BAKRUS: - Når vi spiser for mye kake, godteri eller brus reagerer kroppen ved å sende signaler fra magen til hodet for å si ifra om at nå ble det litt for mye, sier ernæringsfysiolog. FOTO: NTB Scanpix
BAKRUS: - Når vi spiser for mye kake, godteri eller brus reagerer kroppen ved å sende signaler fra magen til hodet for å si ifra om at nå ble det litt for mye, sier ernæringsfysiolog. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Food hangover

Derfor kan du oppleve «matbakrus»

Mange får samme symptomer som ved fyllesyke.

Har du opplevd å være skikkelig uggen dagen etter du har spist mye junk food eller godteri? Det er faktisk mulig å oppleve en slags «hangover» av usunn mat - selv om du ikke har drukket en dråpe alkohol.

Om man spiser mye sukker, så vil kroppen (bukspyttkjertelen) slite med å henge med og produsere tilstrekkelig med insulin, forklarer ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

- Insulin er et hormon som skal flytte sukker fra blodbanen og inn i cellene. Når kroppen så responderer og lager masse insulin, «feilberegner» den og lager enda mer enn det som trengs, slik at blodsukkeret faller til lavere enn det var før du spiste sukkeret. Da opplever mange et energifall, gjerne hodepine.

Arsky forklarer at denne prosessen pleier å gå raskt.

- I løpet av en halv time etter sukkerinntak er blodsukkeret på topp, og så går det ned igjen i løpet av en time eller så. Men så lenge du har en velfungerende bukspyttkjertel, så vil ikke blodsukkeret svinge skadelig mye - til det er kroppen en for nøye innstilt mekanisme.

LES OGSÅ: Dette er de 10 matvarene du blir mest avhengig av

BLODSUKKERFALL: For mye sukker kan føre til hodepine. FOTO: Scanpix
BLODSUKKERFALL: For mye sukker kan føre til hodepine. FOTO: Scanpix Vis mer

«Food hangover»

Det å føle seg litt sliten etter man har spist og drukket mye usunt dagen før er derimot ikke uvanlig. Anne Marie Skjølsvik, som er klinisk ernæringsfysiolog for TINE, forklarer at følelsen av å våkne litt groggy, oppblåst og med hodepine etter en skikkelig kosekveld er kanskje noe de fleste av oss har opplevd.

- «Food hangover», eller matbakrus, beskrives ved at man opplever symptomer som ligner på fyllesyke etter et stort matinntak av junkfood, godteri og brus.

Videre forklarer Skjølsvik at fyllesyke vanligvis kommer som en respons på at kroppen jobber med å kvitte seg med alkoholen.

- Når vi spiser for mye kake, godteri eller brus reagerer kroppen ved å sende signaler fra magen til hodet for å si ifra om at nå ble det litt for mye. Altså en god reaksjon, med tanke på at vi da ikke går på samme «smellen» neste dag.

LES OGSÅ: Derfor blir fyllesyken verre med årene

Hvor mye vi tåler er individuelt

Det er matvarer med høyt innhold av salt, fett eller sukker som oftere gir en følelse av matbakrus.

- Hvor store mengder som skal til vil være ganske individuelt. Det vil avhenge av hvor store mengder man tåler, og hvor fort eller sakte fordøyelsen fungerer hos den enkelte, sier Skjølsvik.

Hvilken blanding man har av fett, salt og sukker i maten du spiser spiller også inn:

- Spiser man store mengder med fett, tar fordøyelsen mye lengre tid og kan gjøre at du føler deg oppblåst. Mye salt kan gjøre at du blir dehydrert, som kan føre til hodepine. Et høyt inntak av sukker gjør at blodsukkeret stiger til himmels for så å falle ned igjen, som også kan gi hodepine.

LES OGSÅ: Ja, vi elsker søtt, salt og fett

PÅVIRKER FORDØYELSEN: - Spiser man store mengder med fett, tar fordøyelsen mye lengre tid og kan gjøre at du føler deg oppblåst, sier ekspert. FOTO: Scanpix
PÅVIRKER FORDØYELSEN: - Spiser man store mengder med fett, tar fordøyelsen mye lengre tid og kan gjøre at du føler deg oppblåst, sier ekspert. FOTO: Scanpix Vis mer

- Nyt maten og spis sakte

Skjølsvik har noen gode råd for å unngå å få vondt i kroppen dagen etter du har spist mye usunt:

  • Tenk over hvor mye du spiser
  • Ta det med ro, nyt maten og spis sakte. Metthetsfølelsen kommer ofte etter en stund, så tenk at du nå har god tid og skal kose deg.
  • Drikk nok vann ved siden av til måltidet og resten av kvelden.

LES OGSÅ: Å sluke maten kan ha en negativ effekt på vekten

KULLSVART: Fanta har sluppet en helt sort brus i forbindelse med Halloween, men hva smaker den egentlig? Video: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

Slik vet du om du spiser for mye salt, sukker eller fett

Selvfølgelig skal vi kose oss litt ekstra i blant. Du skal ikke ha dårlig samvittighet hvis du spiste litt mer enn du planla i går. Det er derimot ikke alltid så lett å vite hvor mye sukker eller salt som egentlig er for mye. Spesielt i hverdagen kan det være lurt å få litt oversikt over hva vi egentlig får i oss av salt, sukker og fett.

Når det gjelder sukker, har Bente Annie Borgen, som er ernæringsfysiolog og ernæringsterapeut, tidligere uttalt dette til KK:

- Har matvaren mindre enn fem gram sukker per 100 gram, er innholdet relativt lavt. Er det derimot mer enn 15 gram sukker per 100 gram, er det for høyt.

Det kan også være lurt å huske at mye av det vi spiser inneholder «skjult salt». Ifølge Helsenorge.no spiser vi ca. 10 gram salt daglig, men halvparten er nok.

KK har tidligere skrevet at Helsedirektoratet anbefaler at kostens totale fettinnhold bidrar med 25 til 40 prosent av kostens energiinnhold (energiprosent), at innholdet av mettet fett bør begrenses til under 10 energiprosent, og at transfett bør begrenses mest mulig og ikke overstige 1 energiprosent. Her kan du lese mer om hvordan du reduserer mengden fett i hverdagsmaten.

LES OGSÅ: Søvn: Dette er helt avgjørende om du skal ned i vekt

Og er de egentlig trygge å spise? Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: