DÅRLIG APPETITT: Har du dårlig appetitt om sommeren? Få i deg det du kan, og husk å drikke mye! FOTO: NTB Scanpix
DÅRLIG APPETITT: Har du dårlig appetitt om sommeren? Få i deg det du kan, og husk å drikke mye! FOTO: NTB ScanpixVis mer

Dårlig appetitt:

Derfor har du dårlig appetitt om sommeren

Sliter du med å få i deg nok mat i varmen? Det er helt normalt, og har en naturlig forklaring.

I år er sommeren i Norge upåklagelig, spør du oss! Det er sol nesten hver dag, og vi trenger ikke reise utenlands for å kjenne på skikkelig sydenvarme. Når det er skikkelig varmt ute smaker det ekstra godt med en saftig is eller en iskald øl, men når det kommer til mat opplever mange at appetitten ikke er helt på topp, og det kan være vanskelig å få i seg nok næring, noe som igjen kan gjøre deg slapp og trøtt.

Ifølge fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede AS, Karoline Steenbuch Lied, er dette helt normalt og har en naturlig forklaring:

– Kroppen vår liker å være i balanse, men når det blir veldig varmt ute vil mange merke at appetitten kan endre seg. Man sier at appetitten blir dårligere fordi kroppen jobber med å bli kaldere. Alle kroppens funksjoner, inkludert fordøyelsen, skaper varme i kroppen.

- En kropp som jobber hardt med å få ned temperaturen vil derfor dempe appetitten for å redusere den totale arbeidsmengden, men normalt sett vil ikke dette påvirke verken hvilemetabolismen vår eller hvor mange kalorier kroppen trenger, sier hun.

LES OGSÅ: Orker du ikke tanken på frokost?

VANN: Om sommeren er det ekstra viktig å drikke nok vann, slik at du ikke blir dehydrert. FOTO: NTB Scanpix
VANN: Om sommeren er det ekstra viktig å drikke nok vann, slik at du ikke blir dehydrert. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Trenger ikke mer salt

Når det er varmt ute svetter vi mer enn normalt. Man kan kanskje se for seg at dersom man svetter mer burde man også spise mer, men dette er ikke nødvendig, ifølge Lied.

– Det er ingen grunn til å spise mer når man svetter mye, med mindre man svetter mye fordi man driver med mye fysisk aktivitet. Det viktige er å fylle opp væskelagrene.

Selv om apetitten ofte synker når det er varmt ute, er det likevel én ting som alltid har en tendens til å friste, nemlig salt mat og chips. Dette kan ifølge Lied forklares med at kroppen taper salter når vi svetter, spesielt natrium, og man kan dermed kjenne et økt behov for salt mat.

Men selv om salt mat kan virke ekstra fristende i varmen, vil det for de fleste ikke være nødvendig å spise mer av dette nå om sommeren enn ellers.

– Nei, vi trenger ikke spise mer salt. De fleste får allerede i seg langt mer salt enn det som er anbefalt. Er det likevel en veldig varm dag og man i tillegg trener, vil man tape ekstra mye salter, og da er det viktig å erstatte salt-tapet, men det er ikke snakk om store mengder, sier Lied.

Hun anbefaler å drikke mineralvann med salter, som Farris, og eventuelt å spise litt salt mat, som for eksempel spekemat eller en brødskive med salt pålegg. Hun sier også at melon med høyt vanninnhold og spekeskinke kan være et godt alternativ.

Ellers anbefaler hun salte nøtter sammen med frukt og grønnsaker av forskjellige slag.

LES OGSÅ: Så lang tid bruker du på å fordøye mat

NØTTER: Svetter du ekstra mye om sommeren, for eksempel ved trening? Da kan det være lurt å spise salte nøtter for å få i deg litt ekstra salt. FOTO: NTB Scanpix
NØTTER: Svetter du ekstra mye om sommeren, for eksempel ved trening? Da kan det være lurt å spise salte nøtter for å få i deg litt ekstra salt. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Trenger ikke store mengder mat

- Er det noe spesielt kroppen trenger i varmen?

– Først og fremst er det viktig å passe på væskebalansen. Når det er varmt vil kroppen avgi større mengder væske i form av fordampning og svette. Ofte vil man ikke kjenne at man er tørst før man har kommet i negativ væskebalanse, og det er derfor lurt å drikke før man kjenner at man er tørst, sier Lied.

Hennes beste tips til de som sliter med å få i seg nok mat om sommeren er å få i seg rikelig med væske, og å prøve å finne ut av hva det er man faktisk klarer å få i seg, da det er viktig å få i seg noe.

– Det trenger ikke være store mengder mat. Jeg anbefaler smoothie, en deilig salat eller masse frukt og grønt. Så kan man heller spise litt mer på kvelden når det gjerne blir litt kjøligere. Da vil de fleste ha en mer normal appetitt igjen.

SMOOTHIE: Ekspertens tips til de som sliter med å få i seg nok mat i varmen: Få i deg det du kan av lett mat som smoothie, salat, frukt og grønt, og spis mer om kvelden når du har bedre apetitt. FOTO: NTB Scanpix
SMOOTHIE: Ekspertens tips til de som sliter med å få i seg nok mat i varmen: Få i deg det du kan av lett mat som smoothie, salat, frukt og grønt, og spis mer om kvelden når du har bedre apetitt. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Har du et normalt forhold til mat?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: