Brystkreft

Derfor burde du løpe

Joggesesongen er i full sving. Derfor burde du ta beina fatt.

Australsk forskning viser at kvinner som trener jevnlig, ofte har mindre menstruasjonssmerter. Foto: Colourbox.com
Australsk forskning viser at kvinner som trener jevnlig, ofte har mindre menstruasjonssmerter. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Jeg skulle egentlig ha dratt på en joggetur i dag, men….

Unnskyldningene for å droppe treningsøkten er mange. Men det er faktisk like mange argumenter for at du burde ta på deg joggeskoene og komme deg ut.

Her presenterer vi en rekke grunner til at kvinner burde løpe.

Mindre risiko for brystkreft

Hvert år rammes i underkant av 3000 kvinner av brystkreft, ifølge Kreftregisteret. Eksperter tror imidlertid at du kan redusere risikoen ved å drive med løpetrening.

Forskere ved Universitetet i Tromsø, som har studert over 25.000 kvinner i løpet av ti år, konkluderer at kvinner som driver med regelmessig trening, og løper eller sykler minst fire timer i uken, reduserer risikoen for å få brystkreft med hele 37 prosent, sammenliknet med kvinner som ikke trener.

Sunnere svangerskap og fødsel

Kvinner som trener mens de er gravide lever ofte sunnere, og har i tillegg mindre risiko for å få svangerskapsdiabetes, åreknuter og vann i kroppen.

Dessuten vil gravide som løper få et høyere energinivå, de får sjelden forstoppelse og sover bedre om natten.

Kvinner som løper regelmessig i løpet av svangerskapet får også større barn, viser forskning. Hvis en kvinne forbrenner 1000 kcal i uken gjennom idrett, som tilsvarer rundt 20 minutter trening fire ganger i uken, øker barnets fødselsvekt med 10 prosent.

Matvett for gravide

Har man ikke jogget tidligere bør man imidlertid ikke begynne med det når man blir gravid. Har en jogget før kan man fortsette, men tilpasse intensiteten, sier eksperter. Les mer om treningsanbefalinger for gravide på DinSide Helse.

Et lengre liv

Løpere lever generelt sunnere enn de som foretrekker sofaen. Og dessuten lever de ofte lengre.

Og for sofasliterne hjelper det dessverre ikke med en lang joggetur en gang hver fullmåne. Det er den regelmessige treningen som gir den beste gevinsten. Og selv om du allerede er kommet opp i årene, så er det aldri for sent å begynne.

Snarveier til et lengre liv

Godt for hjernen

Du styrker ikke bare musklene når du løper, men du gir også hjernen er skikkelig boost. Hard fysisk aktivitet, som løping, øker blodomløpet i kroppen og dermed blodtilførselen til hjernen.

Forskerne vet ennå ikke hvorfor, men trening skal visst forbedre hukommelsen vår og redusere risikoen for Alzheimer sykdom.

Forebygger hjertesykdom

Løping forebygger mange av hovedårsakene til hjertesykdom. I tillegg senker det blodtrykket ditt, reduserer risikoen for at du utvikler diabetes og holder kroppen slank.

Her er noen hjertegode tips

En undersøkelse utført ved Harvard Medical School viser jo at jo mer aktiv en kvinne over 40 er, jo lavere risiko har hun for å utvikle hjertesykdom. Aktive kvinner hadde 54 prosent lavere risiko for å få hjerteslag enn de som foretrakk det rolige liv.

Færre menssmerter

Australsk forskning viser at kvinner som trener jevnlig, vanligvis har mindre menstruasjonssmerter.

Det kan blant annet henge sammen med at løping frigir såkalte endorfiner, og disse kjemikaliene reduserer smerte og gir en følelse av lykke.

Bedre selvtillit

Løping er sunt for kroppen og er svært viktig i kampen mot fett. Undersøkelser viser også at løping hjelper på selvtilliten til kvinner og at de blir mer tilfreds med kroppen sin.

På den måten får de også mer lyst på partneren sin.

Slik ser du bra ut når du løper

Holder deg i form

Løper du, brenner du masse kalorier. Men i tillegg til å få kiloene til å rase unna, endrer den også fordelingen av muskler og fett.

Forskning viser at 450 gram muskler må tilføres 35-40 kcal om dagen for å opprettholdes. Men tilsvarende 450 gram fett skal bare ha 2-3 kcal. Det betyr at kroppen forbrenner flere kalorier jo mer muskelmasse du har. Det er dermed lettere å oppnå vektreduksjon når kroppen er muskuløs og veltrent.

Få maks ut av treningen

En veltrent kropp må dog vedlikeholdes. Husk at en gjennomsnittlig kvinne går opp ni kilo fra hun er 20 år til hun er 65 år.

Forebygger stress og angst

Løping er en av de beste måtene å forebygge stress på. Det gjør deg roligere, mer fokusert og i bedre stand til å takle problemer du står overfor.

Det er igjen endorfinene som i høy grad er årsaken til den positive effekten.

Eller stress ned med sex!

Unnå depressjon

Forskning har vist at løping hjelper mot depresjon. Undersøkelser viser faktisk at regelmessig trening kan lette milde depresjonstilfeller på sammen måte som reseptbelagt medisin.

Spis deg glad

Det er forutsatt at man løper regelmessig, men enhver form for mosjon vil ha en positiv effekt på den mentale helsa.

Passer på beina

Når vi passerer 20-års alder slutter beina våre å vokse. Derfor er det viktig at man fra ung alder har opparbeidet en sunn og sterk knokkelmasse.

Men for å unngå beinskjørhet er det også viktig å fortsette med å holde seg i form. Ved løping belaster man beina, og det bidrar til å holde dem sterke. Vil du passe på beina og knoklene dine, må du med andre ord bruke dem.

Løpende kvinner

Løper du?





Ja, jeg jogger og løper regelmessig.
 
742 (44%)
Tja... jeg tar meg en joggetur i ny og ne, men kan ikke skryte på meg noe mer enn det.
 
327 (19%)
Jeg trener en del, men jeg liker ikke å løpe.
 
323 (19%)
Nei, jeg er en ekte sofasliter!
 
152 (9%)
Jeg er en ekte treningsnarkoman og jogging er bare noe av det jeg driver med!
 
149 (9%)

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer