Ifølge den nye studien er kvinners trang til shopping et urinstinkt. Foto: colourbox.com
Ifølge den nye studien er kvinners trang til shopping et urinstinkt. Foto: colourbox.com
Shopping

Derfor elsker kvinner å shoppe

En arv fra våre formødre.

En ny studie viser ifølge Discovery News at kvinners forkjærlighet for kjøpesentre kan ha sammenheng med vår felles fortid, der menn jaktet og kvinner sanket mat.

Moderne menn vil som regel bare inn i en butikk og komme seg fortest mulig ut igjen, akkurat som deres jaktende forfedre bare ville få tak i kjøtt og ta det med hjem så raskt som mulig. Kvinner derimot, minner om sine formødre når de skanner gjennom stativ på stativ med klær, akkurat som kvinner tidligere gransket planter etter tegn på modenhet.

Les også: Er du en shopoholiker?

Butikker som tar hensyn til kjønn?

- Alle passer selvsagt ikke inn i disse stereotypiene, men dette kan kanskje hjelpe menn og kvinner til å forstå hverandre bedre, sier studieleder og evolusjonspsykolog Daniel Kruger ved The University of Michigan School of Health i Ann Arbor til Discovery News.

Den nye teorien hans kan kanskje også hjelpe handelsstanden med å konstruere butikker som tar hensyn til kjønnsforskjeller.

- Kvinner vil ha flere ting de kan lete gjennom, og de vil ha muligheten til å ta på dem, kjenne på teksturer og se på farger, sier Kruger.

Les også: Disse dagene bør du ikke shoppe

- En mann vet derimot hvilke egenskaper han er ute etter, og det kan derfor fungere bedre for ham å ha en butikk med en disk han kan gå til og forklare hva han skal ha, hvorpå dette blir hentet på et lager.

- Jakten i seg selv er spennende

Krugers egne opplevelser ga ham ideen til studien. Da han og kona hans dro til Praha sammen med noen vennepar, fikk kvinnene en umiddelbar trang til å gå på shopping, noe mennene i gruppa ikke klarte å forstå.

- Vi tenkte: ”Hvorfor dra på shopping nå? Man kan jo shoppe hvor som helst. Her finnes det jo tusenvis av år med kultur!”, sier han.

- Men kvinnene satte foten ned, og tok med kredittkortene sine og dro.

Les også: Shopping er topp – for de tynne

Og det sluttet ikke der.

- Når de kom tilbake frydet de seg alle av stolthet over utbyttet av shoppingen, selv om mange av anskaffelsene deres kom fra kjedebutikker med filialer i mange andre land, forteller Kruger.

- For dem var det jakten i seg selv som var spennende.

Les også: Moteløvene elsker kjedebutikker

Mistanken bekreftet

I den nye studien intervjuet Kruger mer enn 450 collegestudenter om shoppevanene deres, og han fikk resultatene han forventet: jevnt over hadde kvinnene en tendens til å te seg som samlere, mens mennene oppførte seg som jegere.

- Når grupper av jegere og samlere kom til et nytt sted var kvinnene ivrige etter å utforske landskapet for å finne steder med mye mat. Matsanking var noe man drev med hver dag, og barna var ofte med. For å finne ut om en plante var perfekt moden utviklet kvinnene en fin nese for farger, former, størrelser, teksturer og lukter. Og alle disse sansene blir tatt i bruk når dagens kvinner for eksempel er på jakt etter et par sko som passer en ny kjole.

Les også: Blir slanke av shopping

Hjort er hjort

Årstidene var også en viktig del av samlingen, da ulike matvarer blir modne på ulike tider av året. Kruger sammenligner dette med nåtidens sesongsalg.

- Når kvinner går inn i en butikk og finner en genser til 1500 kroner som hun liker, lagrer hun det i hukommelsen og drar tilbake til butikken på et senere tidspunkt, sier han.

For fortidens menn var imidlertid enhver hjort en bra hjort.

Les også: Slik får du alt til halv pris

- Ideen om at menn er mer interessert i å jakte på et flyktig bytte over lange avstander antyder at utformingen av butikker og kjøpesentre ikke gir menn en stor nok utfordring til at de blir interessante, sier Geoffrey Miller, som er evolusjonspsykolog ved The University of New Mexico i Albuquerque og forfatter av boka Spent: Sex, Evolution, and Consumer Behaviour til Discovery News.

- Det som er spennende for en mannlig forbruker er å spore opp et motvillig bytte.

- Latterlig

Human atferdsøkolog Rebecca Bird ved Stanford University i California har imidlertid en helt annen reaksjon på den nye studien.

- Jeg synes at det er latterlig og naivt å anta at det finnes et gen for grønnsakssanking eller for måten man navigerer seg gjennom et kjøpesenter på, sier hun til Discovery News.

- Konteksten er mye viktigere. Vi mennesker er nemlig økologisk generelle skapninger.

Les også: Sex slår ikke shopping
Til forsiden