Kaffe:

Derfor bør du være forsiktig med koffein når du er stressa

- Det er viktig å kjenne seg selv, og å vite at kaffe kan være en kilde til mer stress, sier psykolog.

KAFFE PÅ HJEMMEKONTORET: Små mengder koffein kan hjelpe i stressende perioder, men det kan fort bli for mye. FOTO: NTB
KAFFE PÅ HJEMMEKONTORET: Små mengder koffein kan hjelpe i stressende perioder, men det kan fort bli for mye. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

For mange av oss er kaffekoppen en livredder i en hektisk hverdag. Hvordan skal vi ellers klare å gjennomføre alt vi må gjøre i løpet av en uke? Mange drikker kaffe i tråd med hvor stressende livet er. Jo mer vi har å gjøre, jo mer kaffe må til - for det holder oss jo mer våkne og fokuserte, ikke sant?

Vel, selv om kaffe kan være en god hjelper i stressende perioder, kan det faktisk også gjøre vondt verre. Om du sliter med mye stress og uro burde du ta en titt på inntaket av kaffe, råder eksperter.

Blir fort for mye

Gunn Helene Arsky er ernæringsfysiolog og forfatter av helsepakken «Stress i livet? Maten og yogaen som gjør deg bedre!» med yogaøvelser og e-bok om kost mot stress. Hun forklarer at kaffe er et stimulerende stoff som, i passe doser, kan være fint. Du blir skjerpet og orker mer.

- Men om det blir for mye – og det blir det fort – så har koffein negative virkninger.

Hun trekker frem hjertebank, uro, hodepine, søvnvansker og magetrøbbel som bivirkninger av for mye kaffe. Denne grensen går ved tre til fire kopper kaffe om dagen, men hun understreker at noen av oss tåler enda mindre koffein før de merker uroen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer