KAN VÆRE FARLIG: Dårlig kondisjon kan ifølge en ny studie føre til fettlever, som igjen kan øke risikoen for en rekke livsstilssykdommer. FOTO: NTB Scanpix
KAN VÆRE FARLIG: Dårlig kondisjon kan ifølge en ny studie føre til fettlever, som igjen kan øke risikoen for en rekke livsstilssykdommer. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Ny studie:

Derfor er god kondis bra for leveren din!

Ny studie viser at en av tre nordmenn kan ha fettlever: - For de fleste går det bra.

Mange forbinder fettlever med personer med overvekt eller et veldig høyt alkoholforbruk, og tenker nok at de selv ikke er i faresonen. De færreste har nok hørt om ikke-alkoholisk fettleversykdom, og som navnet tilsier er det andre årsaker enn alkohol for forårsaker sykdommen. Mange lever faktisk med den uten å være klar over det selv, og ofte gir den ingen symptomer. Likevel bidrar sykdommen til utvikling av livsstilssykdommer som diabetes og hjerte- og karsykdom.

I Norge har rundt 36 prosent ikke-alkoholisk fettleversykdom, viser den tredje helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag – HUNT3, skriver forskning.no. Andre studier viser at rundt 25 prosent har sykdommen.

Overvekt og inaktivitet har lenge blitt beregnet som de største risikofaktorene, men nå viser en ny studie gjennomført av Ilaria Croci ved NTNU og University of Queensland i Australia, at også dårlig kondis er en betydelig risikofaktor. (Psst: Slik når du kondistoppen)

Ifølge studien har dårlig kondis større betydning enn inaktivitet, og deltakerne med dårligst kondis hadde hele 17–18 ganger høyere sannsynlighet for å få fettlever enn dem med best kondis.

- Jeg har ikke hørt at studier har knyttet fettlever til kondis tidligere, men generelt vet vi at trening kan ha en gunstig effekt. Tidligere studier har vist at trening og fysisk aktivitet kan fjerne fettlever, selv om man ikke går ned i vekt. Vi vet at livsstilen kan påvirke fettlever uavhengig av hvor mye man veier.

Dette sier John Willy Haukeland, som er overlege, PhD ved Gastromedisin, OUS, til KK.

Fettlever er uttrykk for en ubalanse i kroppen, og er assosiert med en rekke livsstilssykdommer som hjerteinfarkt, diabetes og overvekt. I USA er skrumplever forårsaket av fettlever den hyppigste årsaken til levertransplantasjon.

- Selv om man også finner fettlever hos normalvektige, er forekomsten betydelig høyere hos overvektige. Særlig gjelder dette personer som har mye «sentral fedme», altså personer som er fete rundt livet eller har en høy midje/hofteratio, forklarer Harald M. Dobloug, som er lege og CEO ved Legevisitt AS.

Studien viser at den femtedelen som hadde dårligst kondisjon, hadde over 50 prosent høyere risiko for tidlig død enn de med bedre kondis.

Skeptisk til studien

Dobloug er imidlertid skeptisk til den nye studien, og resultatet som viser at kondisjon i seg selv har betydning for fettlever.

- Selv om denne studien kan tyde på at kondisjon har betydning for utvikling av fettlever og overlevelse hos de som har tilstanden, så har denne studien flere svakheter. Blant annet registrerer jeg at de i denne studien har valgt å definere fettlever utelukkende ut ifra en «fettleverindeks», og ikke om pasientene faktisk har fettlever, sier han.

De ser altså på sannsynligheten for at noen har fettlever, ut i fra kroppsmasseindeks (BMI), omkrets rundt livet samt nivå av fett i blodet.

- At trening og kondisjon påvirker disse faktorene vet vi jo, men om det faktisk fører til mindre fettlever vet vi ikke, da må vi ta en vevsprøve av forsøkspersonene. Vi kan altså ikke vite helt sikkert om personene i studiene virkelig har hatt fettlever eller ei. Men det er absolutt en sammenheng mellom kondisjon og livsstilssykdommer, sier han.

Det finnes også andre studier som har vist at et moderat eller høyt treningsnivå reduserer leverens innhold av fett.

- Jeg vil si tallene fra HUNT3 er litt upresise. Vi pleier å beregne at rundt 25 prosent av befolkningen i Norge har fettlever, ikke 36 prosent, sier Haukeland.

- Men er fettlever farlig?

- Fettlever er ikke bra for kroppen. For de aller fleste går det bra, men noen få kan få symptomer på leversykdom og i verste fall skrumplever, sier Haukeland.

LES OGSÅ: Få bedre kondis OG strammere kropp på under 45 minutter

SLITEN: Blir du fort sliten av fysisk aktivitet? Ny studie viser at dårlig kondis øker risikoen for fettlever. FOTO: NTB Scanpix
SLITEN: Blir du fort sliten av fysisk aktivitet? Ny studie viser at dårlig kondis øker risikoen for fettlever. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Kan forebygge fettlever

Det er mulig å forebygge fettlever, og oppskriften er ikke så vanskelig. Sunt kosthold og fysisk aktivitet er det viktigste.

- Livsstil generelt har mye å si, særlig trening og kosthold. Type 2-diabetes er en av de viktigste risikofaktorene for å utvikle fettlever. For å forenkle det, kan man si at fettlever oppstår når kroppen får i seg for mye energi, da vil fett lagres i leveren og man får fettlever, forklarer Dobloug.

Rådene for å forebygge fettlever vil være de samme som for forebyggelse av livsstilssykdommer generelt, nemlig å spise sunt og holde en normal vekt.

- Spis mindre sukker, unngå vektøkning og vær fysisk aktiv. Mange tenker kun på at at sukker gir sukkersyke, men det blir omdannet til fett i kroppen. Sukker er bare ekstra kalorier uten næring, og noe av det blir lagret i leveren og kan bidra til skader, sier Haukeland.

Fysisk aktivitet hører også med i en slik sunn livsstil.

- Det hører også med til historien at genene spiller en viktig rolle i risikoen for å utvikle livsstilssykdommer, og genene er med på å avgjøre hvor man lagrer fett. Det betyr altså at noen kan leve hvordan de vil, og ikke få fettlever; og noen kan leve veldig sunt og allikevel få fettlever, sier Dobloug.

Dette gjelder imidlertid de færreste av oss, slik at den store majoriteten vil være tjent med å leve sunt!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: