Kosthold

Derfor skal du skrote kostholdsplanen

En plan som sier nøyaktig hvor mye og hva du skal spise til hvert eneste måltid? - Dropp det, sier ernæringsfysiologen.

ADVARER MOT DETALJFOKUS: - Å bare følge en oppskrift på hva du skal spise til hvert eneste måltid er ikke å anbefale, sier ernæringsfysiologen til KK.
ADVARER MOT DETALJFOKUS: - Å bare følge en oppskrift på hva du skal spise til hvert eneste måltid er ikke å anbefale, sier ernæringsfysiologen til KK. Vis mer
Publisert

Karbohydrater, proteiner og fett. Og hvordan var det med fordelingen igjen? Kan jeg spise frukt eller bør jeg bare spise grønnsaker? Spørsmålene som dukker opp dersom målet ditt er å gå ned i vekt er ofte mange, og er det en ting som er sikkert er det at ikke alle svar nødvendigvis er gode.

Og det er da vi kan tenke: hadde det ikke vært deilig med en detaljert plan hvor det står helt nøyaktig hva vi skal spise for å nå målet? Så slipper vi å tenke så mye?

- Mange ønsker seg det ja. En detaljert plan med hva, hvor mye, og gjerne også når du skal spise. Det er ikke jeg noen stor tilhenger av, sier Mari Eskerud, klinisk ernæringsfysiolog og kjent fra podcasten «Matmyter» og som bidragsyter på Lommelegen.no, til KK.

IKKE STOR TILHENGER AV FOR MANGE DETALJER: En nøyaktig oppskrift på akkurat hva du skal spise til hvert måltid, er ikke noe jeg anbefaler, sier klinisk ernæringsfysiolog Mari Eskerud til KK. Foto: Privat
IKKE STOR TILHENGER AV FOR MANGE DETALJER: En nøyaktig oppskrift på akkurat hva du skal spise til hvert måltid, er ikke noe jeg anbefaler, sier klinisk ernæringsfysiolog Mari Eskerud til KK. Foto: Privat Vis mer

- Problemet med det er at det ligger veldig lite læring i et sånt opplegg. Målet er jo en livsstilsendring som gjør at man kan holde en trivselsvekt over tid, og ta gode valg i hverdagen, ikke bare mestre en en kortvarig slankeperiode. Et opplegg hvor man bare følger en bestemt plan slavisk øker også risikoen for å gå lei, sier Eskerud.

- Det er jo en del som har forsøkt seg på fryktelig mye riskaker og torsk i perioder. Det er ikke å anbefale over tid, sier hun og ler litt.

- Er det ikke bra å bare vite at man kommer i mål, da?

- Å se på kostholdet og foreta noen endringer må som regel til for å nå målet, men skal man bli der må man også klare å ta avgjørelser på egenhånd, ikke bare følge en streng oppskrift, mener Eskerud.

Hun påpeker at for noen vil det også være skadelig med for strenge planer.

- Noen har kanskje hatt negative erfaringer med å forsøke å gå ned i vekt før, og har ikke godt av for stort fokus på kaloritelling. Det er noe man skal være obs på, og som igjen viser at det ikke finnes opplegg eller dietter som passer for absolutt alle, minner Eskerud om.

Jostein Sæle er klinisk ernæringsfysiolog ved Evjeklinikken, og er også kritisk til dietter. Han har tidligere sagt til KK at dersom målet er å gå ned i vekt og bli der, er det avgjørende å foreta livsstilsendringer, kontra å bruke en eller annen slankekur, pulverkur, nyoppdaget diett eller rett og slett bare å sulte seg. Slike endringer er ikke holdbare, understreker Sæle.

- Tenk heller vanlig mat, men mer struktur, mer bevissthet rundt matvarevalg, mindre snopspising, og mer aktivitet. Man ser det igjen og igjen: skal vekten holde seg nede, må endringene være livsvarige, sier han.

Varige endringer er altså et nøkkelord blant fagfolk. Og innerst inne vet vi jo at kortvarige raptuser med cottage cheese til morgen og kvelds ikke er noe vi holder ut med i lengden. Hva mener Eskerud er den beste måten å gå fram på?

- Jeg tar alltid utgangspunkt i hva personen allerede spiser, og justerer etter det. Folk er ulike, både når det gjelder hva de foretrekker å spise, og hvilke utfordringer de har, forklarer Eskerud som har liten tro på å foreslå torsk og cottage cheese til noen som ikke orker tanken på nettopp de matvarene.

Kjør på grønnsaker - og gjerne litt til

- Så er det sånn at noen kanskje er ekstra glad i søtt, mens andre konsekvent spiser litt for store porsjoner.

- Jeg foretrekker å snakke mer om porsjonsstørrelser og hva som ligger på tallerkenen enn et bestemt antall kalorier, sier Eskerud og påpeker at det er lurt å starte med noen få enkle grep, og heller justere etter hvert.

Et råd hun gir til de fleste er å øke inntaket av frukt og grønt.

- Det fyller opp magesekken og gir oss vitaminer og mineraler i tillegg. Mange har litt å gå på når det gjelder 5 om dagen, sier Eskerud.

Trening er topp - men du sitter fortatt mye stille

Når det gjelder trening har det også en rekke positive helseeffekter, særlig med tanke på det å vedlikeholde en eventuell vektnedgang. Å anse seg selv som "svært aktiv" dersom du har en kontorjobb og trener et par ganger i uka, er imidlertid en nokså vanlig tabbe.

- Det kan være lett å overvurdere hvor aktiv man er totalt, og for mange er det ikke nødvendig med ekstra påfyll av energi fordi man trener, påpeker Eskerud.

Ok. Mottatt. Men er det noe pasienter i møte med en klinisk ernæringsfysiolog blir oppriktig glad og litt overrasket over å få vite?

- Det er en del som tror at det er mat de aldri må røre. Jeg har ikke så stor tro på å forby bestemte matvarer. Så ja, noen blir veldig glad for at de kan drikke lettbrus, at brød og poteter er lov og at litt majones og peanøttsmør kan stå på menyen, sier Eskerud og legger til:

- Det handler selvsagt om mengden og hvor ofte.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer