GLEMSK: Hvor er nøklene? Hva skulle jeg nå? Vi kan alle være litt glemske i blant, men noen er verre enn andre. Foto: Scanpix/NTB
GLEMSK: Hvor er nøklene? Hva skulle jeg nå? Vi kan alle være litt glemske i blant, men noen er verre enn andre. Foto: Scanpix/NTB
Hukommelse

Derfor glemmer du så mye

De vanligste årsakene er dårlig fokus og for lite søvn. Sjekk hvordan du blir bedre til å huske!

KK.NO: Du kan huske sangteksten på et titalls låter fra nittitallet, og det gamle telefonnummeret til hustelefonen dere hadde da du var barn. Men ikke søren om du husker hvor du har lagt bilnøklene, eller navnet på den nye kjæresten til bestekompisen - som du møtte på en bar i går. 

Det er slett ikke lett å huske på alt du bør huske på. Avtaler går i glemmeboka, og alt det du leste på til eksamen har forsvunnet i tåka når alvorets time har kommet. 

Kanskje kan man lure på om det er alle de unyttige sangtekstene du kan utenat som tar opp så mye plass i hjernen din at du ikke husker de tingene du vil huske. 

Noen er riktignok langt flinkere enn andre til å huske, men hva er egentlig hemmeligheten?

– Det med at vi glemmer ting har i grunn en del med fokus å gjøre, eller i dette tilfellet mangel på fokus, sier KK-coach og mentaltrener Christine Otterstad til KK.no. 

HÅNDHILSE: Vi har alle opplevd å hilse på nye mennesker, for så å glemme navnet deres umiddelbart. Foto: Scanpix/NTB
HÅNDHILSE: Vi har alle opplevd å hilse på nye mennesker, for så å glemme navnet deres umiddelbart. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

Et typisk eksempel på dette er når vi håndhilser på folk, og tre sekunder senere har glemt hva vedkommende heter. Dette er fordi vi ofte er mer opptatt av hva vi selv skal si, hvordan vi selv ser ut og det å ha et fast håndtrykk, enn hva den andre faktisk sier

(tips til hvordan du blir bedre til å huske navn, får du lenger nede i saken!)

– Et annet eksempel er når vi har forlagt husnøklene, igjen har dette med fokus og konsentrasjon å gjøre. Vi har tankene et annet sted, vi tenker rett og slett på noe annet når vi legger fra oss nøklene, derfor sliter vi med å finne tilbake til dem når vi skal ha dem, forklarer Otterstad.

LES OGSÅ: Demens-tegn du bør være obs på

Søvn er viktig for hukommelsen

Noen mennesker er nok litt mer distré enn andre, men det er likevel ting du kan gjøre for å bli mer fokusert. Og her skal du ikke undervurdere effekten av en god natts søvn.

– Søvn har uendelig mye å si for hukommelsen. Her har jeg faktisk en god del erfaring. I fjor slet jeg med høyt stoffskifte og sov veldig dårlig over lang tid. Jo mindre søvn jeg fikk, jo mer glemte jeg, forteller coachen og legger til: 

– Søvnmangel har direkte påvirkning på hukommelsen. Det har mye å si både hvor mange timer vi får og ikke minst kvaliteten på søvnen. 

SØVN: Lite søvn kan gjøre deg ukonsentrert, glemsk og vimsete. Sørg for å sove tilstrekkelig, og det vil bli litt lettere å huske. Foto: Scanpix/NTB
SØVN: Lite søvn kan gjøre deg ukonsentrert, glemsk og vimsete. Sørg for å sove tilstrekkelig, og det vil bli litt lettere å huske. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

Dette skyldes blant annet at søvn, og særlig drømmene våre, hjelper hjernen med å lagre hendelser. Søvnmangel viser seg å spesielt minske hjernens evne til å huske de positive tingene som skjer.

LES OGSÅ: Slik påvirker alkohol hukommelsen

Slik blir du bedre til å huske - for eksempel navn

Ifølge Otterstad kan man i høyeste grad trene opp hukommelsen. Det er mange forskjellig teknikker på dette, så her kommer det jo an på hva man ønsker å bli god i. 

– Ønsker du å bli god på å lære deg navn så kan du for det første høre godt etter når du hilser på folk. Om du hilser på Kai, så kan du tenke etter om noen andre du kjenner heter Kai eller om du kan assosiere Kai med noe annet. På denne måten får du en knagg å henge navnet på, forklarer hun.

Et annet godt tips for å huske navn er å gjenta navnet på personen du hilser på, altså å si det høyt. På denne måten:

– Hei, jeg heter Kai.
– Hei Kai, jeg heter Eva.

HUSKELISTE: Otterstad anbefaler at du begynner å skrive lister. Dette kan hjelpe deg med å holde orden på ting, og huske alt du bør huske på. Foto: Plainpicture
HUSKELISTE: Otterstad anbefaler at du begynner å skrive lister. Dette kan hjelpe deg med å holde orden på ting, og huske alt du bør huske på. Foto: Plainpicture Vis mer

– Ønsker du derimot å bli god på årstall, så må det pugges. Eller ønsker du å bli god på å huske hvor du har lagt nøklene, så handler det om å være tilstede. Være veldig bevisst hvor du legger nøklene, si gjerne til deg selv at «nå legger jeg nøklene på bokhylla, for da kan jeg ta den med meg på vei ut etterpå», anbefaler coachen.

Du kan også trene hjernen din til å huske små detaljer. Hadde mannen din på seg et rødt eller blått slips da han dro på jobb i dag? Hvilken hårfarge hadde damen som ekspederte deg i kassa på Rimi i stad? Dette er ikke informasjon du trenger, men kan være et fint triks for å trigge hjernen til å følge med.

– Et annet tips er å skrive lister. Jeg er glad i lister. Når du først har skrevet noe på et ark, er det lettere å huske det etterpå også, sier hun.

Til forsiden