<strong>GLEM DENNE:</strong> Situps er ikke en effektiv måte å få sterkere mage. Foto: Milena Boniek / PhotoAlto
GLEM DENNE: Situps er ikke en effektiv måte å få sterkere mage. Foto: Milena Boniek / PhotoAlto Vis mer

Flat Mage

Derfor skal du ikke gjøre situps

Øvelsen er langt fra mest effektiv, og gir deg ikke flat og definert mage.

Publisert
Sist oppdatert
Ønsker du deg en flat og definert mage? Glem situps. De hjelper deg ikke å nå målet.

Den klassiske mageøvelsen er den mange tyr til når de skal trene magemusklene. Men det er langt fra den beste måten å få sterk mage på.

Faktisk havnet situps på en 11. plass av totalt 13 styrkeøvelser for magen da forskere fra San Diego State University for flere år siden gjennomførte tester på hvor mye de forskjellige øvelsen engasjerte magemusklene.

- Situps er ineffektive. Det typiske er at folk gjør situps med beina strake eller bøyde. Så setter de seg hele veien opp, og bruker egentlig hofteleddsbøyerne mer enn magemusklene. Dessuten utsetter situps ryggsøylen for veldig mye press, sa Dr. Peter Francis, som ledet testene, til Sgfitness.

I testen fikk de 30 forsøkspersonene plassert sensorer som måler muskelaktiviteten på bagen. Så testet de 13 ulike treningsøvelser for magen.

Disse tre øvelsene funker

Av de 13 styrkeøvelsene for mage som ble testet, var det tre som pekte seg ut som mest effektive. Disse er følgende:

Sakseøvelsen
Her ligger du på gulvet med korsryggen inntil underlaget. Løft beina i 45 graders vinkel, og begynn å sykle i løse lufta. Samtidig skal du med hendene foldet bak hodet løfte deg opp og la albuene møte motsatt kne. Pass på at det er magemusklene som løfter hodet og skuldrene fra underlaget, ikke dra deg opp etter nakken.





Kapteinstolen
Kapteinstolen finnes på de fleste treningssentre. Du skal plassere deg med ryggen inntil stolryggen, hvile hendene på armlenene og la beina henge fritt. Pass på at du ikke henger på skuldrene. Løft så beina opp i 90-graders vinkel, mens du har bøy på knærne.





Mageøvelse på ball
Å ha en treningsball er kjekt, og med den kan du gjøre en av de tre supereffektive mageøvelsene. Balanser overkroppen på ballen, mens du med bøyde knær har føttene godt plantet på gulvet. Fold hendene bak hodet og løft brystet mot taket.





Se flere fine mageøvelser her

Mageøvelser fjerner ikke magefettet

Å gjøre mageøvelser gir deg mer magemuskler, men du blir ikke kvitt magefettet. I stedet gjemmer dine flotte magemuskler seg under et fettlag som du bare vil bli kvitt om du supplerer med trening som forbrenner mye energi. Dette kan være løping, svømming og spinning, for eksempel.

Står magen ut?

Er du en av dem som trass i at du ikke har så mye magefett føler at magen din står ut? Dette kan du bedre på hvis du styrker kjernemusklaturen. Og den aller beste metoden er å så ofte du klarer å huske på det trekke inn navlen og stramme dem. Begynn med å tenke på det hver gang du står ï kassakøen, venter på bussen eller lager mat ved kjøkkenbenken. Hvis du klarer å huske på det når du går, eller enda bedre, når du er på joggetur, vil du enda raskere få effekt.

Faktisk vil de aller fleste mageøvelser du gjør bli mer effektive hvis du klarer å huske på å trekke inn navlen. Vær obs på at å trekke inn navlen ikke betyr at du samtidig skal skyve hoftene frem og halebeinet innunder deg.

Prøv selv: Stå rett opp og ned og sett pekefingeren rett under navlen. Trekk så navlen og magen lengst mulig vekk fra pekefingeren, som om du holder inn magen alt du kan. Hold i fem sekunder, og slipp så halvveis ut igjen. Dette er posisjonen du skal ha for å aktivisere magemusklene på riktig måte.

Trådtrikset: Du kan gå med drastisk til verks og knyte en garntråd rundt livet når du har funnet posisjonen nevnt over. Garntråden skal ikke være for stram, men bare så vidt holde seg på plass. Hvis du slipper ut magen, vil du kjenne at garntråden strammer. Dermed blir du mer bevisst på å holde magemusklene stramme. Øk gradvis antall minutter du har garntråden rundt livet, og tilslutt vil det komme naturlig for deg å trekke inn navlen.


Kilder: Livestrong.com, eHow.com

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer