BOKSING: Lyst til å prøve en ny treningsform? Da anbefaler ekspertene deg å teste ut boksing. FOTO: NTB Scanpix
BOKSING: Lyst til å prøve en ny treningsform? Da anbefaler ekspertene deg å teste ut boksing. FOTO: NTB Scanpix
Boksing:

Derfor bør du teste ut boksing!

Kan være en god måte å variere treningen din på.

Det er begynnelsen på det nye året, og du er kanskje en av dem som ønsker å komme skikkelig i gang med treningen igjen - eller kanskje for første gang? En måte å holde på motivasjonen kan være å prøve nye ting. Hva med boksing?

Bytt ut løpingen med boksing

- Svært mange velger å løpe når de ønsker å komme i form, men jeg tror at enkelte kan ha en fordel av å velge en litt mer utradisjonell treningsmetode for å oppnå samme resultat, sier treningscoach ved entirebody.no, Sander Andersen til KK.no, og trekker frem boksing som et godt alternativ.

Når du løper trener du hovedsakelig kondisjon og muskulær utholdenhet i beina. Med boksing vil du få kondisjon, muskulær utholdenhet, koordinasjon, økt kjernemuskulatur og eksplosivitet, forklarer han.

- Det vil si at du med boksing som treningsform faktisk kan øke flere fysiske kapasiteter sammenlignet med løping, spesielt fordi kroppen er mer aktiv i boksing og inkluderer både armer og bein.

Når du slår, er målet å klare å overføre kraften fra bakken over i slaget, noe som krever arm- bein koordinasjon. Du roterer også overkroppen i slagene, og det gjør at de skrå magemusklene er svært involvert.

- Når man har drevet en stund med boksing øker man gjerne hastigheten på slagene for å utvikle mer kraft. Derfor vil man også kunne bedre sin eksplosivitet i overkroppen.

LES OGSÅ: Sterkere mage: - Har du hørt om vakuumøvelsen?

alt
BOKSING: - Boksing som treningsform kan øke flere fysiske kapasiteter sammenlignet med løping, spesielt fordi kroppen er mer aktiv i boksing og inkluderer både armer og bein. Vis mer

Slik begynner du

Andersen anbefaler at du bruker en boksesekk, eller pads, dersom du kjenner noen som kan det.

- Det er viktig å ikke bare begynne å slå løs på puta. Det er viktig å ha en viss grunnteknikk på hvordan man skal slå uten at man skader fingre, håndledd, albue og skulder. Derfor kan det være lurt å få litt hjelp i starten, for eksempel av en PT eller en bokseklubb, sier han.

Ellers er det viktig å bevege seg mens du bokser, så det ikke blir statisk - og ikke mist; ha det litt gøy. Et tips kan være å lære seg alle grunnslagene, deretter begynne å slå flere slag i rekke og etterhvert begynne å slå hardt og eksplosivt.

Hva med å teste ut kickboxing

Det finnes også flere versjoner du kan prøve. Kickboxing er en av dem, der du bruker både slag og spark.

- Kickboxing er en morsom, spennende og målrettet treningsform som gjør det enklere å trene regelmessig, sier leder for Fighter Kickboxingklubb, Daimi Akin, til KK.no.

Han forklarer det med mestringsfølelsen en kan få ved hver økt som motiverer og gir økt selvtillit.

-I tillegg gir treningen en sterk kjernemuskulatur. Det er bra trening for hele kroppen, både underkropp og overkropp. Treningsformen og variasjonen på øktene vil gjøre at du kommer i bedre form.

- Intensiteten på øktene skaper god forbrenning og man strammer kroppen. I tillegg er det en sunn og effektiv måte å få ut stress og frustrasjon på, sier Akin.

LES OGSÅ: KK tester Cecilia Brækhus' nye treningstime

Til forsiden