<strong>BURPEE:</strong> En burpee er en kombinasjon av spensthopp, knebøy og push-ups.  Foto:  Tony Blom-Pettersen
BURPEE: En burpee er en kombinasjon av spensthopp, knebøy og push-ups. Foto: Tony Blom-Pettersen Vis mer

Styrketrening

Derfor er burpees så effektivt

Trener kondisjon, styrke og spenst på én gang.

Publisert
Sist oppdatert
Er du en av dem som går regelmessig på gruppetimer på treningssenter, eller trener med personlig trener, så har du antagelig fått testet ut såkalte «burpees».

Øvelsen - hvis navn minner litt om det engelske ordet for rap (burp), er noe alle - uansett form bør prøve.

LES OGSÅ: Plank deg til strammere mage

<strong>VELDIG EFFEKTIV:</strong> Helle G. Bornstein er personlig trener og gründer av Smart Trening. Hun sier til KK.no at burpees er svært effektive.  Foto: Smart Trening
VELDIG EFFEKTIV: Helle G. Bornstein er personlig trener og gründer av Smart Trening. Hun sier til KK.no at burpees er svært effektive. Foto: Smart Trening Vis mer

Kondisjon, styrke og spenst






Å trene burpees gir deg nemlig tre ting på én gang - kondisjonstrening, spensttrening og styrketrening. I tillegg er det supert for å bygge muskler og øke fettforbrenningen din.

Dette er også en topp øvelse å trene på ferie, da den hverken krever utstyr eller særlig mye plass.

- Burpies er en fin øvelse. Du får trent både spenst, styrke og kondisjon, sier Helle G. Bornstein, som er personlig trener og gründer av Smart Trening (som har fokus på trening, kosthold og livsstil) til KK.no:

- Styrkemessig trener du hovedsakelig lår, rumpe, bryst og bakside armer.

Slik gjør du øvelsen

1. Stå med rak holdning, bøy deg forover, sett hendene i bakken på linje med skuldrene.
2. Hopp bakover med bena til armhevingsposisjon.
3. Ta en armheving (kan også gjøre på knærne) - hopp så inn med bena mot hendene.
4. Hopp opp, strekk armene opp.
5. Land og hopp bakover igjen og utfør en ny armheving.

Se hvordan den utføres nedenfor:






LES OGSÅ: Slik blir du RÅ på trening

Husk dette

Det som er viktig å huske på når du skal gjøre burpees, er at du har en rak, god holdning når du hopper opp, og at du har spenn i kroppen når du skal gjøre push-upsen (armhevingen).

Du får godt utbytte av å gjøre øvelsen langsomt og raskt, og det kan lønne seg å starte i det små, for etter hvert å øke tempo.

Desto høyere tempo du kjører, desto bedre flyt vil du få i øvelsen og desto høyere puls vil du få. Dette vil igjen ha en gunstig effekt på kondisjon og utholdenhet.

LES OGSÅ: Så høy bør pulsen være under trening

ikke ta push up

Ifølge Bornstein du ikke ta med push-ups hvis det blir for tungt. Da kan du bare hoppe «inn og ut.»

- Øvelsen er sabla tung fordi du trener alt på en gang, men den er veldig effektiv, sier hun:

- Det å ta 15 til 20 stykker, deretter pause og gjenta 3 til 6 ganger er en god intervalløkt og styrkeeffekt vil du også få!

Se illustrasjonsvideo av øvelsen nedenfor:


LES OGSÅ: Gjør søndagsturen til en kalorikiller

Stramme opp til sommeren?

I sakene nedenfor får du tips som gir:
  • Flatere mage
  • Lekre, veltrente bein
  • Sterkere armer

    Flere tips får du i artikkelen «Slik kommer du i toppform til sommeren»!

    LES OGSÅ: Den beste øvelsen for rumpe og lår

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer