<strong>HARDT, MEN BRA:</strong> Det kan være tøft å begynne å trene om morgenen, men etterhvert som du venner kroppen til det, blir det lettere og lettere. I tillegg kick-starter det forbrenningen.  Foto: Getty Images/iStockphoto
HARDT, MEN BRA: Det kan være tøft å begynne å trene om morgenen, men etterhvert som du venner kroppen til det, blir det lettere og lettere. I tillegg kick-starter det forbrenningen. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Treningslyst

Derfor bør du trene om morgenen

Du har bedre tid - og det får fart på forbrenningen.

Publisert
Sist oppdatert
Nå som sommerferien er over for de aller fleste, er det på tide å komme i gang med faste rutiner og trening igjen.

Med skolestart, fritidsaktiviteter, foreldremøter, overtid på jobben, husarbeid og alle mulige andre plikter som kaller, er det imidlertid ikke så lett å få tid til øktene dine.

LES OGSÅ: Slik lykkes du med treningen etter ferien

<strong>BEDRE TID:</strong> Ifølge Helene Havang (bildet), som er personlig trener og sykkelinstruktør, er det flere fordeler ved å trene om morgenen. Som regel har du også bedre tid! Foto: Allévo
BEDRE TID: Ifølge Helene Havang (bildet), som er personlig trener og sykkelinstruktør, er det flere fordeler ved å trene om morgenen. Som regel har du også bedre tid! Foto: Allévo Vis mer

Sett frem tøyet ditt






Personlig trener og veileder Helene Havang, som også er utdannet sykkelinstruktør ved Norges Idrettshøyskole, anbefaler morgentrening for deg som har liten tid til trening.

Selv om det kan være tøft å stå opp tidlig for å trene, er det nemlig en svært gunstig måte å starte dagen på.

– Hvis du ikke er vant til å trene om morgenen, vil det kreve innsats i begynnelsen. Kroppen vil føles tung, og viljen vil vingle når vekkeklokka roper til deg enda tidligere enn vanlig, sier Helene til KK.no:

– Da er det viktig å være godt forberedt! Sett joggeskoa i gangen og legg frem treningstøyet kvelden før. Legg gjerne frem en matbit og gjør kaffetrakteren klar. Sørg for å sove nok, skru raskt på lyset når du våkner, og husk at du kan starte treningen rolig hvis kroppen føles altfor tung.

LES OGSÅ: 30 minutter til trening? Gjør dette!

<strong>JOGG ELLER GÅ:</strong> Det å jogge seg en tur er super morgentrim. Blir det for hardt å løpe i begynnelsen, anbefaler Helene deg å starte med rask gange.  Foto: Tony Blom-Pettersen
JOGG ELLER GÅ: Det å jogge seg en tur er super morgentrim. Blir det for hardt å løpe i begynnelsen, anbefaler Helene deg å starte med rask gange. Foto: Tony Blom-Pettersen Vis mer

Mange fordeler med morgentrening

Ifølge Helene er det flere fordeler med det å trene tidlig på morgenen.

– Fordelene er mange. Det er sjelden noe som kommer i veien på morgenen, du kan nyte en god frokost etterpå, og har tid til alt annet som måtte dukke opp på kveldstid, sier hun.

I tillegg er det en kjent sak at det å trene på morgenen får i gang forbrenningen raskere, og den vil holde seg på topp i flere timer etter økten.






LES OGSÅ: Maten du bør droppe før trening

Slik bør du trene

Det kan sikkert høres tungt ut å hive seg ut på en spinningøkt klokken 06.30 om morgenen. Vender du kroppen din til de tidlige øktene, vil det likevel bli lettere og lettere.

Lurer du på hva slags trening som er best å gjøre på morgenen?

Nedenfor får du Helenes tips:

1. Løpe/jogge
Det er fortsatt lyst og behagelig temperatur ute om morgenen. Stå opp en halvtime tidligere enn vanlig, drikk et glass vann og kom deg ut! Synes du det høres hardt ut, bestem deg for å gå raskt de første gangene. Det gir også god effekt! Deretter øker du tempoet etter hvert som formen blir bedre.

LES OGSÅ: Slik kommer du i gang med løpingen

2. Styrketrening ute
Ikke alle liker å løpe. Bruk naturen og gjennomfør heller noen styrkeøvelser i det fri mens det ennå er lyst og trivelig ute. Velg ut 3-4 forskjellige styrkeøvelser som du liker å gjøre. Repeter disse som i vanlig sirkeltrening, så rekker du mye på 30 minutter.

LES OGSÅ: Slik får du mindre fett og mer muskler

3. Treningssenter
De aller fleste treningssentre tilbyr morgentrening noen dager i uken. Det vanligste er sykkeltimer eller vanlige timer i treningssal. Velg noe du synes er gøy – da er det veldig mye lettere å komme seg opp om morgenen!

LES OGSÅ: Her er høstens hotteste treningsnyheter

4. Svømming
For noen er hopping og løping utenkelig. Da er svømming et godt alternativ. Når du jogger, må kroppen tåle voldsomme støt for hvert steg du tar. Under svømming blir kroppsvekten båret oppe av vannet, og risikoen for skader blir derfor betydelig mindre. Samtidig gjør motstanden i vannet at det forbrennes svært mange kalorier på kort tid, og man trener absolutt hele kroppen når man svømmer. De fleste svømmehaller åpner tidlig noen ganger i uken, så her er det absolutt mulig å få en effektiv treningsøkt med både kondisjonstrening, styrketrening og øvelser som øker bevegeligheten.

LES OGSÅ: Den beste treningen på 20 minutter

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer