HERMETISKE TOMATER: Lager du tomatsausen av ferske tomater? Det er selvsagt både sunt og godt det og, men antioksidantnivået øker faktisk om du velger de hermetiske. FOTO: NTB Scanpix
HERMETISKE TOMATER: Lager du tomatsausen av ferske tomater? Det er selvsagt både sunt og godt det og, men antioksidantnivået øker faktisk om du velger de hermetiske. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Hermetiske tomater:

Derfor er hermetiske tomater «sunnere» enn ferske

- Hermetisk frukt og grønnsaker plukkes og hermetiseres når de er på sitt mest modne, de kokes raskt og forsegles slik at næringsstoffene ikke går tapt, sier ekspert.

Er du opptatt av å alltid velge ferske, ubehandla råvarer? Det er lett å tenke at fersk alltid er best, men det er faktisk ikke nødvendigvis tilfellet. For eksempel kan hermetiske grønnsaker faktisk være enda sunnere enn de ferske.

- Hermetisk frukt og grønnsaker plukkes og hermetiseres når de er på sitt mest modne, de kokes raskt og forsegles slik at næringsstoffene ikke går tapt, har klinisk ernæringsfysiolog i Kost for alle, Liv Irene Dalby forklart KK.no.

Når maten konserveres slik slipper vi en del andre konserveringsmidler i maten vår. Men det er flere grunner til at boksematen kan være supersunn.

- Noen matvarer blir til og med mer næringsrik ved hermetisering. Dette er typisk for mat som inneholder antioksidanten lykopen, slik som tomaten.

LES OGSÅ: Supermaten du får tak i på Kiwi (og andre matbutikker)

Tas lettere opp i kroppen etter varmebehandling

Lise Von Krogh er ernæringsbiolog og ekspert på Bramat.no. Hun forklarer at det ikke er slik at tomatene på boks nødvendigvis inneholder mer næringsstoffer, men at flere av antioksidantene blir mer tilgjengelige for opptak i koppen vår når tomatene varmes før de lagres på boks eller glass.

- Tomater generelt er sunt, men det som skjer når du varmebehandler dem er at noen av antioksidantene, som lykopen blir mer tilgjengelig. Når du behandler dem på den måten økes antioksidantenes kapasitet, men det er altså ikke slik at det er mer lykopen i hermetiske tomater.

LES OGSÅ: Smoothiene som renser kroppen din

Kan beskytte mot sola

Lykopen er en fettløselig antioksidant som er med på å gi farge til tomaten. Jo rødere tomat, jo mer lykopen. Antioksidanter som finnes naturlig i mat skal kunne være med på å beskytte oss mot sykdom (mens mange forskere råder oss til å holde oss unna antioksidantene i kosttilskudd).

- Det er vanskelig å forske på antioksidanter på den måten at man kan si at «den antioksidanten» fungerer mot spesifikke ting - det er så utallige mange av dem. Men det er best holdepunkter for å kunne si at antioksidanter generelt er med på å skape en balanse i kroppen, sier Von Krogh.

Når vi soler oss, røyker, får betennelse i kroppen, er utsatt for forurensning og så videre, dannes nemlig såkalte frie radikaler. Disse er skadelige for cellene våre, og noen av disse skadene kan føre til sykdom. Antioksidantene fungerer da altså som et forsvar hvor de er med på å nøytralisere de frie radikalene, og bekjempe det vi kaller oksidativt stress.

BRA FOR HUDEN: Lykopenet i tomat kan være med på å beskytte huden fra solstråler, men erstatter selvsagt ikke solkremen. Jo rødere tomat, jo mer lykopen.  Foto: Scanpix
BRA FOR HUDEN: Lykopenet i tomat kan være med på å beskytte huden fra solstråler, men erstatter selvsagt ikke solkremen. Jo rødere tomat, jo mer lykopen. Foto: Scanpix Vis mer

Lykopen hører til under gruppen antioksidanter kalt karatenoider. I denne gruppen finner du også betakaroten som du finner i mat som er oransje i fargen, som gulrot og søtpotet. Disse antioksidantene kan det være fint å ha med seg nå når sommeren kommer.

- Det er noe forskning som sier at karatenoider, som er den gruppen antioksidanter lykopen tilhører, kan beskytte mot solstråling. Det er ikke en solkrem, men det kan være med på å danne en grunnleggende beskyttelse for huden, forteller Von Krogh.

Karatenomidene er fettløselige, hvilket betyr at det kan lønne seg å ha litt sunt fett ved siden av for å øke opptaket i kroppen.

LES OGSÅ: Så mye salat må du faktisk spise

Mindre vitamin C i varmebehandlede grønnsaker

Det er altså slik at varmebehandling og hermetisering kan gjøre at kroppen tar opp mer av noen antioksidanter. Det gjelder imidlertid ikke alle.

- Varmebehandling har gode og dårlige sider. Vitamin C er ikke veldig glad i varmebehandling, så det vil være et lavere vitamin C-nivå i varmebehandlede grønnsaker. Men det er likevel slik at når du dampkoker en grønnsak vil det samlet sett være et høyere antioksidantnivå i den etterpå.

LES OGSÅ: 6 grønnsaker med høyt proteininnhold

VELG BORT SUKKERET: Velg tomatproduktet med minst sukker og salt, men husk at her gjelder det å veie de fordelene mot ulempene. Litt sukker går an om det er det som skal til for at du eller barna spiser tomat.  Foto: Scanpix
VELG BORT SUKKERET: Velg tomatproduktet med minst sukker og salt, men husk at her gjelder det å veie de fordelene mot ulempene. Litt sukker går an om det er det som skal til for at du eller barna spiser tomat. Foto: Scanpix Vis mer

Sjekk salt- og sukkerinnholdet

Boksematen er med andre ord ingenting å frykte – heller det omvendte. Det kan likevel være greit å sjekke både holdbarhetsdatoen og tilsatt salt- og sukkermengde før du kjøper.

- Velg den med minst tilsatt salt og sukker, og kanskje ikke den som er tre år gammel.

- Kjøper du tomater i dagligvaren, spesielt om vinteren og du kjøper spanske tomater for eksempel, så vil de ha mistet noe av antioksidantinnholdet under frakten. Velger du hermetikk vil det derimot fortsatt være på sitt beste. En god tommelfingerregel er å alltid velge den rødeste tomaten.

Du trenger heller ikke være livredd for sukkeret, mener von Krogh, selv om du bør gå for produktene med så lite som mulig. Her gjelder det å veie de positive sidene opp mot de negative, og selv ketchupen, som ofte inneholder en del sukker, er helt fin å bruke litt av.

LES OGSÅ: Derfor er det sukker i nesten alt

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: