FYLLEANGST: Alle som har opplevd å våkne med fylleangst, eller såkalt «hangxiety», vet hvor ubehagelig det kan være. FOTO: NTB Scanpix
FYLLEANGST: Alle som har opplevd å våkne med fylleangst, eller såkalt «hangxiety», vet hvor ubehagelig det kan være. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Fylleangst

Derfor våkner du med «hangxiety»

- Alle vet at alkohol er en god angstfordriver, men det må du betale for dagen etter, forklarer professor.

Alle som har opplevd å våkne etter en fuktig kveld med angst i hele kroppen vet hvor ubehagelig det kan være. Kroppen skjelver, tankene raser og du gransker gjerne alt du sa eller gjorde dagen før. Dette er klassiske symptomer på såkalt «hangxiety», eller fylleangst.

Var det virkelig en så god idé å dele de ekte følelsene og tankene dine med kollegaen din? Burde du virkelig ha sendt den SMSen klokka tre i natt? Tankene kverner mens du gjerne ligger der og kjenner at kroppen prøver å kvitte seg med alkoholen fra kvelden før. Men hva er egentlig grunnen til at vi opplever denne angsten dagen derpå, også i tilfeller hvor vi ikke har gjort noe galt eller flaut?

- Alle vet at alkohol er en god angstfordriver. I de aller fleste selskap serveres det en velkomstdrink i det man kommer, og den tradisjonen har oppstått fordi den lille sosiale angsten som vi alle har blir fordrevet av et lite glass alkohol. Man senker skuldrene, snakker litt friere og blir i litt festligere humør.

Det sier Jørgen G. Bramness, som er seniorforsker ved Folkehelseinstituttet og Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rus og psykisk lidelse, og professor i psykiatri ved UiT.

Alkohol påvirker og demper altså substanser i hjernen, som er sentrale i å utløse angst.

- Men det er slik at vi betaler gleden med sorg, og angsten kommer enda sterkere tilbake. Med en gang vi tilfører kroppen noe unaturlig, prøver den å kjempe imot, forklarer han.

Så lenge vi har alkoholen innabords opplever vi altså en demping av angsten, men etter hvert som alkoholen forsvinner vil kroppen kompensere og da opplever vi mer angst.

- Det er en slags abstinensreaksjon. Det man som man dagen før dempet kommer tilbake i stort monn. Jo mer man har dempet angsten med alkohol, jo mer kommer den tilbake dagen etter. Men noen kan drikke mye uten å oppleve fylleangst, mens andre kan drikke lite og oppleve det. Det er veldig individuelt, sier han.

LES OGSÅ: Ja, noen er mer utsatt for å få fylleangst enn andre

DEMPER ANGSTEN: Alkohol kan dempe følelsen av angst, men problemet er bare at angsten blir enda sterkere når alkoholen forsvinner fra kroppen. FOTO: NTB Scanpix
DEMPER ANGSTEN: Alkohol kan dempe følelsen av angst, men problemet er bare at angsten blir enda sterkere når alkoholen forsvinner fra kroppen. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Dette avgjør om du får fylleangst

Ofte er det slik at de som drikker lite og sjeldent kan oppleve mer fylleangst enn de som drikker ofte. Dette skyldes mangel på erfaring.

- Alder kan også påvirke, da man tåler alkohol bedre i ungdomsårene, men den viktigste faktoren er hvor mye man drikker, forklarer Bramness.

Mange tar seg gjerne et glass rødvin på kvelden for å sove godt, men opplever å bli urolige om natten fordi alkoholen er på vei ut. Det er en veldig lett versjon av fylleangst.

- Er det noe man kan gjøre for å unngå angst dagen derpå?

- Ja, man kan drikke mindre. Du bør aldri behandle angst med å drikke alkohol, fordi angsten er der over tid og alkohol er en midlertidig løsning. Da kan man få alkoholproblemer, advarer han.

Men hvis du likevel vil drikke, bør du ta en pause etter den første drinken.

- Da får du litt angstdemping av den ene drinken, uten at du får fylleangst dagen derpå. Drikk da gjerne litt, men begrens mengden. Prøv å forbli i den lykkelige, lave promillen, som har en angstdempende effekt, råder han.

LES OGSÅ: - Den tunge klumpen i magen slapp da jeg kom meg ut i naturen

Har ikke kontroll

Det er ikke mangel på folk som sverger at de aldri skal drikke igjen etter det som ble en litt vel fuktig kveld på byen.

- Det kan være stort og smått som gjør at vi får fylleangst, men fellesnevneren er at vi kjenner at vi ikke har kontroll på gårsdagen, og at vi gjorde eller sa noe vi ikke ville gjort edru. Det er selvsagt ingen god følelse.

Det sier Randi Hagen Eriksrud, som er generalsekretær i alkovettorganisasjonen Av-og-til, til KK.

Når vi drikker blir vi mer impulsive, vi tenker ikke like mye på konsekvenser, og ved høyere alkoholmengder kan vi også få såkalte blackouts, at vi glemmer deler av kvelden.

- Da er det ikke rart at vi fort får en dårlig følelse dagen derpå. Fylleangst er en konsekvens av å drikke for mye alkohol, sier hun.

LES OGSÅ: Slik kan alkohol påvirke vektnedgangen

Slik unngår du fylleangst

Hagen Eriksrud har noen råd til deg som vil unngå fremtidig fylleangst:

1. Ikke drikk på tom mage
Spiser du før og underveis, så har du litt mer kontroll over promillen din. Holder du promillen i sjakk blir også dagen derpå langt hyggeligere.

2 Velg drikke med lavere alkoholprosent – eller alkoholfritt
Har du hørt om NOLO-trenden?
Det er trendy å velge drikke med lav alkoholprosent. Det kan også være lurt å bytte ut noen drinker i løpet av kvelden med noe alkoholfritt. De senere årene har det kommet mange nye og spennende alternativer for enhver smak, så hvorfor ikke bruke festen til å teste noe nytt? Et triks er også å drikke et glass vann før hvert glass med alkohol.

3. Dropp lange, fuktige vorspiel
Det blir som regel nok av drikke utover kvelden likevel. Lange vorspiel kan føre til at man ankommer utestedet med for høy promille, og slike kvelder er ofte starten på vonde morgener.

4. Det er ingen skam å snu
Gå hjem mens kvelden er på topp og før du er blitt for sliten.

LES OGSÅ: Får du sterk fylleangst? Da bør du være forsiktig med inntaket

Slik påvirkes kroppen ved ulik promille

0,5 promille: Du føler deg lett påvirket, og i godt humør. Du oppfatter situasjoner dårligere, og reagerer mindre presist. Du er mer impulsiv og mindre kritisk, og gjør mer feil. Synet ditt fungerer dårligere.

0,5 – 1 promille: Du kan fortsatt føle rusen som positiv. Samtidig er du også litt mer ukritisk og risikovillig. Du får stadig dårligere koordinasjonsevne. Du både tenker saktere og konkluderer mer feil. Oppmerksomheten og konsentrasjonsevnen din daler.

1 – 1,5 promille: Balansen kan være dårlig, du kan snøvle og du har dårlig kroppsmotorikk. Du er nok stadig mer søvnig og blir stadig sløvere. Du har lang reaksjonstid og problemer med å huske.

1,5 – 2 promille: Dersom det ikke allerede har skjedd, så kan du på dette promillenivået oppleve at du blir veldig kvalm og må kaste opp. Motorikken er tydelig svekket, hukommelsen din er redusert og det er risiko for at du får blackouts. Og du er nokså trøtt.

2 – 2,5 promille: På dette promillenivået fremstår du nok som svært sterkt beruset. Du har betydelig redusert selvkontroll, på hva du sier og gjør og hvordan du er motorisk. Det er en betydelig sjanse for at du kaster opp, og du kan miste kontroll over urinblæren også.

2,5 – 3 promille: På dette nivået har man tydelige symptomer på forgiftning. Du mangler selvkontroll, og det er økt fare for at du tisser på deg. Du vil kanskje falle i søvn, og det er risiko for at du mister bevisstheten. Pusten din kan være ustabil og kan stanse fordi også pustesenteret i hjernen fungerer dårligere.

3 og oppover: Med en promille over 3 kan det være høy risiko for pustestans og død. Men de fleste vil på grunn av sterke symptomer på alkoholforgiftning slutte å drikke før man får så høy promille som dette.

Råd mot fylleangst

Andre tips som kan hjelpe når angsten først har inntruffet er:

  • Søvn
  • Sunn mat
  • Vann
  • Å snakke om angsten med noen
  • Mindfulness
  • Fysisk aktivitet og å komme seg ut i solskinn eller frisk luft.

LES OGSÅ: Fylleangst i dag?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: