GOD TRENING LIKEVEL: Selv om du kanskje ikke forbrenner like mange kalorier under spinning som under løping, er det topp kondisjonstrening likevel.  Foto: Getty Images/iStockphoto
GOD TRENING LIKEVEL: Selv om du kanskje ikke forbrenner like mange kalorier under spinning som under løping, er det topp kondisjonstrening likevel. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Løping

Derfor er det vanskeligere å nå makspuls på spinning

Årsaken er at du bruker færre muskelgrupper på sykkel enn ved løping. Dette påvirker også kaloriforbrenning.

Spinning er en super treningsform, særlig for deg som ønsker å opprettholde kondisjonen på vinterhalvåret, men orker ikke å gå ut i kulda, eller er lei tredemølla og ellipsemaskinen.

I tillegg til at treningsformen gir god kondisjonseffekt, høy forbrenning og ikke krever et bestemt fysisk utgangspunkt av deltageren (du kan velge timer ut fra eget nivå), er det sosialt og motiverende.

Og ikke minst - spinner du ofte og hardt nok, vil du kunne få rålekre bein.

LES OGSÅ: Denne treningen får deg raskest i form

Ikke like høy kaloriforbrenning

Én ting som imidlertid kan være litt greit å vite, hvertfall for «spinnerne» blant oss, er at treningsformen ikke gir helt samme kaloriforbrenning som løping.

Årsaken til dette er rett og slett at spinning involverer bruk av færre muskelgrupper enn løping (overkroppen er for det meste i ro).

- Løping vil som hovedregel forbrenne mer enn sykling per tidsenhet. Fordi man hele tiden må bære på kroppsvekten og flytte denne i hvert steg. Men om det er sykling som er favorittaktiviteten, så er det ingen grunn til å endre dette, sier Helene Vabø Thorsen, som er instruktør og personlig trener (spesialist) ved SATS Storo, til KK.no.

LES OGSÅ: Så høy bør pulsen være under trening

EKSPERTEN: Helene Vabø Thorsen er instruktør og personlig trener (spesialist) ved SATS Storo i Oslo.  Foto: Per Ervland
EKSPERTEN: Helene Vabø Thorsen er instruktør og personlig trener (spesialist) ved SATS Storo i Oslo. Foto: Per Ervland Vis mer

Vanskeligere å nå makspuls






Ifølge Vabø Thorsen er det, for de aller fleste av oss, vanskeligere å komme opp i makspuls når du sykler (mer info om makspuls får du lenger nede i saken).

- Det er som hovedregel enklere å oppnå makspuls når man løper enn når man sykler. Dette avhenger imidlertid av om man er godt trent i denne aktiviteten eller ikke. Årsaken til at man vanskeligere får like høy puls på sykkel, er at man bruker færre muskelgrupper på sykkel enn ved løping, sier hun til KK.no:

- På sykkel blir lårmusklene den begrensede faktoren for de fleste. Lårene kommer til et punkt der de surner, altså - får for mye melkesyre, og det skjer før makspuls inntreffer.

LES OGSÅ: Så mange kalorier forbrenner du under trening

Beregn litt lavere puls

Dersom du spinner til du kjenner blodsmaken i munnen, men likevel ikke klarer å nå samme pulshøyde som når du løper, så er altså dette helt normalt.

- Du kan beregne en litt lavere puls når du sykler, men forklaringen på dette er, som man skjønner, ganske kompleks, sier Vabø Thorsen.

Har du for eksempel makspuls på 205 når du løper, så kan du ta sats i at den ligger på rundt 200 når du sykler. Så ikke fortvil om du ikke klarer å karre deg opp på 205.

- En persons makspuls er den samme om man sykler eller løper. En godt trent toppsyklist vil imidlertid ha lettere for å få høy puls på sykkel enn ved løping – ettersom melkesyren vil inntreffe tidlig når de løper og ikke er trent til dette, sier treningsinstruktøren.

LES OGSÅ: Slik når du kondistoppen

Nedenfor får du noen enkle fakta om makspuls:

1) Makspulsen din er det maksimale antall ganger hjertet ditt kan slå i løpet av et minutt.

2) Makspulsen oppnås enklest når man bedriver en aktivitet som involverer store og så mange muskelgrupper som mulig. For eksempel løping.

3) Makspulsen er helt individuell, og kan derfor variere fra person til person.

4) Makspulsen er tilnærmet konstant, men faller litt etterhvert som man blir eldre.

5) Man har den samme makspulsen uansett om man løper, sykler eller gjør en annen aktivitet.

6) For å oppnå makspuls må man være godt trent i den aktiviteten man skal utføre – fordi man ikke orker eller klarer å presse kroppen hardt nok om man ikke er godt trent. Musklene stivner/får melkesyre og det blir begrensninger fremfor at pulsen når sitt maksimale nivå.

7) Det er flere ulike metoder du kan benytte for å finne ut makspulsen din. Og den aller enkleste er følgende formel: 220 – (alder x 0.7)

(Er du 50 år skal altså makspulsen ligge på ca. 220 – (50x0.7) = 185 slag/min. Ifølge Olympiatoppen stemmer denne formelen for 80 prosent av alle personer. De resterende har et avvik på +/- 15 slag/min).

OBS: Er du på en time og merker at pulsen din går opp i 80-90 prosent av makspuls svært raskt, bør du antagelig øke makspulsen på apparatet/klokken du bruker.

Det samme gjelder hvis det er motsatt – altså at du sliter veldig med å komme på pulsnivåene som anbefales i løpet av timen. Da bør du sette ned makspulsen litt.

LES OGSÅ: Slik lykkes du med treningen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: