SYKLE TIL JOBB: Sykketuren til og fra jobb kan ha god effekt på helsa. FOTO: NTB Scanpix
SYKLE TIL JOBB: Sykketuren til og fra jobb kan ha god effekt på helsa. FOTO: NTB Scanpix
Sykle til jobb:

Derfor bør du ta sykkelen til jobb

Å bytte ut bussen med sykkelen kan ha langt større effekt enn du tror.

Det er lite som slår det å droppe lange køer på veien eller ståplass på en trang buss, til fordel for å komme frem på jobb på sykkel i finværet. En liten boost endorfiner før dagens gjøremål. Men har det egentlig noen effekt på helsa med en kort sykkeltur til jobb?

Du må ikke trene for at aktivitet skal være helsebringende, men mange av oss har nok en tendens til å undervurdere hverdagsaktiviteten.

- Ja, det kan jeg tenke meg at folk gjør – at man tror det må være mye trening. Men det er flere studier som viser at aktivitet med «light intensity» har en positiv effekt på helsa, sier professor ved Idrettshøgskolen, Ulf Eklund.

- Hverdagsaktivitet – det å gå eller sykle øker blodsirkulasjonen, forbedrer blodtrykk, virker på blodfett og insulin – de klassiske risikofaktorene for hjertesykdom, forteller han.

LES OGSÅ: Èn time fysisk aktivitet kan redde helsa

Du trenger ikke bedre kondisen for å få effekt på helsa

Omkring 70 prosent av den voksne befolkningen følger ikke anbefalingene til Helsedirektoratet om moderat fysisk aktivitet i minst 150 minutter i uken, eller 75 minutter med høy intensitet i uken.

Vår fysiske form er blant annet avhengig av aktivitetsnivå. Vi kan være aktive uten at den fysiske formen bedres, men heldigvis vil fysisk aktivitet kunne bedre helsen vår selv om det ikke bedrer den fysiske formen, forteller Sindre M. Dyrstad, som er professor i idrettsvitenskap ved Universitetet i Stavanger.

- På 90-tallet så trodde man at aktiviteten måtte ha en viss intensitet for å ha innvirkning på helsen. Studier på 2000-tallet viste at det trenger den ikke å være, forteller han.

- Aktivitet som ikke har betydning på den fysiske formen, har betydning for helsa, sier han.

LES OGSÅ: Etter bare 10 minutter gir løping positiv effekt

Kan gi kondisboost

Og et godt eksempel på det er sykkelturen til jobb noen få kilometer unna.

I en mindre studie gjort i samarbeid med Statens vegvesen i 2010, så Dyrstad og kolleger ved Universitetet i Stavanger bedring i deltakernes fysiske form og helse da de byttet ut bilen med sykkel. De 25 deltakerne hadde minst fem kilometer å reise til og fra jobb - omkring åtte til tolv minutter på sykkelen. Ingen av dem drev med annen fysisk aktivitet på fritiden eller i arbeidet, og prosjektet gikk over 12 måneder.

- Vi fant at denne aktiviteten hadde effekt på både utholdenhet og helse, sier Dyrstad.

Forskerne fant at kondisjonsnivået til deltakerne bedret seg, noe som hadde gunstig effekt på helsa. De fant også endringer i kolesterolverdiene hos deltakerne, samt at BMI-en svingte i takt med aktivitetsnivået, som var lavest om vinteren. Dyrstad påpeker viktigheten av hverdagsaktivitet, og at bare litt aktivitet kan gi god effekt for de som er mindre aktive til vanlig.

- Det er ingen «limit» på at du må være så og så aktiv for at det skal ha betydning. Alt er bedre enn ingenting.

LES OGSÅ: Byfolk er lykkeligere og sunnere

AKTIV REISEVEI: Det å ta bena eller pedalene fatt fremfor bilen kan redusere risikoen for sykdom. Dessuten gir det en super start på dagen. FOTO: NTB Scanpix
AKTIV REISEVEI: Det å ta bena eller pedalene fatt fremfor bilen kan redusere risikoen for sykdom. Dessuten gir det en super start på dagen. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Størst effekt hos de som er minst aktive

Er du mindre aktiv vil en kort og rolig sykkeltur, en liten gåtur, eller til og med bare det å reise seg litt oftere ha effekt. Er du svært aktiv til vanlig vil du nok derimot ikke merke helsemessig bedring av en kort, trolig sykkeltur til jobb.

- Det er mange som har fått sterk forbedring i helsen av å begynne å sykle til jobb, påpeker Dyrstad.

LES OGSÅ: Slik lærer du barnet å sykle

Fant betydelig lavere risiko for hjertesykdom

Det er gjort flere studier på effekten bare det å sykle til jobb kan ha å si for helsa vår. Engelske forskere konkluderte i 2016 med at de som sykler til jobb har lavere BMI og fettprosent enn de som tar bilen.

Nylig publiserte også forskere ved universitetet i Cambridge en studie der de har brukt data på 350 000 kvinner og menn fra hele Storbritannia fra mellom 2006 og 2010. Studien viste at en aktiv reisevei – det å gå eller sykle til og fra jobb kunne redusere risikoen for utviklingen av hjerte- og karsykdom med 11 prosent og risikoen for dødelig hjerte- og karsykdom med 30 prosent.

Ekelund ved Idrettshøgskolen mener studien er stor og god, men påpeker at flere faktorer kan spille inn på resultatet. For eksempel kan de som velger å ta sykkelen til jobb også være mer aktive på fritiden og omvendt.

LES OGSÅ: Husker du å trene denne muskelen?

En tur i trappa kan ha effekt

At det å ha en aktiv reisevei har god effekt på helsa er samtidig lite overraskende.

- Man har jo sett på det man kaller «active commute» tidligere og vi ser at det kan ha store helsegevinster, sier han.

Han tror det kommer til å bli mer fokus på hverdagsaktiviteten, og på at all aktivitet er helsebringende og forebyggende. I dag anbefaler både amerikanske og norske myndigheter at den ukentlige aktiviteten deles opp i bolker på minst ti minutter. Samtidig påpeker Ekelund at det å være aktiv i bittesmå bolker av gangen, gjennom hele dagen er langt bedre enn å ikke være aktiv.

- Bare det å ta trappa er bra, og gjør du det flere ganger er det bedre, påpeker han.

Og uansett er det vel lite som gir en bedre start på dagen enn en sykkeltur i vårsola og å ha beveget litt på skrotten morgenmøtet.

LES OGSÅ: Stillesittende jobb? Slik minsker du belastningene

Til forsiden