SOFA-TRENING 1-0?: Vet du årsaken til at sofaen stadig går av med seieren, blir det lettere å få gjort noe med den manglende treningslysten.  Foto: All Over Press
SOFA-TRENING 1-0?: Vet du årsaken til at sofaen stadig går av med seieren, blir det lettere å få gjort noe med den manglende treningslysten. Foto: All Over Press Vis mer

Trening

Derfor gidder du ikke trene

Her er triksene som får deg tilbake i joggeskoene.

Publisert
Dessverre kan ikke sofaputene trene lårmusklene. Og tv-sløving teller heller ikke kardiovaskulær trening.

Vi vet alle hvorfor det er så bra å løpe, løfte vekter og svømme. Så hvorfor gjør vi det da ikke? Slik kan du ta knockout på de vanligste unnskyldningene til å skulke treningen.

«Tiden strekker ikke til»

Dette er trolig den unnskyldningen flest tyr til for å la være å trene. Det er bare å innse at døgnet ikke kommer til å få flere tider med det første. Treningen må dermed få ryddet plass i hverdagen. Sett av noen faste tider, og skriv dem gjerne opp i avtaleboka di. I tillegg til dette, kan du lære deg noen små øvelser som du kan gjøre i ledige stunder.

Dette kan høres moralistisk ut. Men man har stort sett tid til det man vil, det handler om å prioritere. Får du ikke tid til å dra på treningssenteret tre ganger i uka, kan du løpe en rask tur på kvelden to ganger i uka. Legger du inn noen styrkeøvelser i etterkant, har du kommet et stykke på vei. Og får du lagt en god treningsøkt til helga, er mye gjort.

- Det er summen av aktiviteten som er avgjørende, og i løpet av en uke er det flere modeller man kan bruke for å oppnå gjennomsnittelig 30 minutter daglig fysisk aktivitet av moderat karakter, sier konstituert avdelingsdirektør Henriette Øien i Helsedirektoratet.

Og husk at korte økter er like bra som lange. Kanadiske forskere offentliggjorde i vår nye funn som viser at korte, men intense treningsøkter på 10 minutter – kjent som intervalltrening – er like gunstig for kroppen som timer med trening i moderat tempo.
Dette sier du til deg selv: - Jeg har ikke tid til å se på tv i dag, siden jeg skal trene.


Les også: Denne treningen tar bare 10 minutter.

«Jeg merker ikke forskjell uansett»

Kanskje du ikke ser at lårene blir strammere for hver uke som går. Men for hver økt skjer det noe med kroppen din. Den blir sterkere og fungerer bedre på alle vis.
Kanskje det er variasjon du trenger?
- En variasjon mellom kontinuerlig arbeid og intervalltrening med ulike intervaller som lengde og intensitet, er den beste metoden. Ensidig trening kan gi feil treningsbelastning som kan føre til overtrening, skader eller at du går fort lei, sier Ina Garthe, idrettsfysiolog ved Idrettshøgskolenog kostholdsekspert i kk.no.
Dette sier du til deg selv: - Om jeg ikke merker forskjell etter åtte uker med trening, da kan jeg heller skulke.


«Jeg orker ikke!»

Er du helt utkjørt, er søvn trolig bedre enn trening. Men er du slapp eller sliten etter en lang dag på jobben, kan en moderat treningsøkt være akkurat det du trenger.
«Jeg er ikke opplagt i dag» er den tynneste grunnen i hele unnskyldningsboka, og blir slått i hjel av dette: Trening bidrar til økt overskudd gjennom hele dagen, bedre humør og mer regelmessig søvnmønster. Enten du velger å gå en lang tur med en venninne eller alene, ta en morsom dansetime eller trene styrke, vil du føle deg mer opplagt etter treningstimen. Og sannsynligvis sove bedre om natta, slik at du ikke er så trøtt i morgen. Venner du kroppen til hvor oppkvikkende det føles å trene, vil det ikke gå mange ukene før joggeskoene frister mer enn tøflene. Og du vil snart finne deg selv på vei mot drømmekroppen.
Dette sier du til deg selv: - Etter treningsøkten kan jeg heller legge meg under pleddet og se på tv.

«Jeg synes det er kjedelig»


Forskning viser at de som klarer å koble trening med flukt, sosial omgang og lykke, er de som er ivrigst til å trene. Prøv å se på trening som avkobling fra bekymringer og stress, og som din private tid. Hvis du kan møte andre mennesker gjennom en sporstlig aktivitet som fotball, dans eller klatring, er det ekstra positivt. Jevnlig trening vil også øke utskillelsen av kroppens egne lykkehormoner.
Dette sier du til deg selv: Trening er det morsomste jeg vet! (Om du ikke mener det, så lyv. Det går fint an å lure seg selv).

«Ettermiddagene mine er alltid så travle»

Er du blant dem som har for tettpakket program på ettermiddagene til at treningen får en naturlig plass, prøv morgentrening. Det kan føles litt absurd å skulle frivillig stille klokka en time tidligere for å svette. Men dette er en noe du fort blir vant til, og muligens ganske avhengig av, når du begynner å kjenne de positive effektene og treningsgleden.

  • Unngå vinterkiloene
  • 8 øvelser for kjernemusklene

  • Jogger du utendørs, får du både frisk luft og soloppgang med på kjøpet. Velger du treningssenter, vil du oppleve å bare måtte dele apparatene med et lite knippe andre friskuser. På mange treningssentre får du også en lett frokost på veien ut. Og å komme nytrent og nydusjet på jobb vil garantert vekke beundring blant kollegaene.
    Dette sier du til deg selv: - Hvis jeg synes det er like grusomt den tiende morgenen jeg gjør dette, skal jeg heller slutte med det.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer