IKKE SKADELIG: Det å trene mens du er eller prøver å bli gravid er ikke skadelig for fosteret eller deg selv, så fremt du lytter til kroppen din.  Foto: Getty Images/Hemera
IKKE SKADELIG: Det å trene mens du er eller prøver å bli gravid er ikke skadelig for fosteret eller deg selv, så fremt du lytter til kroppen din. Foto: Getty Images/Hemera Vis mer

Gravid

Derfor er trening bra når du er gravid

Det gir økt blodgjennomstrømning, godt humør og god fysisk form.

For mange kvinner kan det å være gravid med sitt første barn, eller prøve å bli gravid, være en tøff opplevelse, og det er dessverre ikke slik at alle blir gravide på første forsøk.

Én ting man hvertfall ikke bør være engstelig for hvis man er eller prøver å bli gravid, er dette med fysisk aktivitet.

LES OGSÅ: Gravid? Ikke tenk for mye på dette

Bra for humør, form og blodgjennomstrømning

KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe fikk et spørsmål relatert til nettopp dette da hun holdt nettmøte for dere lesere fredag 4. november.

Leseren «EvigSlanker» (30) kunne nemlig fortelle at hun og mannen prøver å bli gravide for første gang, men at flere hun kjenner har rådet henne til å slutte å trene fordi det er «enkelt å riste fosteret løs».

Ifølge seg selv har hun klart å gå ned 20 kilo de siste to årene ved å trene mye og ha fokus på trening, og derfor har hun heller ikke noe ønske om å droppe treningen nå som hun prøver å bli gravid.

«Men hvis dette ødelegger mine sjanser for endelig å få ønskebarnet, som vi har drømt om så lenge, vil jeg ikke fortsette å trene. Jeg har for øvrig regelmessig menstruasjon», skriver hun.

Ifølge Ina Garthe er dette en «myte» som slett ikke har noe feste i virkeligheten. Å trene regelmessig er nemlig gunstig både for deg og for fosteret, og det er ikke skadelig på noe som helst vis.

- Det er slett ikke slik at fosteret blir ristet løs fordi man trener. Tvert i mot er det supert med økt blodgjennomstrømning, godt humør og god fysisk form, sier hun:

- Til og med under graviditeten kan du trene mye dersom du er vant til det og det føles behagelig.

LES OGSÅ: Så fort kan du trene etter fødsel

Påvirker ikke muligheten for å bli gravid

Ifølge Garthe bør ikke treningen ha noe som helst å si for sjansene til å bli gravid, så fremt en har regelmessig menstruasjon og eggløsning.

- Dersom du menstruerer regelmessig og har eggløsning (dette kan du sjekke ut ved å kjøpe en stick på apoteket), trenger du ikke være redd for at treningen ødelegger noe, sier hun:

- Dersom du hadde trent for mye, ville mensen uteblitt. Er du usikker, ta en tur til gynekolog for en sjekk slik at du roer deg på dette. Og mitt råd til deg er å lukke ørene for alle som har innspill på hvordan du/dere skal få til dette.

LES OGSÅ: Dette bør du spise når du er gravid

Lettere og bedre svangerskap med trening

Også gynekolog Peer Høvik, som er en av ekspertene på Lommelegen.no (Lommelegen.no er i likhet med KK.no eid av Aller Internett), har tidligere uttalt at det kun er positivt å trene når du er gravid, så fremt du føler deg i form til det.

- Jeg mener at det hersker mange myter omkring trening under svangerskap. Det er ingen tvil om at en gravid kvinne som er i god fysisk form vil ha et lettere og bedre svangerskap, samt en mindre belastende fødsel, har han uttalt:

- Når det gjelder mengden av trening, og det gjelder også mage- og ryggøvelser, kan dette gjøres fritt så lenge det ikke føles ubehagelig og for slitsomt. Det jo nettopp styrken av disse muskelgruppene du vil ha størst nytte av, spesielt under fødselen. Det er kjent at mange eliteutøvere i idrett har fortsatt med trening under graviditeten, men med de nevnte forbehold. Et eksempel er Ingrid Kristiansen, verdensmester på 10.000 meter.

Ifølge en artikkel på Lommelegen.no vil kvinner som trener under graviditet også kunne oppleve:
- lettere fødsler
- kortere fødsler
- har færre keisersnitt
- bruker mindre smertestillende
- føder i snitt litt tidligere, men har mindre risiko enn andre for å få premature barn (før 37. uke)
- kommer seg mye raskere etter fødsel
- har mindre risiko for spontanabort
- legger på seg mindre under graviditet og tar av seg den ekstra vekten raskere etter fødsel
- får «mer modne» barn, barn som raskere tilpasser seg natt og dag, amming etc.
- får slankere barn, barn med lavere fødselsvekt, men den lavere vekten skyldes kun mindre fett.

LES OGSÅ: Øvelser for deg med barn i magen

Lytt til kroppen din

Som Høvik sier er det imidlertid viktig at du lytter til kroppen og ikke overdriver treningen dersom du er, eller prøver å bli gravid. Det er heller ikke anbefalt at kvinner som er helt utrente begynner med tøff fysisk aktivitet mens de prøver å få, eller venter barn.

Anbefalingene av det moderne og vitenskapelige slaget lyder som følger: Du kan fortsette å trene som du pleier, men bør ikke øke intensiteten.

I tillegg bør du unngå følgende:
- aktiviteter med slag og spark (kampsport)
- aktiviteter med risiko for fall
- svært intensiv intervalltrening (opp mot maks)
- Svært hard styrketrening (så hard at du må øke buktrykket og holde pusten i flere sekunder for å gjennomføre øvelsene)
- Trening i ryggliggende om du har vena cava-syndom (om du blir svimmel eller uvel når du ligger på ryggen)

- Ellers er det altså fritt frem. Vær nøye med å få i deg masse vann, og husk tilførsel av næring både før og etter trening. Du vil få massevis av beskjeder fra kroppen din om hva som er greit og ugreit - hør på den. En graviditet er ikke tiden for å sikte mot en formtopp, sier gynekologen.

De vanlige varsko-signalene gjelder selvfølgelig, og du bør avbryte treningen om du opplever:
- blødninger
- vedvarende kynnere
- smerter i magen
- svimmelhet eller kvalme

LES OGSÅ: Guide for gravide

Noe du lurer på? Spør KK.no


Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

LES OGSÅ: Dette gjør vi ofte feil under trening

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: