KVISER: FOTO: Mange opplever å få uren hud og kviser etter trening. Hvorfor er det egentlig slik? NTB Scanpix
KVISER: FOTO: Mange opplever å få uren hud og kviser etter trening. Hvorfor er det egentlig slik? NTB Scanpix Vis mer

Kviser:

Derfor får du kviser av trening

- Revurder treningsformene dine, sier ekspert.

De fleste ønsker seg en frisk og sunn kropp, og vet at trening og sunt kosthold er nøkkelen for å oppnå dette. Derfor er det irriterende at treningen også påvirker huden, og at mange opplever å få uren hud og kviser.

- Det er særlig høyintensiv kardiotrening som kan forverre betente kviser. Dette skyldes at denne formen for trening vil øke hudens blodgjennomstrømning og huden blir varm. Denne økte blodgjennomstrømningen vil trigge betennelsen. Svette kan også gjøre at skitt, smuss og døde hudceller kleber seg til huden og tetter porene, forklarer Ann-Kristin Stokke, som er fagsjef for dermalogica og Skintific AS.

Uren hud er vanlig hele livet, og undersøkelser viser at 25 prosent av voksne menn og 50 prosent av voksne kvinner på et eller annet tidspunkt får kviser. Trening kan for noen være en utløsende faktor.

LES OGSÅ: Derfor får du kviser på overkroppen

Får mer mannlig kjønnshormon

Det er ikke bare kardiotrening som kan gi uren hud. Styrketrening øker produksjonen av det mannlige kjønnshormonet testosteron, som kan føre til kviser.

- På grunn av mye svette og økt talgproduksjon er det mange som får kviser av trening. Ved mye hard trening vil testosteronverdiene øke, som igjen kan føre til mer kviser, forklarer Bente Winge, som er hudterapeut ved Beth’s Beauty Center.

Ekspertene er likevel enige om at man ikke bør droppe treningen, da den har en rekke helsegevinster som økt selvtillit, bedre psykisk helse, mindre risiko for kreft og forebygging av overvekt.

LES OGSÅ: Derfor dukker kvisene opp gang på gang

KVISER: - På grunn av mye svette og økt talgproduksjon er det mange som får kviser av trening. Ved mye hard trening vil testosteronverdiene øke, som igjen kan føre til mer kviser, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix
KVISER: - På grunn av mye svette og økt talgproduksjon er det mange som får kviser av trening. Ved mye hard trening vil testosteronverdiene øke, som igjen kan føre til mer kviser, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Slik unngår du treningskviser

Det finnes metoder for å unngå eller redusere risikoen for treningskviser.

1. Tren annerledes:

- Revurder dine treningsformer. Det er mulig du bør velge andre typer trening enn de mest høyintense, i alle fall i de periodene du plages mest, sier Stokke.

2. Rens huden før trening:

- Rens ansiktet før trening, slik at all sminken blir fjernet, sier Winge. Dette kan bidra til å unngå at porene blir tette.

3. Rens huden etter trening:

- Rens alltid huden så raskt som mulig etter trening, gjerne med en antibakteriell ansiktsvask som inneholder salisylsyre, oppfordrer Stokke. Å rense huden etter trening kan bidra til at smuss og døde hudceller ikke kleber seg til huden og forårsaker kviser.

- I tillegg kan det være smart å vente litt med å legge på ny sminke etter trening, sier hun.

4. Drikk vann:

- Drikk mye vann i forbindelse med trening. Det skiller ut avfallsstoffer, sier Winge. Vann under og etter treningsøkten kan altså bidra til å holde huden fin og kvisefri. Mange opplever også at kvisene er verst i det de begynner med trening, og at det roer seg etter en liten periode.

LES OGSÅ: - Jeg hadde en dam av svette i jakken og det brant på ryggen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: