TRENE SAMMEN: Å trene sammen kan både gi treningsmotivasjon og bedre samhold. FOTO: NTB Scanpix
TRENE SAMMEN: Å trene sammen kan både gi treningsmotivasjon og bedre samhold. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Trening:

Derfor bør du trene med kjæresten!

Både endorfiner, dopamin og «sex-hormonet» testosteron kan utløses ved fysisk anstrengelse - så hvorfor ikke ta økten sammen?

Publisert

Er du og kjæresten flinke til å gjøre ting sammen? I en hektisk hverdag er det ofte deilig å tilbringe litt kvalitetstid sammen på sofaen på kveldene eller i helgene. Men kanskje dere heller skulle vurdert å ta en treningsøkt sammen?

Nylig omtalte nettstedet redonline en britisk undersøkelse som viser at det å trene sammen kan være positivt for parforholdet. Av 7600 briter fortalte 43 prosent at de trener eller har trent sammen med partneren sin. Omtrent halvparten av disse sa at treningen hadde vært positivt for forholdet deres, og at de likte denne kvalitetstiden sammen.

Deltakere i undersøkelsen sa blant annet at de følte seg mer tiltrukket av partneren sin og at de likte å se sin bedre halvdel trene. Andre trente for å holde seg i form sammen og for å redusere stressnivåer, som igjen forbedret parforholdet, skriver nettstedet.

GREVINNEHENG: Enkle øvelser som motvirker «grevinneheng» Instruktør: Helle G. Bornstein - Video: Per Ervland Vis mer

LES OGSÅ: Så mye av sex-grunnlaget legges utenfor soverommet

LYKKELIG: Å trene sammen kan øke lykkefølelsen i parforholdet. FOTO: NTB Scanpix
LYKKELIG: Å trene sammen kan øke lykkefølelsen i parforholdet. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Felles aktiviteter er bra for parforholdet

Så, kan det ha en positiv effekt på parforholdet å trene sammen? Trine Huseby, som er samlivsterapeut ved Sundvolden Hotel og skriver om par- og samliv på Trinehuseby.no, svarer følgende:

- Hvis treningen er egenmotivert – ja! Ved fysisk anstrengelse frigjøres dopamin og endorfiner som gir følelse av velvære. Velvære opplevd sammen med partner, vil påvirke både tanker og følelser i positiv retning. «Sex-hormonet» testosteron kan også utløses og gi økt sexlyst.

BEKKEN: Mange glemmer å trene bekkenbunnen, her er enkle øvelser for å få bedre holdning og ett sterkere bekken. Instruktør: Helle G. Bornstein. Video: Per Ervland / KK Vis mer

Hun mener det er viktig at par gjør noe aktivt sammen, men at det i dagens samfunn kan være litt mer krevende å få til:

- Det er like viktig som det alltid har vært, men i større grad truet av høyt aktivitetsnivå utenom parforholdet, skjermbruk og mindre fokus på hverandre.

I arbeidet med par har Huseby identifisert fire faktorer for et godt parforhold; felles aktiviteter er en av dem.

- Vi snakker ikke om husarbeid og oppussing, vi snakker om å stable ved, skifte dekk, rake løv og så videre. Det skal være korte, avgrensede aktiviteter der begge er fysisk aktive.

LES OGSÅ: Hemmeligheten som gir treningsglede - det er tre ting du bør tenke på

SAMLIVSTERAPEUT: Trine Huseby.
SAMLIVSTERAPEUT: Trine Huseby. Vis mer

Sett av tid sammen

Det å bruke tid sammen som par er altså viktig, men hvordan kan man få satt av nok tid i en hektisk hverdag? Du har kanskje hørt at det er lurt å sette av tid til hverandre, for eksempel én gang i uka:

- Mange synes det høres forutsigbart og dønn kjedelig ut. Men alternativet kan fort være verre, og par som lykkes med å finne en fin form på det, har gode erfaringer med faste avtaler; de planlegger noe begge har lyst til og gleder seg til og de bygger opp forventninger på forhånd, for eksempel med en hyggelig påminnelse på sms.

SKORPION: En enklere og bedre versjon av den beryktede «planken». Variert og god trening du kan gjøre hjemme i din egen stue. Instruktør: Helle G. Bornstein. Video: Per Ervland / KK Vis mer

Samlivsterapeuten pleier å anbefale at man har flere former på repertoaret; planlagt og spontant, enkelt og avansert.

- Det gjelder både aktiviteter generelt og seksualitet spesielt. Man kan gjerne planlegge og bestille en weekend i Roma, men med riktig innstilling og litt hell, kan ønsket «feeling» oppstå under langt enklere kår.

LES OGSÅ: Dette gjør lykkelige par - hver eneste dag

5 grunner til at dere bør trene sammen

En artikkel i psychologytoday.com lister opp fem grunner til at par bør trene sammen. Her er en oppsummering, løst oversatt fra artikkelen, som du kan lese her.

1. Øker lykkefølelsen i forholdet: Labstudier viser at etter å ha deltatt sammen i fysiske aktiviteter, melder par at de føler seg mer fornøyd med parforholdet.

2. Forbedrer effektiviteten i treningen: Å trene med andre påvirker hvor mye du yter under økten.

3. Gjør partneren din mer forelsket i deg: Trening utløser de samme symptomene som fysisk opphisselse - svette hender, raskt puls og kortpustethet - symptomer som også kommer av spenningen ved romantisk tiltrekning.

4. Kan hjelpe deg å nå treningsmålene dine: Når begge bryr seg om trening blir det lettere å oppnå eventuelle treningsmål.

5. Kan øke deres emosjonelle bånd: Når man trener sammen, kan man koordinere bevegelsene sine. For eksempel kan man løfte vekter likt, eller løpe i samme tempo som partneren. Dette kan skape en følelse av å være følelsesmessig samstemt, og man «bonder» med partneren sin.

LES OGSÅ: Prøver du å fikse forholdet helt alene?

Du trenger ikke løpe lenge for å få knalleffekt. Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer