Kortsovere:

Derfor klarer noen seg med 4-6 timers søvn

- Skulle gjerne vært i den gruppen selv, sier søvnforsker.

TRENGER MINDRE SØVN: - Kortsovere er gjerne definert som personer som klarer seg fint med under 6 timer søvn, forklarer professor til KK.
TRENGER MINDRE SØVN: - Kortsovere er gjerne definert som personer som klarer seg fint med under 6 timer søvn, forklarer professor til KK. Vis mer
Publisert

Se for deg en hverdag der du kun trenger fem timer med søvn om natten. Plutselig er det ingen problem å gå på jobb morgenen etter en fest, og babytiden med våkenetter oppleves som helt problemfritt. Du trenger ikke grue deg til vekkerklokken ringer, og du kan gjerne se en lang film på onsdagskvelden selv om den ikke er ferdig før klokka to på natten.

Vi kjenner vel alle noen som ikke trenger så mye søvn, som tilsynelatende klarer seg helt fint med noen få timers søvn om natten.

Andre føler seg helt utslitt på dagtid hvis du får mindre enn 7-8 timer med søvn om natten, mens andre igjen føler de trenger minst 9 timer for å fungere optimalt.

Så hva er grunnen til at noen trenger mindre søvn enn andre?

Det kan faktisk skyldes genene dine, og noen er genetisk disponert for å trenge mindre søvn enn andre. Millioner av mennesker kan ha en genetisk mutasjon for å sove 4–6 timer i stedet for 8 timer, skriver Psychology today.

For oss andre kan søvnmangel føre til skader, sykdommer, rusproblemer og psykiske problemer, mens for rundt én til tre prosent av befolkningen har det å sove lite tilsynelatende ingen skadelige helseeffekter. Disse kalles naturlige kortsovere.

Dette kjennetegner kortsovere

De fleste av oss trenger mer søvn enn det for å fungere optimalt, så hva kjennetegner en naturlig kortsover?

1. De føler seg ofte trøtte tidlig på kvelden og våkner tidlig om morgenen.

2. De føler seg mer produktive og våkne om morgenen.

3. De føler seg våkne og opplagte selv om de har sovet mindre enn seks timer om natten.

KAN SKYLDES GENENE: - Kortsovere er gjerne definert som personer som klarer seg fint med under 6 timer søvn. Altså at de fungerer godt på dagtid med lite søvn. At genetikk spiller en rolle her er åpenbart, sier søvnforsker til KK.
KAN SKYLDES GENENE: - Kortsovere er gjerne definert som personer som klarer seg fint med under 6 timer søvn. Altså at de fungerer godt på dagtid med lite søvn. At genetikk spiller en rolle her er åpenbart, sier søvnforsker til KK. Vis mer

Forskjell på kortsovere og langsovere

- Det er vel ikke rart at noen trenger mindre søvn enn andre. Vi er jo forskjellige på alle måter, både i utseende, høyde og vekt, og også i søvnbehov. Noen klarer seg med få timer, mens noen må ha veldig mye søvn.

Det sier professor og søvnforsker Bjørn Bjorvatn ved Universitetet i Bergen, til KK.

Han sier at man regner med at rundt 2,5 prosent er kortsovere og rundt 2,5 prosent er langsovere.

- Kortsovere er gjerne definert som personer som klarer seg fint med under 6 timer søvn. Altså at de fungerer godt på dagtid med lite søvn. At genetikk spiller en rolle her er åpenbart. Skulle gjerne vært i den gruppen selv, sier Bjorvatn.

IKKE TRØTT: - Om du «trenger lite søvn» kan jo være fordi du ikke har faktorer som disponerer for mye søvn, men også at du ikke er så veldig følsom for søvnbehovet og klarer deg fint likevel, forklarer Engstrøm.
IKKE TRØTT: - Om du «trenger lite søvn» kan jo være fordi du ikke har faktorer som disponerer for mye søvn, men også at du ikke er så veldig følsom for søvnbehovet og klarer deg fint likevel, forklarer Engstrøm. Vis mer

Genetikk spiller en rolle

- Det kan være flere grunner til at noen trenger mindre søvn enn andre. Genetikk er en av faktorene, men det ville forundre meg mye om ulike gener kan dra i ulik retning. Genetikk spiller dessuten alltid sammen med miljøet.

Det sier Morten Engstrøm, som er forsker ved institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap ved NTNU, til KK.

Det er flere ulike stoffer som signaliserer søvnbehov, blant annet noen betennelsesstoffer. Bare tenk på hvor mye du sover når du har influensa! Fysisk aktivitet øker også søvnbehovet.

- Om du «trenger lite søvn» kan jo være fordi du ikke har faktorer som disponerer for mye søvn, men også at du ikke er så veldig følsom for søvnbehovet og klarer deg fint likevel, forklarer Engstrøm.

Om du ikke har tid til eller prioriterer å sove nok, men likevel føler deg ok i hverdagen, kan det oppleves som om man ikke trenger mer søvn.

- Med kort søvntid vil kroppen også forsøke å kompensere med større andel dyp søvn. Stabil døgnrytme der kroppen får den søvnen den trenger, og at man våkner av seg selv, kunne være et ideal. Men det er ikke så lett til å få til i praksis, sier han.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer