta en realitetssjekk om hvor viktig det er for deg å nå målet, eller om du er villig til å justere målet.
  • Om du ikke allerede går på et kurs der du får god oppfølging, kan det være tingen å gjøre nå når motivasjonen svikter. Er du av typen som pleier å få til ting og nå målene dine, eller har du erfaring med at sviktende motivasjon har ødelagt for deg tidligere? I tilfelle – søk hjelp.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: