<strong>VIKTIG MED STERK KJERNE:</strong> Kjernemusklene (forside og bakside av overkropp)er viktig for stabilisering av kroppen, og derfor helt nødvendige både når det gjelder trening og hverdagslige gjørmål.  Foto: Getty Images
VIKTIG MED STERK KJERNE: Kjernemusklene (forside og bakside av overkropp)er viktig for stabilisering av kroppen, og derfor helt nødvendige både når det gjelder trening og hverdagslige gjørmål. Foto: Getty Images Vis mer

Kjernemuskulatur

Derfor bør du trene kjernemuskulatur

- Ekstremt viktig for å styrke kroppen, få større treningseffekt og unngå skader, sier treningsekspertene.

Publisert
Sist oppdatert
De fleste som trener en del har hørt om kjernemuskulatur, og hvor viktig det er å jobbe med og trene opp disse musklene.

Kjernemusklene er nemlig stabiliseringsmusklene i kroppen – altså mage, rygg og andre muskler på fremside og bakside av overkroppen.

Og disse musklene er helt essensielle for å stabilisere og styrke kroppen, øke treningsprestasjon (og evne), samt kunne gjennomføre dagligdagse gjøremål – som å henge opp en klesvask (bøye seg opp og ned), uten å få skader.

LES OGSÅ: Ikke glem å trene ryggen

<strong>UNNGÅ SKADER:</strong> Ved å ha en sterk kjernemuskulatur vil du kunne unngå overbelastning, slitasje og skader.  Foto: Getty Images/Comstock Images
UNNGÅ SKADER: Ved å ha en sterk kjernemuskulatur vil du kunne unngå overbelastning, slitasje og skader. Foto: Getty Images/Comstock Images Vis mer

- Ekstremt viktige

- Kjernemusklene er ekstremt viktige for god kroppsholdning, god balanse og har en spesielt viktig oppgave med å beskytte ryggraden, spesielt i forbindelse med store kraftanstrengelser innen idrett og daglige gjøremål, har treningsekspert Christina Støle Therkildsen, so er gründer og eier av Krønsj tidligere uttalt til KK.no.

Også ernæringsterapeut og personlig trener Inge Thomas Ravlo, som er ernærings- og treningsfaglig ansvarlig for StudioDay-kjeden i Oslo, mener at det er viktig at flere av oss begynner å trene og fokusere mer på kjernemuskulaturen.

Ikke minst kan det å ha en sterk kjerne være med på å forhindre at du utvikler slitasjer, leddproblemer, ryggproblemer og andre skader i ung, voksen eller gammel alder.






- En sterk kjerne er enormt viktig for at du skal få en enklere hverdag, og for at du skal kunne trene mer effektivt uten å få rygg- eller skulderproblemer, sier han til KK.no:

- For å få en sterkere kjernemuskulatur må du imidlertid bruke den. Og det mange glemmer er at det ikke er øvelsene i seg selv – men måten man gjennomfører dem på, som er viktig.

LES OGSÅ: Slik får du maks ut av treningen hjemme

<strong>PLANKEN ER EN STEINBRA ØVELSE:</strong> Alternerende planke - som vist på bildet, er steinbra for å styrke hele kjernemuskulaturen.  Foto: Per Ervland
PLANKEN ER EN STEINBRA ØVELSE: Alternerende planke - som vist på bildet, er steinbra for å styrke hele kjernemuskulaturen. Foto: Per Ervland Vis mer

Viktig med teknikk

Eksempler på populære øvelser som kan være med og bygge opp kjernemuskulaturen er: push-ups, planken, knebøy, og markløft.

Før du begir deg i vei med disse, råder imidlertid Ravlo deg til å bli bedre kjent med kroppen din og bruke litt tid på å prøve deg frem i de ulike stillingene/øvelsene.

- For å kunne gjøre kjernemuskeløvelser riktig må du først lære deg hvordan du «løfter bekkenet» ved hjelp av magemusklene, slik at du kan gjøre en god planke, push-up eller andre kjernemuskeløvelser. I tillegg er det å få kontakt med ribbeinsmusklene også en greie – altså det å lære seg å «lukke mellomgulvet». Begge disse tingene er viktige for kjernemuskeltrening, forklarer han.

For å kjenne etter om du løfter bekkenet kan du stelle deg i en klassisk plankeposisjon. I stedet for å holde vekten oppe ved bruk av armer og rygg, prøv å suge inn magen og stram rumpa.

På denne måten vil du kjenne at musklene ved bekkenet (helt nederst på magen) bidrar til å holde deg oppe.

Du vil også merke at dette får deg til å bruke musklene på forsiden av overkroppen (ribbein etc.) mer – noe som er med på å styrke kjernen.






LES OGSÅ: Tren styrke før du trener kondisjon

<strong>PUSH-UPS:</strong> Push-ups, enten på gulvet eller på sofaen som på bildet, er også super kjernetrening.  Foto: Per Ervland
PUSH-UPS: Push-ups, enten på gulvet eller på sofaen som på bildet, er også super kjernetrening. Foto: Per Ervland Vis mer

Øvelser som trener hele kjernen

Magen er altså del av kjernemuskulaturen, så når du gjennomfører ulike mageøvelser er dette med på å styrke del av kjernen din.

Det er imidlertid viktig at du styrker hele og ikke bare deler av kjernemuskulaturen. Er sit-ups alt du fokuserer på, risikerer du for eksempel at ryggen blir svak.

Dersom kun deler av kjernen er trent kan det også føre til overbelastning når du skal gjennomføre hverdagslige gjøremål - som for eksempel å løfte noe tungt.

For de som ikke har tid til å trene én og én del av kjernemuskulaturen, kan det derfor være lurt å gjøre øvelser som styrker hele kjernen på én gang.

- Noen øvelser er enklere å integrere hele kjerneapparatet i enn andre, for eksempel push-ups og plankeøvelser, sier Ravlo:

- Alternerende planke er i så måte steinbra. Da står du i tradisjonell plankeposisjon og løfter opp og ned annenhver fot, ellers så kan du gå opp og ned på en og en arm. Her er det imidlertid viktig å tenke på teknikk. Selv planken er verdiløs dersom du ikke får kontakt med kjernen din, så du bør bruke tid på å lære deg hvordan du gjør det først.

Klarer du ikke dette selv, kan det være lurt å forhøre seg med en treningsveileder eller personlig trener på senteret der du går.

Tunge baseøvelser (knebøy med vekter, utfall med vekter, markløft, etc.) med riktig teknikk er også supert for kjernen.






LES OGSÅ: Denne styrketreningen fungerer best

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer