Boksing:

Derfor bør du teste ut boksing!

Kan være en god måte å variere treningen din på.

BOKSING: Lyst til å prøve en ny treningsform? Da anbefaler ekspertene deg å teste ut boksing. FOTO: NTB Scanpix
BOKSING: Lyst til å prøve en ny treningsform? Da anbefaler ekspertene deg å teste ut boksing. FOTO: NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er begynnelsen på det nye året, og du er kanskje en av dem som ønsker å komme skikkelig i gang med treningen igjen - eller kanskje for første gang? En måte å holde på motivasjonen kan være å prøve nye ting. Hva med boksing?

Bytt ut løpingen med boksing

- Svært mange velger å løpe når de ønsker å komme i form, men jeg tror at enkelte kan ha en fordel av å velge en litt mer utradisjonell treningsmetode for å oppnå samme resultat, sier treningscoach ved entirebody.no, Sander Andersen til KK.no, og trekker frem boksing som et godt alternativ.

Når du løper trener du hovedsakelig kondisjon og muskulær utholdenhet i beina. Med boksing vil du få kondisjon, muskulær utholdenhet, koordinasjon, økt kjernemuskulatur og eksplosivitet, forklarer han.

- Det vil si at du med boksing som treningsform faktisk kan øke flere fysiske kapasiteter sammenlignet med løping, spesielt fordi kroppen er mer aktiv i boksing og inkluderer både armer og bein.

Når du slår, er målet å klare å overføre kraften fra bakken over i slaget, noe som krever arm- bein koordinasjon. Du roterer også overkroppen i slagene, og det gjør at de skrå magemusklene er svært involvert.

- Når man har drevet en stund med boksing øker man gjerne hastigheten på slagene for å utvikle mer kraft. Derfor vil man også kunne bedre sin eksplosivitet i overkroppen.

LES OGSÅ: Sterkere mage: - Har du hørt om vakuumøvelsen?

BOKSING: - Boksing som treningsform kan øke flere fysiske kapasiteter sammenlignet med løping, spesielt fordi kroppen er mer aktiv i boksing og inkluderer både armer og bein.
BOKSING: - Boksing som treningsform kan øke flere fysiske kapasiteter sammenlignet med løping, spesielt fordi kroppen er mer aktiv i boksing og inkluderer både armer og bein. Vis mer

Slik begynner du

Andersen anbefaler at du bruker en boksesekk, eller pads, dersom du kjenner noen som kan det.

- Det er viktig å ikke bare begynne å slå løs på puta. Det er viktig å ha en viss grunnteknikk på hvordan man skal slå uten at man skader fingre, håndledd, albue og skulder. Derfor kan det være lurt å få litt hjelp i starten, for eksempel av en PT eller en bokseklubb, sier han.

Ellers er det viktig å bevege seg mens du bokser, så det ikke blir statisk - og ikke mist; ha det litt gøy. Et tips kan være å lære seg alle grunnslagene, deretter begynne å slå flere slag i rekke og etterhvert begynne å slå hardt og eksplosivt.

Hva med å teste ut kickboxing

Det finnes også flere versjoner du kan prøve. Kickboxing er en av dem, der du bruker både slag og spark.

- Kickboxing er en morsom, spennende og målrettet treningsform som gjør det enklere å trene regelmessig, sier leder for Fighter Kickboxingklubb, Daimi Akin, til KK.no.

Han forklarer det med mestringsfølelsen en kan få ved hver økt som motiverer og gir økt selvtillit.

-I tillegg gir treningen en sterk kjernemuskulatur. Det er bra trening for hele kroppen, både underkropp og overkropp. Treningsformen og variasjonen på øktene vil gjøre at du kommer i bedre form.

- Intensiteten på øktene skaper god forbrenning og man strammer kroppen. I tillegg er det en sunn og effektiv måte å få ut stress og frustrasjon på, sier Akin.

LES OGSÅ: KK tester Cecilia Brækhus' nye treningstime

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer