ALLTID PLASS: Dessert smaker nesten alltid godt, uansett hvor mye du spiste til middag. FOTO: NTB Scanpix
ALLTID PLASS: Dessert smaker nesten alltid godt, uansett hvor mye du spiste til middag. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Derfor har du alltid plass til dessert

Noe søtt frister som regel uansett hvor mette vi er.

De fleste kjenner igjen følelsen av å ha spist litt for mye til middag, spesielt i middagsselskaper eller sosiale lag. Likevel ser den hjemmelagde desserten nesten uimotståelig ut, og du forsyner deg gjerne flere ganger.

De fleste kulturer i verden liker å avrunde et middagsmåltid med noe søtt, i stedet for å starte måltidet med noe søtt. Men hva er grunnen til at vi alltid har lyst på dessert, uansett hvor mette vi er?

Ifølge professor Russell Keast ved Deakin University handler det om at sansene våre forteller oss at vi ikke ønsker å spise mer av middagen, fordi den etter hvert blir kjedelig. Vi ønsker andre sanseinntrykk. Når vi da utsetter smaksløkene for noe søtt, vil det få oss til å spise mer.

- Resten av middagen inneholder alle de andre grunnsmakene: salt, bitter, surt og umami, men det er sjelden at det er noe direkte søtt i middagen. Derfor føler vi alltid at vi har plass til noe søtt til slutt.

Det sier Gunn Helene Arsky, som er selvstendig ernæringsfysiolog cand. scient, skribent og yogalære, til KK.

LES OGSÅ: Derfor bør du unne deg dessert

SPIS DESSERT: - Dropper du desserten helt, er det større sjanse for at du går løs på sjokoladereservene en times tid etter middag, sier ekspert.
SPIS DESSERT: - Dropper du desserten helt, er det større sjanse for at du går løs på sjokoladereservene en times tid etter middag, sier ekspert. Vis mer

Størrelsen på magesekken endrer seg

Metthet styres hovedsakelig i hjernen, men denne reguleringen kan imidlertid overstyres av det vi kaller hedonistiske signaler. Da gir hjernen signaler om lyst og belønning fordi den blir påvirket av syn, smak og lukt, i tillegg til følelsesmessige faktorer.

Mange har opplevd at de har lyst på dessert, selv om de er stappmette. Så hvordan har det seg at det faktisk er plass til mer?

- På fagspråket heter det gastric accomodation, og det handler om at størrelsen på magesekken endres som respons på et måltid. Det vil si at magen tilpasser seg innholdet, forklarer Karoline Steenbuch Lied, som er fagansvarlig kosthold og ernæring (MSc Samfunnsernæring) i Roede.

Spiser man dessert selv om man er mett, lurer man egentlig den normale metthetsfølelsen.

- En søt dessert vil stimulerer en refleks som gjør at magen rommer mer, og det er plass til litt mer uten at vi opplever noe direkte ubehag, sier hun.

Slik unngår du utskeielser

Hvis du er en av dem som bevisst prøver å unngå utskeielser i hverdagen, finnes det heldigvis gode råd for å ikke spise store mengder usunn dessert.

- Først vil jeg si at det er rom for litt kos hver dag, i et ellers balansert kosthold. Det er mange desserter som faktisk også er næringsrike. Personlig slår jeg et slag for hverdagsdesserten, som for eksempel litt frukt med kesam. Dette kan også bidra til å redusere et eventuelt søtsug, sier Steenbuch Lied.

Et annet viktig tiltak for å redusere søtsug, er å ha en jevn måltidsklokke gjennom hele dagen.

- Hopper man over måltider, eller lar det gå for lenge mellom måltidene, vil mange oppleve både «oksehunger» og søtsug på kvelden, sier hun.

Et annet tips er å sørge for nok søvn.

- Søvnmangel vil trigge lysten på mat, og da særlig på søt, fet og usunn mat, forklarer hun.

Arsky sitt beste råd er å avrunde middagen med litt frukt eller bær.

- Det gir smaken av det søte, men ikke for mye kalorier. Dropper du desserten helt, er det større sjanse for at du går løs på sjokoladereservene en times tid etter middag. Har du frukt innabords, er kroppen og smakssansen allerede tilfredsstilt. Det er smart, råder hun.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: