<strong>KATE MIDDLETON 6 UKER ETTER:</strong> Seks uker etter fødselen ser hertuginne Kate like slank ut som før graviditeten. Det er ikke nødvendigvis noe å misunne henne for ...  Foto: All Over Press
KATE MIDDLETON 6 UKER ETTER: Seks uker etter fødselen ser hertuginne Kate like slank ut som før graviditeten. Det er ikke nødvendigvis noe å misunne henne for ... Foto: All Over Press Vis mer

Kate Middleton

Derfor har Kate Middletons gravidekilo forsvunnet så fort

Her forklarer treningseksperten hvorfor noen går raskere ned i vekt enn andre etter fødsel.

Publisert
Sist oppdatert
Det er nøyaktig seks uker siden prins William og hans kjære Kate ble foreldre for første gang. Den 22. juli kom den britiske tronarvingen, lille prins George, til verden på St. Marys sykehus i London.

Oppmerksomheten rundt både graviditet og fødsel har vært stor, og Kate har måtte tåle kommentarer om alt fra for liten gravidemage til for stor fødselsmage. Da hun dagen etter fødselen viste en hel verden hvordan magen til en kvinne som nettopp har født faktisk ser ut, gikk noen så langt som å mobbe hertuginnen.

Nå er det imidlertid lite ved Kates figur som vitner om at det kun er få uker siden hun nedkom. Og ifølge treningsekspert Helle Bornstein er det helt naturlige årsaker til nettopp det.

LES OGSÅ: Alle snakker om gravidemagen til «Fotballfrue»

<strong>NYBAKT MAMMA:</strong> Hertuginne Kate avbildet før helgen. Foto: All Over Press
NYBAKT MAMMA: Hertuginne Kate avbildet før helgen. Foto: All Over Press Vis mer

Har fått eksperthjelp

Ifølge Se og Hør skulle hertuginne Kate egentlig ikke begynne å jobbe igjen før i midten av september, men før helgen deltok hun likevel på et arrangment i forbindelse med et maratonløp i Wales.





Iført trange jeans, blazer og en prikkete bluse, så hun like slank ut som før graviditeten. Treningseksperten er ikke i tvil om at hertuginnen har hatt profesjonelle til å hjelpe seg.

– Jeg tror hun har et hjelpeapparat som gir henne veiledning innen både trening, kosthold og livsstil, sier Helle Bornstein, som er eier og gründer av treningsstudioet Smart Trening.

– Det er nok et faktum at det også er en genetisk årsak. I tillegg er det lettere å få tilbake fasongen om du ikke har lagt på deg for mye, forklarer Bornstein.

LES OGSÅ: Norske kvinner ber om å få med morkaken hjem

<strong>VISTE MAGEN:</strong> Kate hadde - som man ser på dette bildet, en liten mage etter fødselen. Noe som er helt normalt.  Foto: All Over Press
VISTE MAGEN: Kate hadde - som man ser på dette bildet, en liten mage etter fødselen. Noe som er helt normalt. Foto: All Over Press Vis mer

Fettprosent og amming

Treningseksperten har tidligere anslått, ut fra bilder, at Kate neppe gikk opp mer enn anbefalt i svangerskapet, som er 10-12 kilo når man er normalvektig.

– Men selv om man er heldig med fettprosenten sin, så betyr ikke det at det ikke ligger arbeid bak, både med kosthold og trening, sier Bornstein.





Treningseksperten var blant dem som hyllet Kate for ikke å skjule magen rett etter fødselen, men i stedet vise at en fødsel er en stor påkjenning for kroppen. Dagene og ukene etter en fødsel er for de fleste svært krevende, og preget av lite søvn, amming og babyskrik. I tillegg går kroppen gjennom en renselsesprosess. Livmoren skal gå fra å veie rundt 1 kilo til å være mellom 70-100 gram. Det er også sånn at magemusklene trenger tid på å trekke seg sammen, og det svært individuelt hvor lang tid det tar:

– Er man trent, vil det gå fortere for musklene å trekke seg sammen, har jordmor Jordmor Tove Nordahl ved Kvinnedoktor tidligere fortalt til KK.no.

Renselsesprosessen bidrar også til en vektreduksjon, det samme gjør amming. Sistnevnte kan gi slanke kvinner en stor utfordring.

LES OGSÅ: Slik trener du bekkenbunnen

Kan bli for tynn

Helle Bornstein forteller at slanke kvinner som ikke har lagt på seg veldig mye under svangerskapet, fort kan få en helt annen utfordring enn noen ekstra kilo.

– Amming kan gjøre deg radmager. Kate ser strålende ut nå, så hennes utfordring kan bli å holde på kiloene framover, i alle fall om hun skal amme lenge.

At Kate ser ut til å ha nådd matchvekt allerede seks uker etter fødslen, er derfor ikke noe du nødvendigvis skal misunne henne for. Det mest gunstige er å ha noen ekstra kilo.

– Det er meningen at kvinner skal ha ekstra vekt på kroppen etter fødselen, for å gi mat til barnet. Jeg blir ikke overrasket om det om et par måneder vil være de som kommenterer at Kate er litt for tynn, sier Bornstein.

LES OGSÅ: Sliter du med morgenkvalme?

<strong>TRENINGSEKSPERT:</strong> Helle Bornstein mener søvn og sunn mat er viktigere enn trening etter en fødsel.  Foto: Rolf Ørjan Høgset
TRENINGSEKSPERT: Helle Bornstein mener søvn og sunn mat er viktigere enn trening etter en fødsel. Foto: Rolf Ørjan Høgset Vis mer

Søvn og sunn mat viktigst

Mange nybakte mødre er ivrige etter å komme tilbake i form etter flere måneder med voksende mage. Ifølge Bornstein er det likevel lurt å ta det med ro og prøve å glemme ekstrakiloene.





– Husk hvor heldige vi mødre er, som har fått barn og har anledning til å bruke god tid hjemme til å ta vare på dem. Kos deg med den lille, råder Bornstein som selv ble mamma for noen måneder siden.

Vil du likevel trene litt, er det viktig å være forsiktig og ta hensyn til hva slags fødsel du hadde. Hadde du keisersnitt, er det viktig å vente lenger enn om du hadde en fødsel uten komplikasjoner.

Bornstein laget i sommer et treningsprogram for KK.no, som viser hvilke øvelser du kan gjøre kort tid etter fødselen og hvordan du gjør dem riktig.

– Men uansett om du har noen ekstra kilo etter fødselen eller kanskje har litt lite, så er det viktigste du kan gjøre for deg og barnet, å sove så mye babyen lar deg sove og spise sunt.

LES OGSÅ: Ikke begynn med slankingen

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer