Fiskepålegg

Derfor er makrell i tomat så sunt

Men det er ikke det eneste fiskepålegget som er bra for deg!

FISKEPÅLEGG: Forskerne har gått grundig til verks, og funnet ut nøyaktig hvor sunn makrell i tomat egentlig er. Foto: Shutterstock / Justyna Pankowska
FISKEPÅLEGG: Forskerne har gått grundig til verks, og funnet ut nøyaktig hvor sunn makrell i tomat egentlig er. Foto: Shutterstock / Justyna Pankowska Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hvis du spør en hvilken som helst ernæringsekspert hva som er det sunneste du kan ha på brødskiva, vil du nesten alltid få samme svar – makrell i tomat. Det består tross alt av fisk, som er noe vi alle har godt av å spise mer av.

Makrell er i tillegg en fet fisketype som inneholder en rekke viktige næringsstoffer, deriblant omega-3 og vitamin D, som mange nordmenn dessverre får for lite av. 

Men så skal det sies at makrell i tomat er hermetisert fisk, og har noen ganger også vært fryst ned før den hermetiseres, så kan den egentlig være like sunn som fersk fisk? Dette var noe forskerne ved SINTEF lurte på, og de bestemte seg derfor for å undersøke nettopp dette.

LES OGSÅ: Bytt ut makrell i tomat med dette

Like sunn som fersk fisk

Det er en kjent sak at omega-3 kan harskne ganske raskt, og forskerne forventet derfor å finne at kvaliteten på den hermetiserte fisken skulle være dårligere.

– Når det gjelder makrellfilletene, så viser resultatene våre at makrell holder seg fint på fryselager ved -27 °C, i opptil 12 måneder, sier forsker ved SINTEF, Inger Beate Standal til KK.no. 

OMEGA-3: Makrell inneholder mye omega-3, som er de fettsyrene som harskner raskest, men undersøkelser viser at kvaliteten på hermetisert makrell er like god som fersk. Foto: Shutterstock / bitt24
OMEGA-3: Makrell inneholder mye omega-3, som er de fettsyrene som harskner raskest, men undersøkelser viser at kvaliteten på hermetisert makrell er like god som fersk. Foto: Shutterstock / bitt24 Vis mer

Temperaturen er en viktig faktor med henhold til hvor lenge kvaliteten bevares. Ved -20 °C har den for eksempel lavere holdbarhet. 

– Omega-3 fettsyrer er de fettsyrene som harskner raskest, og fisk med høyere omega-3 innhold vil trolig ha en kortere holdbarhet på fryselager. Men også andre faktorer spiller inn, som innhold av antioksidanter for eksempel, forteller hun.

Forskerne undersøkte fettsyrene, vitamin D og proteininnholdet i ulike typer hermetisert makrell, og fant at næringsinnholdet var like godt som i fersk fisk.

Makrell i tomat på boks inneholder mer fisk

– Det at kvaliteten på fiskekjøttet, når det gjelder innhold av omega-3 og vitamin D, ikke reduseres gjennom hermetisering vil nok gjelde for alle typer makrell i tomat-produkter, forklarer Standal. 

Det er altså ikke noe i veien med kvaliteten på fisken, men så handler det jo også om hvor mye fisk produktet inneholder. Og her bør du for eksempel være obs på at de som kommer på tube og i porsjonspakninger inneholder noe mindre fisk.

SINTEF har kun sett på produkter av makrell, så de vet ikke om det samme gjelder for produkter av andre typer fisk. 

LES OGSÅ: Her er nordmenns pålegg-favoritter

SUNNE VALG: Det finnes flere ulike typer fiskepålegg å velge mellom, fra ulike merker og av ulike fiskeslag. Og selv om alle er sunne, kommer noen litt bedre ut enn andre. Foto: FOTO: FREDRIK SOLSTAD/VG
SUNNE VALG: Det finnes flere ulike typer fiskepålegg å velge mellom, fra ulike merker og av ulike fiskeslag. Og selv om alle er sunne, kommer noen litt bedre ut enn andre. Foto: FOTO: FREDRIK SOLSTAD/VG Vis mer

Disse fiskepåleggene bør du gå for

Makrell i tomat er langt ifra det eneste sunne fiskepålegget du kan velge å ha på brødskiva, det finnes også produkter av sardiner, tunfisk og laks du kan velge mellom.

Ernæringsfysiologene ved BraMat.no har derfor nylig valgt å teste en rekke fiskepålegg fra norske butikker, for å finne ut hvilke som kommer best ut med tanke på næringsinnhold.

Klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius ved BraMat, og hennes kolleger, gjorde en ernæringsmessig vurdering av produktene, ved å se på innholdet av protein, sukker, omega-3 og mettet fett per 100 gram. Og rangerte fiskepåleggene ved hjelp av terningkast.

KOSTHOLDSEKSPERT: Klinisk ernæringsfysiolog i BraMat.no, Cathrine Borchsenius. Foto: All Over Press
KOSTHOLDSEKSPERT: Klinisk ernæringsfysiolog i BraMat.no, Cathrine Borchsenius. Foto: All Over Press Vis mer

– Vi valgte å bare bruke den øverste delen av terningen siden alle disse produktene er sunne matvarer. Så selv de som havner nederst er fortsatt sunne valg. Det kunne blitt litt forvirrende for leseren om vi skulle gitt lavere terningkast, sier Borchsenius til KK.no.

Resultatet viste at det var produktene av makrell og sardiner som hadde høyest innhold av omega-3.

Og selv om en rekke av produktene fikk seks på terningen, var det REMA 1000 Sardiner i rapsolje og King Oscar Sardiner i extra virgin olivenolje som tronet høyest i testen, med et godt innhold av omega-3, og null sukker.

De lot innholdet av omega-3 telle dobbelt i testen siden dette er noe vi bør få i oss mer av, men de skulle gjerne ønsket å ta med innholdet av kalsium og vitamin D i beregningen.

– Ideelt sett burde det stå oppført mengde av kalsium og vitamin D i deklareringen på slike produkter, for dette er også næringsstoffer som er svært nyttige, og som mange ikke får nok av, forteller Borchsenius.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer