HJERTEVENNLIG MAT: Et hjertevennlig kosthold kan også redusere risikoen for kreft. FOTO: NTB Scanpix
HJERTEVENNLIG MAT: Et hjertevennlig kosthold kan også redusere risikoen for kreft. FOTO: NTB Scanpix
Hjertevennlig mat:

Derfor er hjertevennlig mat bra for oss

Kan redusere risikoen for noen kreftformer med 45 prosent

Ofte vet man ikke hvorfor noen får kreft, men flere former for kreft kan også forebygges. Nylig har Kreftregisteret publisert en studie som viser effekten det å legge om til en sunnere livsstil kan ha på kreftrisikoen.

Paula Berstad og kolleger ved Kreftregisteret har undersøkt kreftforekomsten hos 1216 menn. Tidlig på 70-tallet endret halvparten av dem kostholdet i forbindelse med en studie på kosthold og hjerte- og karsykdom. 43 år senere finner Berstad og kollegene at det hjertevennlige kostholdet har redusert kreftrisikoen.

- Det vi så på i denne studien var et kosthold som ble ansett som hjertevennlig på 70-tallet. Det handlet da spesielt om endring av fettyper – fra mettet til umettet fett. Det var noe som var ganske nytt den gangen, sier Berstad.

LES OGSÅ: Slik kan fiskemiddagene holde hjernen din frisk

Ga stor reduksjon i risikoen for flere former for kreft

Rådene mennene som var med i studien fikk var blant annet å bytte ut smør med margarin og helmelk med skummetmelk. De begynte å spise mer frukt og bær og mer fisk.

- Og det er jo da veldig nært det som er helseanbefalingene fra norske myndigheter i dag, påpeker Berstad.

20 prosent av alle som var overvektige eller røyket hadde fått kreft 25 år etter at studien startet. Den største effekten av livsstilsendringen så forskerne på forekomsten av mage- og tarmkreft. Hos menn som enten var overvektige eller røykere i starten av studien, men la om livsstilen, hadde 45 prosent lavere risiko for å få kreft i fordøyelsessystemet etter 25 år.

- Akkurat denne studien kan ikke si noe om hvor mange krefttilfeller som kan forebygges, men andre studier viser at det gjelder rundt én av tre, og i størst grad er det da mage- og tarm- og lungekreft som kan forebygges, forteller Berstad.

- Omkring 80 prosent av alle lungekrefttilfeller kan forebygges med røykeslutt, og omkring 45 prosent av alle mage- og tarmkrefttilfeller kan forebygges med endring av livsstil, kroppsvekt og med fysisk aktivitet.

Hun påpeker at ikke all kreft kan forebygges. Oftere vet man ikke hva som er årsaken. Alder er også stadig den viktigste årsaken. Det var 25 år etter studien på 70-tallet at forskerne ser den største forskjellen. Med økende alder jevner også kreftraten seg ut.

LES OGSÅ: De første symptomene på tarmkreft

BRA FOR HELSA: Et sunt kosthold virker forebyggende på sykdom. FOTO: NTB Scanpix
BRA FOR HELSA: Et sunt kosthold virker forebyggende på sykdom. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Øker mest

Det er de formene for kreft som kan forebygges som øker mest i Norge i dag. Kreft i mage- og tarmsystemet har tredoblet seg de siste tiårene, og norske kvinner ligger på verdenstoppen. Føflekkreft, lungekreft og livmorhalskreft er andre kreftformer som kan forebygges og som nå øker i Norge. I 2016 fikk 2114 nordmenn føflekkreft, og dette er omkring 20 ganger så mange tilfeller som på 50-tallet. Da er ikke befolkningsveksten tatt med i beregningen - vi er flere mennesker i dag, og risikoen for å få føflekkreft har ikke økt tilsvarende.

- Det stemmer at kreft som kan forebygges også er de kreftformene som øker mest, forteller Elisabeth Jakobsen, kommunikasjonsrådgiver i Kreftregisteret.

- De viktigste forebyggende tiltakene er å ikke røyke, ha en sunn livsstil med godt kosthold og ikke for mye stillesitting, og å beskytte seg mot for mye sol, og spesielt mot å bli brent. Vaksiner og deltakelse i organiserte screeningprogrammer er også viktig.

Hverdagsaktivitet kan ha mange positive helseeffekter, og kan altså også redusere risikoen for kreft.

Det kommer stadig mer viten som viser at fysisk aktivitet og en sunn kroppsvekt virker beskyttende mot kreft. Og det viktigste da, er ikke å være topptrent, men å begrense stillesittingen.

LES OGSÅ: 70 prosent av den voksne befolkningen er inaktive

Kreftregisterets 12 forebyggende råd:

  1. Ikke røyk eller bruk noen annen form for tobakk.
  2. La hjemmet ditt være røykfritt. Støtt opp om et røykfritt miljø i arbeidstiden.
  3. Sørg for å ha en sunn kroppsvekt.
  4. Ha en fysisk aktiv hverdag. Begrens tiden du bruker på stillesittende aktiviteter.
  5. Velg et sunt kosthold; Spis rikelig med fullkorn, grønnsaker, belgfrukter og frukt. Begrens mengden mat med mye kalorier (mye sukker og fett), og unngå sukkerholdig drikke. Unngå bearbeidet kjøtt, og begrens mengden rødt kjøtt og mat med mye salt.
  6. Om du drikker alkohol, begrens inntaket. For å forebygge kreft er totalavhold best.
  7. Unngå mye sol, pass spesielt godt på å beskytte barn. Bruk solbeskyttelse. Ikke ta solarium.
  8. Beskytt deg mot kreftfremkallende stoffer på arbeidsplassen ved å følge instrukser for helse, miljø og sikkerhet.
  9. Finn ut om radonverdiene i hjemmet ditt er forhøyede. Sett i verk tiltak for å redusere høye radonnivåer.
  10. For kvinner: Amming reduserer mors kreftrisiko. Om mulig bør du amme barnet. Hormonbehandling i overgangsalderen øker risikoen for visse kreftformer. Begrens bruken av slike hormoner.
  11. Sørg for at barna dine deltar i offentlige vaksinasjonsprogrammer mot: Hepatitt B (for nyfødte med foreldre fra land med mye hepatitt B). Humant Papillomavirus (HPV) (for jenter på 7.trinn)
  12. Delta i organiserte kreftscreeningprogrammer mot: Brystkreft (kvinner, 50-69 år). Livmorhalskreft (kvinner, 25-69 år). Tarmkreft (menn og kvinner, 50-74 år, pilotprosjekt i enkelte fylker).

LES OGSÅ: Alt du trenger å vte om hpv-vaksinen

LES OGSÅ: De fleste smører seg med rundt halvparten av det som skal til

Til forsiden