BANAN: Hvilken banan velger du? Grønne, gule eller brune? FOTO: NTB scanpix
BANAN: Hvilken banan velger du? Grønne, gule eller brune? FOTO: NTB scanpix Vis mer

Grønne, gule eller brune bananer?

Derfor velger kvinner den ene og menn den andre

Ny undersøkelse viser at det er særlig én type banan kvinner velger.

Banan er uten tvil en av favorittfruktene til nordmenn. Den er sunn og inneholder viktige næringsstoffer - og vi spiser faktisk 17 kilo bananer hvert år.

Men hvilke bananer går vi for? Grønne, gule eller brune? Ifølge en ny undersøkelse er det overraskende store kjønnsforskjeller på hvor modne vi ønsker bananene skal være.

Og kanskje ikke så overraskende: langt flere kvinner enn menn foretrekker dem som er litt grønne.

- Bananer er nordmenns favorittfrukt, og hele 97 prosent av de som spiser bananer har en preferanse for hvor modne de bør være når de spises. Halvparten ønsker dem helt gule, mens den andre halvparten ønsker dem litt grønne eller litt brune, sier Nina Horn Hynne, kommunikasjonssjef i MENY, i en pressemelding.

Inneholder mye sukker

En banan er ikke bare en banan, i alle fall ikke hva næringsinnholdet angår. Innholdet forandrer seg nemlig etterhvert som bananen blir moden - og det er kanskje her valget hos kvinner slår inn.

Forskning viser nemlig at menn og kvinner generelt opplever smak ulikt.

- Det er vanskelig å si hvorfor det er kjønnsforskjeller på bananer, men noen studier viser blant annet at kvinner scorer bedre enn menn på grunnsmakene søtt, surt, salt og bittert. Kanskje kan en forklaring være at litt overmodne bananer smaker for mye for mange kvinner, sier Horn Hynne.

BANAN: Hvilken banan foretrekker du? FOTO: NTB Scanpix
BANAN: Hvilken banan foretrekker du? FOTO: NTB Scanpix Vis mer

For det er nemlig slik at etterhvert som bananen modnes, endres også forholdet mellom sukker, stivelse og resistent stivelse i frukten.

– En gul banan har mindre vanlig stivelse, mindre resistent stivelse og mer sukker enn den grønne, har Lise von Krogh, klinisk ernæringsfysiolog tidligere fortalt til KK.

– Mens umodne, grønne bananer har et stivelsesinnhold på nær 24 prosent og kun 6 prosent sukker, vil den modne bananen inneholde 3 prosent stivelse og 21 prosent sukker. Modnes bananen videre, så finnes det knapt noe stivelse igjen.

Bananens modningsprosess gjør at stivelsen brytes ned og blir til sukker, så en brun og godt moden eller overmoden banan har ikke mer stivelse igjen – bare sukker.

Så hvilken banan bør du velge når? Dette mener ernæringsfysiologen:

  • På jobb: Når du spiser en grønn banan, får du et mer langsomt og gradvis energipåfyll. Dette kan være nyttig for eksempel når du sitter på jobb.
  • Trening: Von Krogh sier at den brune bananen er perfekt i en treningsituasjon og passer ypperlig før, under eller etter trening - altså når du trenger rask energi.

Ifølge Gunn Helene Arsky, som er ernæringsfysiolog, er bananen også et supert lite mellommåltid det er lett å ha med i vesken.

– Mange anser bananen som en svært søt og fet frukt, noe som har gjort at mange holder seg unna denne unike frukten. Men om vi går bananen etter i sømmene, ser vi raskt at den ikke akkurat er noen fettbombe – en gjennomsnittlig stor banan inneholder mindre enn et halvt gram fett, har hun sagt til KK.

Men la oss ikke bare snakke om fett og sukker, bananen har nemlig andre næringsstoffer som gjør godt for kroppen, og disse er like viktige å nevne. For eksempel er banan en utmerket kilde til kalium, både i umoden og moden tilstand.

– Én banan dekker 10 prosent av dagsbehovet av kalium. Og dersom du spiser mer kalium kan du demper og redusere faren for høyt blodtrykk, som igjen har vist å bety lavere dødelighet, sier hun og legger til at bananen også er godt for magen og fordøyelsen.

– Det høye fiberinnholdet motvirker forstoppelse, og modne, søte bananer hjelper mot diaré. Studier viser også at bananer med litt grønnfarge virker styrkende på slimhinnen i magesekken og forebygger magesår, forteller Arsky.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: