LØPING: På lange løpeturer er det en del som kjenner de må ganske akutt på do. FOTO: NTB Scanpix
LØPING: På lange løpeturer er det en del som kjenner de må ganske akutt på do. FOTO: NTB Scanpix
Løping:

Derfor må du ofte på do når du løper

Det et kjent problem, spesielt for de som løper langt, sier ekspertene.

Må du ofte på do, eller får du mageknip under langvarig trening er du ikke alene, for dette er faktisk et kjent fenomen. Akkurat hva som er årsaken til magevondten er det ingen sikker kunnskap om, ifølge ernæringsfysiolog Inge Lindseth ved Balderklinikken.

- I mange tilfeller lykkes det ikke å finne frem til tiltak som hjelper, men det er jo nærliggende å mistenke at det i en del tilfeller har med kostholdet å gjøre, sier han.

- Man kan jo tenke seg at om man har et kosthold som ikke er optimalt eller er tarmfunksjon som er marginalt nedsatt, så kan det være at den ekstra belastningen som kommer av at du løper gjør at det slår ut på magen. Et optimalt kosthold er ikke så enkelt som at man selv mener at man spiser sunt og variert, sier Lindseth, som anbefaler en tur til en ernæringsfysiolog om du plages.

LES OGSÅ: Tre morsomme løpeøkter du kan gjøre ute eller på mølla

Vanlig med dotrang hos løpere

At magen ikke spiller helt på lag under en løpetur er imidlertid ganske vanlig. I 1986 fylte 471 løpere i Belfast maraton ut et spørreskjema der 83 prosent svarte at de hadde hatt kjent det i magen under løpet.

I en nederlandsk studie fra 2000 svarte 93 prosent av de spurte triatlon-utøverne at de hadde kjent på en eller annen grad og form for magesymptomer under løpet, og syv prosent hadde måttet kaste inn håndkle før målstreken på grunn av mageproblemer.

- Jeg tror det er ganske vanlig, spesielt blant de som løper en god del, som trener regelmessig og er med på lengre løp på 10 kilometer og oppover. Da er det nok en del som både opplever å få hold og å måtte gå på do under løpet, forteller løpeekspert i Adidas og tidligere friidrettsutøver Hanne Lyngstad.

- Min erfaring er at en kan få vondt i magen når man åpner for hardt på løpet. Man får manko på pust, melkesyra kommer litt tidligere enn den burde, og du kan kjenne du får kramper i magen, fortsetter Lyngstad.

- Om du er litt for ivrig så kan du nok kjenne det i magen, og da hjelper det å finne en annen fart, eller om du løper intervaller; kjøre neste intervall litt roligere. Et annet råd, om du sliter med magen når du trener, er å unngå for tung mat i forkant av treningen.

Lyngstad foreslår å for eksempel prøve ut ting som tunfisk og salat fremfor grove skiver, og Lindseth påpeker også at det for noen kan gi større symptomer om du spiser for tett opp mot treningen.

- Du bør ikke spise for tett opp mot treningen, men det har også noe å si hva du har spist, og det kan for eksempel hjelpe å ikke spise for mye fiber før trening, sier Lindseth.

LES OGSÅ: 7 magesykdommer du bør kjenne til

VANLIG MED MAGEVONDT: Mageknip på en lang løpeøkt er ikke uvanlig. FOTO: Scanpix
VANLIG MED MAGEVONDT: Mageknip på en lang løpeøkt er ikke uvanlig. FOTO: Scanpix Vis mer

En mage i bevegelser gir fart på fordøyelsen

Bevegelse er sagt å være bra mot en treg fordøyelse, og dotrangen kan dermed være en naturlig og ufarlig konsekvens av langvarig trening.

- Jeg erfarer også at når du løper mye nedover, som når du løper i bakker og skal ned igjen, så kan det krampe seg, og det igjen kan komme av at magen er i mye bevegelse, sier Lyngstad.

Hun mener dessuten feil væskeinntak kan gjøre at det knyter seg.

- Jeg tror at både for mye og for lite drikke kan gi utslag. På lange løp, som et halvmaraton kan det bli veldig varmt, selv i september, og da er det lurt å vite litt om hvor mye væske du trenger. Sliter du med hold på trening er det fort gjort å bli innmari reservert på væskeinntaket, men så kan det også hende at det du kjenner i magen kommer av at du har manko på væske, mener hun.

Hun anbefaler at du drikker på hver drikkestasjon, om du løper lange løp, som et halvmaraton. Er du usikker kan du heller starter med noen små slurker og øke etter hvert. Når du trener før løpet kan du legge inn små drikkestasjoner ved postkassen eller bak en busk for å øve deg.

- Stopp opp litt hver gang, pust og ta noen slurker. Pusting er også veldig viktig. Finn en rytme og ikke stress, sier Lyngstad.

LES OGSÅ: 10 minutter med løping gir helseeffekt

Tarmen kan trenes opp

Ifølge Lindseth kan det imidlertid være at magevondten går over av seg selv når du blir mer vant til treningen, om du ikke har løpt lange løp, eller trent like hardt før.

- Om du ikke har vært vant til å drikke underveis, eller om du ikke har pleid å spise eller innta noe i forbindelse med trening før, kan det være lurt å øve seg på det. Det er et viktig poeng at tarmen har en veldig god evne til å trenes opp, så du kan jobbe med å venne kroppen til dette, sier han.

Han er likevel opptatt av å få frem at mageproblemer bør tas på alvor.

- Jeg tenker at mennesker er skapt til å bevege seg, og at bevegelse ikke bør gi mageplager. Årsaken til mageplagene bør derfor være mulig å gjøre noe med, selv om vi ikke vet nok om akkurat hva ennå, sier han.

- Kanskje spiser du sunt, men så er det ikke sunt for deg.

LES OGSÅ: Sunn og riktig mat er viktig for psyken din

Drikk, tilpass maten og pust

Med andre ord; plages du med magen på trening kan det være lurt å få det sjekket opp, ifølge ernæringsfysiologen. Det kan imidlertid også hende du klarer å få bukt med problemet om du holder deg til lettere måltider før trening, og ikke spiser for nærme treningen.

Ta det gjerne litt rolig i starten og øk heller fart og intensitet etterhvert. Ta en kort pust i bakken og få i deg væske på hver væskestasjon om du løper et lengre løp.

Til forsiden