KNEKKEBRØD VS BRØD: Ifølge ekspertene inneholder brød og knekkebrød som oftest det samme. FOTO: NTB Scanpix
KNEKKEBRØD VS BRØD: Ifølge ekspertene inneholder brød og knekkebrød som oftest det samme. FOTO: NTB Scanpix
Knekkebrød vs brød:

Derfor trenger du ikke bytte ut brød med knekkebrød

Det er ikke nødvendigvis noe poeng i å bytte ut brød med knekkebrød for å holde seg sunn, sier eksperter.

Mange av oss har nok tenkt at vi bør bytte ut brødskiva med et knekkebrød for å bli enda sunnere. Men hva er egentlig forskjellen, og er det sant at knekkebrød er sunnere enn brød?

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør forklarer at det tradisjonelle brødet og knekkebrødet er laget av det samme, men at knekkebrødet er stekt litt lenger.

- Mye fullkorn og fiber betyr at kornproduktet er sunt. Det er bra for vekta og er sykdomsforebyggende. Mye sikta hvetemel og bearbeidet produkter slår den andre retningen. Dette gjelder uansett om du velger knekkebrød eller brød, sier hun til KK.

Sundfør trekker frem at veldig mange av tenker vekt når de skal velge matprodukter. Hvis du leser hva som finnes i knekkebrød og brød per hundre gram, er det knekkebrødet som har mest kalorier.

- Det er mer fuktighet igjen i brødet på grunn av høyere vanninnhold. Derfor ligger brød på rundt 250 kalorier per hundre gram, og knekkebrød på 350 kalorier per hundre gram. Men fordi et knekkebrød veier mindre enn en brødskive, vil det oftest være mer kalorier i en brødskive enn i et knekkebrød Til gjengjeld metter brødskiva mer.

- Mange bytter ut brød med knekkebrød for å gå ned i vekt. Hvis du bytter en brødskive med et knekkebrød går du jo ned i vekt fordi du spiser mindre, ikke fordi det er noe magisk med knekkebrød, sier hun.

LES OGSÅ: Brød uten mel: - Steinalderbrødet som bare tar ti minutter å bake

VEKTNEDGANG: Knekkebrød kan være best for vektnedgang, men det er ikke nødvendig. FOTO: NTB Scanpix
VEKTNEDGANG: Knekkebrød kan være best for vektnedgang, men det er ikke nødvendig. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Fordeler og ulemper med knekkebrød

Er det knekkebrød det går i hjemme hos deg er det noen ting som kan være lurt å huske på, avhengig av grunnen til at du spiser knekkebrød. Noen spiser det for å gå ned i vekt, andre fordi de ønsker næringsrik mat og andre fordi det smaker godt.

- Knekkebrød som har lite mel og mye frø ligger enda høyere på kaloriinnhold, men de inneholder til gjengjeld mange sunne fettsyrer og mye e-vitamin, sier Sundfør.

En annen ting som kan være lurt å tenke på er saltinnhold. Noen typer knekkebrød inneholder mye salt; faktisk like mye salt som i potetgull! Er du fast knekkebrødspiser er det derfor lurt å ta en titt på saltinnholdet.

- Det er også viktig å vite at knekkebrød har et mye høyere innhold av stoffet akrylamid, fordi det stekes hardere enn brød. Mindre mengder med akrylamid er ikke noe å være redd for, men et høyt inntak ser ut til å øke risikoen for kreft, sier ernæringsfysiologen.

- På den positive siden inneholder de groveste knekkebrødene enda mer fiber enn grovt brød, men jerninnholdet er høyere i brød, og jern er noe spesielt kvinner ofte får i seg for lite av.

Alt i alt betyr det egentlig at variasjon er bra. Spis litt brød og litt knekkebrød, så får du et mer spennende kosthold som øker matgleden. Variasjon er sunt, og Sundfør ser ingen grunn til å erstatte all brød med knekkebrød.

LES OGSÅ: Hodepine og øresus kan være tegn på jernmangel

PÅLEGG: Det du topper brødmaten med har veldig mye å si for om det er et sunt måltid.. FOTO: NTB Scanpix
PÅLEGG: Det du topper brødmaten med har veldig mye å si for om det er et sunt måltid.. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

- Toppingen har alt å si for om resultatet blir sunt

Det du bruker som pålegg har også mye å si for om måltidet faktisk er sunt. Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky forklarer at brød er helt uproblematisk å spise, så lenge du velger riktig type - og ikke minst riktig type pålegg.

- Grovt brød eller ekstra grovt brød, altså minst 50 prosent grovhet, gir et godt underlag for andre sunne saker. Dette kan være fiskepålegg, cottage cheese og andre magre oster, grønnsaker og skinke, sier hun til KK.

Her fungerer brød og knekkebrød likt; toppingen har alt å si for om resultatet blir sunt. Du trenger altså ikke bekymre deg så lenge brødet er grovt og pålegget er sunt. Men dersom målet er vektnedgang kan knekkebrød være det beste alternativet.

- Hvis du velger et grovt knekkebrød med færre kalorier er det fint for vektnedgang. Mange av de nye frøknekkebrødene har mye kalorier fra fett, men det er det sunne fettet. Bare vit at alt er ikke like magert, sier Arsky.

Når du skal handle både brød og knekkebrød i butikken anbefaler Arsky deg til å se etter nøkkelhullsmerket, slik at du vet at det er varianter med mye fiber og lite salt.

- Ta gjerne de hvor du ser litt frø og hele korn, da får du mer jern, for eksempel.

LES OGSÅ: Dette er helt avgjørende om du skal ned i vekt

Til forsiden