TRENING MOT ANGST: Ifølge Folkehelseinstituttet opplever hver fjerde eller femte en angstlidelse i løpet av livet. Mer enn hver tiende har til enhver tid en angstlidelse. FOTO: NTB Scanpix
TRENING MOT ANGST: Ifølge Folkehelseinstituttet opplever hver fjerde eller femte en angstlidelse i løpet av livet. Mer enn hver tiende har til enhver tid en angstlidelse. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Trening mot angst:

Derfor hjelper trening mot angst

Trening kan ha god behandlende og forbyggende effekt mot angst.

Fysisk aktivitet og trening er bra av mange grunner. Ikke bare gagner det den fysiske helsen, men også den psykiske.

Omkring hver femte eller fjerde vil oppleve en angstlidelse i løpet av livet, ifølge Folkehelseinstituttet. Når du har angst er det flere sider ved deg som påvirkes; følelsene dine, tankene dine og kroppslige reaksjoner. Ved panikkangst kan du oppleve at hjertet banker fortere, pulsen stiger, du blir varm og kanskje begynner du å hyperventilere.

De samme reaksjonene som vi ofte kjenner på ved fysisk trening. Ved angst kan disse reaksjonene igjen trigge vonde følelser og katastrofetanker, og derfor er et mål ved behandling at du lærer å tolke dem annerledes - at katastrofetankene uteblir.

- Det er likheter mellom det som skjer når du trener og angst. Det er mange av de samme kroppslige reaksjonene, som hjertebank, tung pust og at du begynner å svette, sier Egil Martinsen.

Han er psykiater og professor ved Universitetet i Oslo og har nærmere 30 års erfaring med behandling av angstlidelser. Hans fokus har blant annet vært på fysisk aktivitet som del av behandlingen.

LES OGSÅ: Riktig kosthold = mindre angst

Eksponeres for angstsymptomer

For mange med angst er det de kroppslige reaksjonene som er mest ubehagelig. Ved panikkangst får noen så voldsomme fysiske reaksjoner at de er skråsikre på at de får et hjerteinfarkt. Ifølge Martinsen er omkring halvparten av de som sendes til hjertemedisinsk avdeling ikke hjertesyke. De har bare symptomene.

- Har du angstplager så er det naturlig å prøve å unngå situasjonene som gir disse symptomene, sier Martinsen.

Men en av de best dokumenterte formene for behandling er eksponeringsterapi. For å bli kvitt angsten er du nødt til å møte situasjonene som trigger dem. Det kan du gjøre gjennom trening. Du fremprovoserer symptomene og lærer deg å snu tankene som dukker opp når de fysiske reaksjonene kommer. Du lærer å se at de er en normal reaksjon på det stresset kroppen opplever.

Trening som hjelp ved angst er best dokumentert ved panikkangst og posttraumatisk stress, men også ved andre former for angst er trening til hjelp, forteller Martinsen. Ved generell angst får du ikke nødvendigvis sterke kroppslige symptomer. Noen får vondt i magen, går med en følelse av uro i kroppen og har kanskje litt hjertebank. Angsten preges av at du har mye bekymringstanker. Da hjelper det å gjøre noe annet - avlede deg selv og koble ut bekymringstankene.

- Jeg vil si at trening hjelper på to måter. Én måte er at du kan lære å tenke annerledes om de kroppslige reaksjonene; at det bare er en vanlig reaksjon på stress. En annen er at du reduserer bekymringstanker, sier Martinsen.

LES OGSÅ: - Når stresshormonene går opp påvirker de over 300 ulike steder i kroppen

TRENING: Trening kan være god hjelp mot angst - av flere grunner. FOTO: NTB Scanpix
TRENING: Trening kan være god hjelp mot angst - av flere grunner. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Gir mestringsfølelse

Connie Mjåtvedt Aspevoll er fysioterapeut og drivkraften bak Treningspoliklinikken ved Psykiatrisk klinikk i Sandviken i Bergen, et av få treningstilbud i sitt slag. Poliklinikken ble startet opp i 2015, og er et tilbud til alle som blir behandlet for psykiske lidelser ved Haukeland universitetssykehus og distriktspsykiatriske sentere i bergensområdet.

- Angstpasientene er kanskje de vi får mest konkrete tilbakemeldinger fra, på at når de har trent så kan de være fri for angstsymptomer resten av dagen, sier hun.

Fokus ved poliklinikken er bedre fysisk helse. Tre underordnede mål er derfor bedre kondisjon, at pasientene opplever bedre helse og at de opplever å få til en varig endring der de fortsetter å trene også uten tilbudet. De positive effektene berører samtidig ikke kun den fysiske helsen.

- Tilbakemeldingene fra pasientene er at de vokser, får mer struktur i hverdagen og at de føler mestring. Overføringsverdien til andre ting i hverdagen er stor, sier Aspevoll.

Hun forteller at de ikke har sett hvilken symptomforbedrende effekt trening eventuelt kan ha ved forskjellige psykiske lidelser.

- Men pasientene håndterer symptomene på en bedre måte, og de mestrer hverdagen bedre. Vi merker også stor umiddelbar effekt; pasienter kan komme hit med et veldig lukket kroppsspråk, men er åpne og pratsomme etter trening. Og de kommer tilbake.

Ved poliklinikken er det fokus på 4X4-intervaller som forskning har vist at kan gi stor effekt på hjertehelsen. Samtidig er det viktig at treningen tilpasses og at pasientene blir tett fulgt opp.

- Vi har veldig fokus på hva det er som skjer i kroppen, på når en skal ha hensyn, men også på å lære hvilke signaler de ikke trenger å ta like mye hensyn til. Å lære forskjellen på «virkelige» signaler og trøtthet, mentalt slitenhet, dørstokkmila og så videre.

LES OGSÅ: 400 000 er deprimerte akkurat nå

Vanskelig å trene med angst

Martinsen påpeker at for å bruke trening som del av behandling eller egenbehandling mot angst er det viktig at du tar litt i. For alle er det viktig å starte gradvis, men etter hvert bør du komme godt opp i puls.

Han tror mange ikke er klar over hvilken effekt trening kan ha mot angstlidelser, men påpeker samtidig at det blir altfor enkelt å be en angstpasient om å begynne å trene. Vedkommende utsetter seg da for det han eller hun er aller mest redd for.

- Om du som lege sier til en pasient at «begynn å tren», så kommer ikke den pasienten tilbake, sier han.

For å få det til må du være klar over og forberedt på at det vil være vanskelig. At angsten kan komme, men at det vil kunne gi bedring på litt sikt.

- Du må vite at det blir verre i starten, men at det så blir bedre.

LES OGSÅ: Mange blir helt friske fra sosial angst

LES OGSÅ: Slik ble Malin kvitt angsten

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: