Hårtap:

Derfor mister du ekstra mye hår nå

–Mange vet ikke at de har en ubalanse, tipser frisøren.

HÅRTAP: – Det er noen som spesielt merker overganger og skiftninger, og derfor mister mer hår i overgangsperiodene høst og vår, sier frisøren. Foto: NTB
HÅRTAP: – Det er noen som spesielt merker overganger og skiftninger, og derfor mister mer hår i overgangsperiodene høst og vår, sier frisøren. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Hender det at du føler det kommer med ekstra mye hår når du børster eller vasker håret, eller at du stadig må dra av løse hårstrå på klær og møbler? Det er ikke noe gøy å merke at manken minker – og det kan også føles urovekkende.

Ifølge frisør Celine Berge, avdelingsleder og Senior Art Director hos Adam og Eva på Grünerløkka, er det mange grunner som kan føre til perioder med økt hårtap.

– Man mister vanligvis 150 hårstrå hver dag, men i perioder kan du miste mer. Om du har faste rutiner på vask, og grer håret hver dag, har du ofte god kontroll på hva du pleier å miste. Da vil du merke om er en endring, sier Berge til KK.

Frisøren forteller oss hvorfor vi mister hår og hva du kan gjøre. I tillegg, er det kanskje særlig én ting du ikke visste om håret ditt.

– Se tilbake og finn ut hvorfor

Føler du at du mister ekstra mye hår om dagen? Det er i så fall ikke så rart. Håret vårt påvirkes nemlig av endringer og overganger når det kommer til både ytre og indre faktorer. Og akkurat nå om høsten er det gjerne mye på gang i begge fall!

– Indre påvirkninger er styrt av hormoner, stress, hendelser, sykdom, legemidler, intensiv trening, feilernæring, anemi, graviditet og gener, forklarer Berge.

Ytre påvirkning kan komme fra produkter som forhindrer oksygen til hodebunnen, miljøforurensing, vannkvalitet, mekanisk slitasje og varme.

– Sterke, kjemiske behandlinger som bleking, permanent og en del hjemmefarger kan påvirke hårsekkene og håret, legger Berge til.

– Det er noen som spesielt merker overganger og skiftninger, og derfor mister mer hår i overgangsperiodene høst og vår. Dette kan skyldes eksempelvis temperaturforskjeller, miljøskifte og bruk av hodeplagg. Vi føner kanskje håret mer når det blir kaldt ute, og vi endrer gjerne livsstil, kosthold og humør også!

Derfor er det faktisk slik at Berges første bud er: finn ut hvorfor håret ditt faller av akkurat nå. Rett og slett!

– Finn ut hvorfor, og gjør noe med det, understreker hun.

Ofte vil du skjønne det om du ser tilbake. Er det noe som har endret seg i livet de siste månedene? Fjern stressfaktorer, anbefaler Berge.

PÅVIRKER HÅRET: Det er mye som kan påvirke håret. Om du mister ekstra mye hår, må du tenke tilbake og finne ut hvorfor, råder frisør og avdelingsleder hos Adam og Eva, Celine Berge. Foto: NTB
PÅVIRKER HÅRET: Det er mye som kan påvirke håret. Om du mister ekstra mye hår, må du tenke tilbake og finne ut hvorfor, råder frisør og avdelingsleder hos Adam og Eva, Celine Berge. Foto: NTB Vis mer

Hun mener at det kan være lurt å ta en tur til frisøren for å få tilpassede råd og produkter. Det er tross alt ofte en knekk i både selvtilliten og selvfølelsen å merke at håret kjennes tynnere og mindre glansfullt!

– Gjør ditt beste for å holde en god livsstil, og husk at det tar litt tid før resultatene viser seg. Men når hårtapet vedvarer og blir synlig, må du gå til legen for en utvidet blodprøve og eventuelt få en henvisning til hudlege, sier Berge.

Det er nemlig slik at håret ditt reagerer på mye i livet ditt – men gjerne på forsinket vis. Derfor kan du eksempelvis oppleve økt hårtap i etterkant av en stressende periode, selv om du føler du har landet mer igjen og ting føles greit.

Håret påvirkes med én gang, men det vokser én til to centimeter i måneden. Dette håret tar med seg en historie og kan ha en annen porøsitet enn resten, forklarer Berge.

– For eksempel kan man ofte se et «belte» i håret ved store hormonpåvirkninger som graviditet eller stoffskiftesykdom, og dette har gjerne en annen farge eller tekstur.

Har dette beltet blitt porøst nok, kan det knekke ved kjemisk behandling eller ikke ta til seg farge som forventet, forteller Berge. Du bør vurdere å finne mildere alternativ enn kjemiske behandlinger om du mister mye hår. Eksempelvis kan du velge å legge inn striper istedenfor helfarge, tipser Berge.

Når hårtapet stoppes, skal det deretter vokse nye hår. Oppdager du da en «glorie» av småhår på én til to centimenter, er dette hår i vekstfase. Det er et godt tegn! minner hun.

GOD LIVSSTIL: Frisør og avdelingsleder samt Senior Art Director ved Adam og Eva Grünerløkka minner om at håret ditt påvirkes av blant annet livsstilen din og stressfaktorer. Foto: Privat
GOD LIVSSTIL: Frisør og avdelingsleder samt Senior Art Director ved Adam og Eva Grünerløkka minner om at håret ditt påvirkes av blant annet livsstilen din og stressfaktorer. Foto: Privat Vis mer

– Mange vet ikke at de har en ubalanse i hodebunnen

Én ting er å ta grep i etterpåklokskapens navn – men det hadde vært ganske deilig å kunne forebygge hårtap på andre måter enn å «stresse mindre». Heldigvis kan du antageligvis det.

Berge har en rekke tips.

– Mange vet ikke at de har en ubalanse i hodebunnen, og at dette kan påvirke håret. Går du til frisøren din, kan du og få en analyse av hår og hodebunn, sier hun.

– Massasje av hodebunnen er også bra, det øker blodsirkulasjonen, legger hun til.

Kur håret én gang i uken og bruk leave-in produkter som pleier og beskytter håret mot ytre påvirkning. Det kan være varmeverktøy, vær og forurensing. I tillegg, bør du forsøke å ha en god livsstil med et sunt og balansert kosthold.

– Ha en ren, god, skånsom hårbørste og gre med omhu, legger Berge til.

Du gjør godt i å fokusere ekstra på tilpassede produkter, mener Berge. Aller helst produkter rettet mot både hodebunn og ytre påvirkning.

HUSK PÅ HODEBUNNEN: Hårtap kan skyldes ubalanse i hodebunnen, noe mange ikke vet om, ifølge frisøren. Foto: NTB
HUSK PÅ HODEBUNNEN: Hårtap kan skyldes ubalanse i hodebunnen, noe mange ikke vet om, ifølge frisøren. Foto: NTB Vis mer

– Ta en ordentlig faktasjekk først

Kosttilskudd er gjerne noe som dukker opp når man snakker om svakt hår. Det kan være en løsning for noen – men ikke noe å lene seg på, mener Berge.

– For noen funker det kjempebra med tilskudd, mens andre merker ingen stor forskjell. Det kommer nok an på utgangspunktet ditt, mener Berge.

Vitaminer og mineraler kan påvirke hår, hud og negler. A, B, C-vitaminer, jern, magnesium, sink og selen er alle bra for håret. Hvis du av en eller annen årsak får i deg for lite av dette, kan du vurdere å tilføre.

– Det er ingenting i veien for å prøve det ut, men husk at endringen ikke skjer over natten. Jeg foreslår at man tar en blodprøve hvis man mistenker at noe er galt eller at man mangler noe, understreker Berge.

I tillegg, oppfordrer hun til varsom tilnærming til det ulike som tilbys på markedet.

– Ta en ordentlig faktasjekk før du begir deg ut på noe som lover Rapunzel-hår!

IKKE GØY: Å merke at manken blir tynnere er ikke gøy. Men vær obs før du tyr til kostskuddene som lover fantastisk hår, minner frisøren. Foto: NTB
IKKE GØY: Å merke at manken blir tynnere er ikke gøy. Men vær obs før du tyr til kostskuddene som lover fantastisk hår, minner frisøren. Foto: NTB Vis mer

Men når det er sagt, er det ett hårtap-tilfelle du bør være obs på – fordi det rett og slett ikke er positivt. Og forbigående.

– Vi har et hårtap som kalles Telogent effluvium, som kan oppleves dramatisk fordi vekstfasen fremskyndes. Da vil du både miste hår og gro hår, men du sitter igjen med veldig liten lenge på håret, forteller Berge.

– Da anbefaler jeg å finne en fin, kort sveis du har lyst på og ikke holde på de fjonene som er igjen! Alternativt finnes også fine parykker og hårdeler man kan bruke for en periode, sier hun.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer