NYTER MATEN MER: Å spise direkte med hendene kan øke nytelsen og gjøre at man spiser mer. FOTO: NTB Scanpix
NYTER MATEN MER: Å spise direkte med hendene kan øke nytelsen og gjøre at man spiser mer. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Derfor spiser vi mer når vi spiser med hendene

Kan gjøre maten mer fristende, viser ny studie.

Publisert

Hender det ofte at du setter deg ned foran tv'en med en skål med chips, popcorn, godteri eller frukt, for så å oppdage at den plutselig er tom? Det kan faktisk skyldes noe så enkelt som at du spiser maten med hendene, og at den derfor oppleves som mer fristende og det blir vanskelig å stoppe.

Godteri, chips, frukt og pizza er eksempler på mat som vi ofte spiser med hendene, noe som kan føre til at vi spiser mer enn vi ellers ville gjort. Å spise uten bestikk kan derfor være positivt hvis du sliter med appetitten eller ønsker å nyte maten mer, men er kanskje ikke fullt så positivt om du prøver å begrense matinntaket litt.

En ny studie publisert i Journal of Retailing, undersøkte om det å ta på maten direkte med hendene kan øke nytelsesverdien og gjøre maten mer fristende.

Forskerne delte 45 deltakere inn i to grupper, hvor den ene gruppen spiste ost med tannpirkere, mens den andre gruppen fikk utdelt ostebiter uten tannpirkere.

De som spiste uten å bruke tannpirkere, som altså tok direkte på maten, spiste mer og rapporterte at maten var mer fristende. Forskerne konkluderer derfor med at å spise med hendene kan øke nytelsesverdien og gjøre at man spiser mer.

Ved å bruke sansene våre kan vi altså manipulere selvkontrollen vår, skriver det australske nettstedet womenshealth.com.au, som blant annet omtaler studien.

LES OGSÅ: 10 ganger du ALLTID bør vaske hendene

Regulerer appetitten

- Vi vet jo fra før at matens vekt, konsistens, utseende og forpakning kan påvirke preferansene og valgene våre, sier Karoline Steenbuch Lied, som er fagansvarlig for kosthold og ernæring i Roede.

Man snakker ofte om det hedonistiske systemet, som er knyttet til appetittregulering. Det handler om hvordan mat som ser velsmakende ut, påvirker inntaket vårt.

- Vi spiser altså for å tilfredsstille våre lyster så mye som mulig, forklarer hun.

Det hedonistiske systemet gjør at man har lyst til å spise smakfull, kaloritett mat, selv om vi er mette og det er rikelig tilgang på mat.

- I denne studien sier forskerne at maten oppleves mer smakfull og fristende når man kan ta direkte på maten, fremfor å bruke spiseredskaper. Så her slår kanskje det hedonsitiske systemet også inn, sier Steenbuch Lied.

Utfordringen med dette systemet er at det fører til et høyere matinntak, noe man også så i denne studien. De som kunne ta på maten, spiste mer av den.

- Jeg tror det er veldig individuelt hvordan maten oppleves mest mulig fristende. Men enten det er å spise med eller uten hendene, så er det aller viktigste å huske å begrense inntaket, spesielt hvis det er snakk om kosemat, sier hun.

LES OGSÅ: Kosemat som kan hjelpe deg ned i vekt

SPISER UTEN Å TENKE: Mange opplever at de plutselig har slukt alt godteriet uten å registrere om det var godt, eller om de ble mett og tilfredsstilt. FOTO: NTB Scanpix
SPISER UTEN Å TENKE: Mange opplever at de plutselig har slukt alt godteriet uten å registrere om det var godt, eller om de ble mett og tilfredsstilt. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Vær oppmerksom når du spiser

- Vi kan ikke overføre resultatene fra denne studien direkte til din hverdag, men mange kan nok kjenne seg igjen i det å sitte i sofaen og plutselig ha nådd bunnen av godteskålen eller chipsposen. Du har spist, men ikke registrert om det smakte godt eller om du har blitt mett og tilfredsstilt.

Det sier Maria Uldahl, som er ernæringsrådgiver for Spis, Tren, Tenk.

Dersom du stadig opplever dette kan du prøve en form for mindfulness, eller bevisst nærvær som det gjerne kalles på norsk.

- Mindful eating handler om å bruke tid og å være til stede når du lager og spiser mat. Sansene våre er svært viktige innen mindful eating, forklarer Uldahl.

LES OGSÅ: Detoxjuice, kokosolje og fruktose - her er kostholdstrendene som ikke var sunne likevel

EKSPERTEN: Maria Uldahl er ernæringsrådgiver i Spis, Tren, Tenk.
EKSPERTEN: Maria Uldahl er ernæringsrådgiver i Spis, Tren, Tenk. Vis mer

Mange spiser uten å tenke

En typisk mindfulnessøvelse kan være å bruke 5-10 minutter på å spise én rosin – alt skal registreres. Hvordan rosinen ser ut, hvordan den kjennes ut mellom fingrene, hva den lukter, hvordan det føles å ta en liten bit, og så videre.

- Dette er en kontrast til mindless eating, hvor du plutselig har slukt alt potetgullet uten å registrere om det var godt, eller om du ble mett og tilfredsstilt, sier Uldahl.

En slik mindfulnessøvelse som med rosinene er kanskje ikke så praktisk anvendelig i hverdagen, men forsøk gjerne å være til stede i måltidsituasjoner: Legg bort telefonen, skru av tv'en og fokuser på maten du spiser.

- Forsøk å kjenne etter på kroppen din om når du er sånn passelig mett. Hvis du spiser snacks foran tv'en, så prøv å virkelig kose deg med snacksen. Kjenn etter om det smaker godt, og når du føler at du har fått sånn passelig mye. Dette krever litt øvelse, men kan være veldig fint for dem som opplever en form for mindless eating, at det nesten går på autopilot, sier hun.

LES OGSÅ: Vanskelig å spise sunt? Her er de enkleste kostholdsrådene du kan følge

Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer