SPISE FISK GRAVID: Mange spiser mindre fisk enn anbefalt, også gravide. FOTO: NTB Scanpix
SPISE FISK GRAVID: Mange spiser mindre fisk enn anbefalt, også gravide. FOTO: NTB Scanpix
Spise fisk gravid:

Derfor er fisk viktig for gravide

En ny studie konkluderer også med at fisk kan være bra om man prøver å bli gravid.

Det er mange grunner til å spise fisk. Som del av et variert og sunt kosthold anbefaler helsemyndighetene at vi spiser mellom 300 og 450 gram fisk i uken, hvilket tilsvarer rundt to til tre middagsporsjoner.

Inntak av omega 3 er viktig for at kroppen vår skal fungere optimalt, og fisk og sjømat inneholder også blant annet proteiner, B12 og jod. Sistnevnte er det svært mange som får for lite av, og det er spesielt slått alarm om jodstatus hos gravide.

LES OGSÅ: Er du gravid og spiser ikke kjøtt?

Mange gravide med for lite jod

Fiskeinntak hos gravide er et omdiskutert tema. Det anbefales generelt at vi får i oss omkring 150 mikrogram jod i uken. Gravide og ammende kvinner skal ha litt mer, og 8 av 10 gravide kvinner får i dag i seg for lite jod, ifølge undersøkelser gjort både i Oslo og Bergen.

FISK: Jo, det anbefales at gravide får i seg fisk. FOTO: NTB scanpix
FISK: Jo, det anbefales at gravide får i seg fisk. FOTO: NTB scanpix Vis mer

- Jod er viktig fordi det inngår i produksjon thyroidhormoner, som er viktig for flere funksjoner. Barnet selv produserer ikke disse før mot slutten av svangerskapet og er derfor avhengig av å få det av mor, forklarer Lisbeth Dahl ved Havforskningsinstituttet

- Den magre fisken inneholder mye jod, så ved å spise mager fisk et par ganger i uka vil man få opp jodstatusen. Vi tenker også at det er bedre å få jod gjennom maten enn gjennom kosttilskudd, forteller Dahl.

- Men når det gjelder jod, så har man et ganske begrenset vindu. Du skal ikke ha for mye og du skal ikke ha for lite.

Også omega 3 er viktig for gravide og det er ikke bare fra den fete fisken at du får i deg de sunne fettsyrene. Selv en porsjon med mager fisk vil hjelpe.

- Fisk inneholder gunstige fettsyrer som barnet trenger, og som er viktige for utvikling av hjernen. Det lille fettet på mager fisk inneholder også disse fettsyrene, påpeker Dahl.

LES OGSÅ: Vet du forskjellen på fet og mager fisk?

Økt fruktbarhet med sjømat?

Men det kan være enda flere gode grunner til å spise litt fisk. I en ny amerikansk studie sammenlignet forskere 500 heterofile par fra to stater, som alle var i en periode der de forsøkte å få barn.

Parene rapporterte om matvanene sine, og forskerne fant en sammenheng mellom inntaket av sjømat og fruktbarhet. Parene som spiste sjømat et par ganger i uken hadde mer sex, og ble også fortere gravide. Det høres kanskje selvsagt ut, men forskerne påpeker at omega 3 skal ha vært assosiert med økt fruktbarhet tidligere. Kvinnene som spiste sjømat hadde 60 prosent høyere fruktbarhet, ifølge studien, mens menn hadde 47.

- Generelt er en god ernæringsstatus med på å legge forholdene til rette for graviditet, sier Dahl.

Hun kommenterer da ikke studien eller disse funnene spesielt.

ØKER FRUKTBARHETEN? Et sunt kosthold er i hvert fall viktig både før og under er graviditet. FOTO: NTB Scanpix
ØKER FRUKTBARHETEN? Et sunt kosthold er i hvert fall viktig både før og under er graviditet. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Sunn mat kan påvirke sexlysten

Når det gjelder sjømat og sexlysten forteller sexolog Ulla Aasland at jo, kosten kan bidra til å øke sexlysten, men hun er litt skeptisk til at enkelte matvarer skal kunne ha veldig betydning alene.

Det sies at både sjokolade og østers fungerer som såkalte afrodisiakum, mye på grunn av sink-innholdet, men faktum er nok at du må spise ganske mye østers eller sjokolade før du merker det på sexlysten.

Samtidig vil både sjømat og annen mat full av sunne næringsstoffer, være med på å holde oss sunne og opplagte og være bra for psyken. Det vil i sin tur også kunne påvirke sexlysten.

- Jeg tenker det er viktig å ha realistiske forventninger, men et sunt kosthold er bra og spiller stor rolle for helsen. Et kosthold med mye fett og sukker vil derimot ikke ha så god påvirkning, sier Aasland.

- Sjømat kan ha en positiv effekt. Det inneholder blant annet omega 3 som gir mange helseeffekter, blant annet at blodet flyter bedre og det bedrer skjelettplager og muskelplager.

Sjømaten er også en viktig kilde til blant annet vitamin D. Samtidig handler det nok altså om å holde et sunt og variert kosthold.

LES OGSÅ: Vanskelig å spise sunt? Her er de enkleste kostrådene du kan følge

Miljøgifter i fisk

Fisk kan også inneholde en del uønskede miljøgifter, men det er i dag konkludert med at de positive helseeffektene veier opp mot de negative.

- Med de mengdene vi spiser i Norge så er det ikke grunn til å være bekymret, sier Dahl.

- I all mat vi spiser så er det fremmedstoffer. Derfor er det viktig å spise variert. Spiser du ensidig er faren for å få for lite av viktige næringsstoffer større. De offisielle rådene til gravide er et kosthold med grove kornprodukter, grønnsaker, frukt og bær, magre meieriprodukter, fisk, bønner, linser, erter og nøtter.

LES OGSÅ: Professor advarer mot et høyt inntak av laks

LES OGSÅ: Studier viser at graviditet endrer hjernen

Til forsiden