Tren og bli slankere, få penere hud, bedre humør, sterkere muskler, økt immunforsvar osv... Foto: Colourbox.com
Tren og bli slankere, få penere hud, bedre humør, sterkere muskler, økt immunforsvar osv... Foto: Colourbox.com Vis mer

Slank

Derfor bør du trene

Ikke bare blir du slank - her er flere treningseffekter.

Du renser huden. Du tar hårkur jevnlig. Du spiser sunt og variert. Og du følger alle triksene i boka for hvordan du skal føle deg bra.

Men det er noe som mangler - kanskje det er en ting du har glemt? For uansett alder og fasong burde trening være på agendaen din hver eneste dag. Du vet det vil gjøre det lettere å kunne fortsette å bruke favoritt-jeansen din.

Men det er mange, mange andre goder du får med på kjøpet ved å trene regelmessig.

Holde vekten

Du vet at det er lettere å holde vekten med å trene, men vet du hvorfor? Det er fordi fysisk aktivitet bidrar til økt oksygenopptak, som betyr bedre kondisjon og at kroppen brenner lagret fett.

Det beste med trening er at du trenger ikke gjøre alt i samme jafs. Ikke alle har tid til å sette av 1-2 timer til trening etter skole eller jobb. Hvis målet ditt er å gå seks kilometer om dagen, kan du dele det opp i tre bolker.

Dagen kan for eksempel se slik ut: Du kan gå til skole eller jobb om morgenen, og hvis du må ta trikk eller buss, kan du bare gå av en eller to stasjoner før din egentlige stopp, gå en tur etter jobb/skole og få luftet tankene (og eventuelt hunden!) litt og ta en rask spasertur igjen før eller etter middag.

3000 x 30 x 5 = akkurat nok

Hvis du vil bedre kondisjonen enda mer, burde du sykle eller løpe i stedet for å gå.

Sterkere muskler

De fleste har hørt at fysisk aktivitet gjør at musklene holder seg sterke. Men visste du at sterke muskler sørger for økt forbrenning av kalorier? Jo mer muskler du har, jo mer forbrenner du – selv når du ikke er i fysisk aktivitet.

Studier viser at for hver gang kroppen øker muskelmassen med cirka en halv kilo, vil du forbrenne mellom 35-50 kalorier mer per dag. 2,5 kilo mer muskler forbrenner 175-250 kalorier mer om dag, ifølge WebMD. Og da kan du bare tenke deg hva det gjør med det overflødige fettet du har på kroppen.

Sterkere bein

Trener du moderat og regelmessig, som vektbærende trening som jogging, løping og aerobic, styrker det beina. Du kan også få sterke bein, og ikke minst muskler, ved å drive med styrketrening.

Det å oppnå høyest mulig beinmasse i ung alder kan være en viktig forebyggende strategi for å redusere fremtidig risiko for utvikling av osteoporose, eller beinskjørhet.

Les også: 50 energiske tips

Bedre hud

Fysisk aktivitet øker sirkulasjonen i kroppen og sørger for at huden får utlevert de næringsstoffene den trenger for å holde seg ren og for å holde forurensende og andre ugunstige stoffer unna.

Og med mer oksygen i kroppen, øker den naturlige produksjonen av kollagen, et bindevev som er kjent for å gi huden styrke. Du vil også få en finere hudfarge ved å trene fordi blodsirkulasjonen øker.

Triksene som synes utenpå

Mindre stress

Trener du regelmessig vil du redusere mengden med stresshormoner i kroppen, som betyr lavere puls og blodtrykk, samt mindre anspente muskler i både kropp og ansikt.

Lær deg å holde hodet kaldt

Bedre humør

Sliter du med depressive tanker eller en mild form for depresjon, kan trening redusere symptomene.

Endorfiner er hormoner som finnes i hjernen, og gir oss en lykkefølelse og en følelse av velvære. Når du trener produserer kroppen endorfiner. En studie utført i USA viser at det er halvparten så stor risiko å bli deprimert dersom man driver med fysisk aktivitet, ifølge WebMD.

Trening utløser også serotonin i hjernen, som er en såkalt nevrotransmitter som hjelper impulsene å gå fra en nervecelle til neste. Serotonin er kjent for å være med på å regulere humøret.

Frisk som en fisk

Fysisk aktivitet er viktig for et sterkt immunforsvar. Det vil si færre forkjølelser og influensaer og andre virus.

7 triks som holder deg frisk

For hjernens skyld

Trening øker blodtilførselen til hjernen. Resultatet av dette er at du husker bedre, får flere og bedre ideer og det er lettere å konsentrere seg.

Hvis et mattestykke er et problem for deg, tren - kanskje det vil løse problemet, er oppfordringen til WebMD.

Og hvordan kommer du i gang…? Finn en motivert trenings-partner!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: