Appelsin

Derfor er appelsin så sunt

Det er ikke bare immunforsvaret som drar fordeler fra denne frukten.

APPELSIN= SUNT: At den smaker godt bør ikke være den eneste grunnen til at du skreller deg en appelsin eller to – den har nemlig et godt knippe med helsefordeler. Foto: Bon Appetit
APPELSIN= SUNT: At den smaker godt bør ikke være den eneste grunnen til at du skreller deg en appelsin eller to – den har nemlig et godt knippe med helsefordeler. Foto: Bon Appetit Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den saftige, søte appelsinen er en trofast følgesvenn på turer i skog og mark, enten det er til fots eller på ski. Det har liksom blitt en norsk tradisjon gjennom flere generasjoner. Men du bør ikke begrense appelsinspisingen til turene. 

Det er i disse tider at appelsinene smaker ekstra søtt og godt. Men ifølge ernæringsfysiolog hos Bama, Gunn Helene Arsky, bør en himmelsk smak ikke være den eneste grunnen til at du skreller deg en appelsin eller to – den har nemlig et godt knippe med helsefordeler. Den har et lavt innhold av både energi og fett, men et høyt innhold av vitamin C.

LES OGSÅ: Den nye superfrukten

Kan forebygge både kreft og slag

– Den er full av herperidin – et kraftfullt stoff som kan senke kolesterolet. Det er mest herperidin i den hvite midtstrengen og de tynne hinnene rundt hver båt, så spis alt, sier hun til KK.no.

Det er ikke bare kolesterolet som drar fordeler fra herperidinet, det har også blodtrykket – som igjen har flere fordeler.

– Studier har vist at dersom du spiser en appelsin om dagen, så reduserer du risikoen din for slag med hele 19 prosent. Det er en smakfull helseforsikring! Det ser ut til at det er herperidinet som virker, ved å senke blodtrykket, forteller hun.

Appelsinen inneholder også godt med antioksidanter, deriblant den kraftige antioksidanten limonin.

NÆRINGSSTOFFER: Vitamin C, limonin, og herperidin - appelsinen har mange gode næringsstoffer som gjør godt for kroppen. Også i den hvite midtstrengen og hinnen, så spis gjerne alt. Foto: Shutterstock / Dean Drobot
NÆRINGSSTOFFER: Vitamin C, limonin, og herperidin - appelsinen har mange gode næringsstoffer som gjør godt for kroppen. Også i den hvite midtstrengen og hinnen, så spis gjerne alt. Foto: Shutterstock / Dean Drobot Vis mer

– Dette er et potent stoff som kan forebygge kreft i munnhulen, huden, magesekken, tarmen og i lungene. Det viser seg at selv 24 timer etter inntak av appelsin, kan man måle limonin i blodet, forklarer Arsky.

Styrker immunforsvaret

En annen antioksidant du finner i appelsinen er også et vitamin, nemlig C-vitaminen, og det er kanskje dette vitaminet de fleste av oss forbinder med appelsin. Ikke bare er det godt for immunsystemet, det beskytter også cellene mot oksidativt stress. 

– Det høye innholdet av vitamin C er viktig i vintermånedene. Dette vitaminet styrker immunforsvaret ditt så du holder forkjølelsen unna. Det er cirka 51 milligram vitamin C per 100 gram appelsin – og en skrelt appelsin veier cirka 100 gram. Behovet per dag er 75 milligram for voksne, så en appelsin dekker to tredeler av behovet ditt, forklarer ernæringsfysiologen.

Vitamin C bidrar også til å redusere tretthet og utmattelse og øker opptaket av jern fra andre matvarer, i tillegg kan det faktisk være godt for magen.

– Har du tendenser til magesår, og tenker at det er dumt å spise syrlige appelsiner? Tenk om igjen! Appelsinene inneholder vitamin C som har vist seg å ta knekken på Helicobacter pylori, den bakterien som gir deg magesår, legger hun til.

GODT SYN: En britisk studie viser at et kosthold som er rikt på vitamin C kan redusere risikoen for å få grå stær, som er en veldig vanlig øyesykdom som kan komme med alderen. Foto: Shutterstock / racorn
GODT SYN: En britisk studie viser at et kosthold som er rikt på vitamin C kan redusere risikoen for å få grå stær, som er en veldig vanlig øyesykdom som kan komme med alderen. Foto: Shutterstock / racorn Vis mer

LES OGSÅ: 3 grunner til å ta deg en kiwi

Kan utsette utviklingen av grå stær

Appelsinens helsefordeler stopper likevel ikke der, en ny studie utført av professor i øyesykdommer, Christopher Hammond og hans forskerkolleger ved Kings`s College i London, viser at et kosthold som er rikt på vitamin C kan redusere risikoen for å få grå stær.

Det er normalt sett et høyt innhold av vitamin C i væsken på innsiden av øyet, og dette motvirker prosessen som fører til tåkete linse. Jo mer C-vitamin du får igjennom kostholdet ditt, jo høyere C-vitamin-mengde kan du finne i øyevæsken rundt linsen. Dette tror altså forskerne kan beskytte mer.

Grå stær er en øyesykdom som oppstår naturlig med alderen, og selv om vi ikke kan unngå at vi får grå stær, så kan vi altså forsinke utviklingen og unngå at den blir verre ved å spise mat med mye C-vitamin.

Ifølge Anna Midelfart, professor ved NTNU, er dette ikke første gangen forskning viser at vitamin C kan hjelpe mot denne øyesykdommen.

– Grå stær (katarakt) er en meget vanlig tilstand. Det er en «eldringstilstand» der linsen i øyet blir uklar. Jeg har også lest studien, og det er interessante funn, selv om det er blitt utført flere studier tidligere som viste samme trend, sier hun til KK.no. 

«Blodappelsin» versus vanlig appelsin

Har du noen gang lurt på hva som skiller den røde appelsinen (som i gamle dager het blodappelsin)  fra vanlig appelsin? Jo, det er nemlig ikke bare fargen. Saften til den røde appelsinen er også rikere og søtere, dermed passer denne appelsinen ekstra godt i matretter. 

Næringsmessig er blodappelsin samme type som den vanlige du ser i butikken, men regnes likevel som hakket sunnere.  Og det er nettopp den røde fargen på fruktkjøttet som er grunnen.

Det er nemlig stoffet antocyan som gir rød appelsin den fine fargen, og dette er en sterk antioksidant. I tillegg inneholder selvsagt rød appelsin mye C-vitamin og karotenoider, akkurat som vanlige appelsiner.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer