SOSIALE MEDIER: De fleste av oss er på sosiale medier for å holde kontakt med vennene våre og få med oss annen informasjon. FOTO: NTB Scanpix
SOSIALE MEDIER: De fleste av oss er på sosiale medier for å holde kontakt med vennene våre og få med oss annen informasjon. FOTO: NTB Scanpix
Slette sosiale medier:

Derfor velger mange å slette Facebook og andre sosiale medier

De fleste av oss er godt etablert på sosiale medier, men noen velger å unngå det helt.

Å være på Facebook og andre sosiale medier kan vel kanskje kalles for en selvfølge her til lands. Men hvorfor velger noen å gå bort fra de sosiale mediene?

- Av de ca 5,2 millioner menneskene som bor i Norge, er 3,4 millioner av de over 18 år på Facebook (ifølge Ipsos MMI). Snapchat har 2,5 millioner norske brukere, og Instagram vokser stadig med sine 2,2 millioner norske brukere.

De aller fleste som ønsker å være på sosiale medier i Norge, er der, sier sosiale medier-ekspert i Resonate, Ingvild Moen, til KK.

LES OGSÅ: - Sosiale medier forsterker ideen om at gresset er grønnere på andre siden

- Vi bruker sosiale medier for å holde kontakt med vennene våre

Om du er en av de som har valgt å gå bort fra sosiale medier, har du har kanskje fått reaksjonen: «Hæ, er du ikke på Facebook?».

Melanie Magin er postdoktor ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU, og er ekspert på sosiale medier. Hun forklarer hvorfor de aller fleste av oss velger å ha en Facebook-konto:

- Den viktigste grunnen til at Facebook ble skapt var jo for å skape et sosialt nettverk. Vi bruker sosiale medier for å holde kontakt med vennene våre. En annen viktig grunn er at vi ser etter all mulig informasjon der, sier Magin.

For eksempel har sosiale medier blitt en veldig viktig nyhetskilde. I tillegg ser vi også etter informasjon om produkter og annen type veiledning der.

- Mange bruker også sosiale medier for å uttrykke seg selv, for underholdning, politisk deltakelse, en flukt fra hverdagslivet, eller bare som tidsfordriv.

LES OGSÅ: Slik kan du avslutte et vennskap på Facebook uten at personen legger merke til det

UNDERHOLDNING: Mange bruker sosiale medier for underholdning og for å flykte fra hverdagslivet, sier ekspert. FOTO: Shutterstock
UNDERHOLDNING: Mange bruker sosiale medier for underholdning og for å flykte fra hverdagslivet, sier ekspert. FOTO: Shutterstock Vis mer

Derfor sletter vi oss

Antall brukere av Facebook og sosiale medier har økt voldsomt siden de ble skapt. Likevel mister Facebook markedsandeler, spesielt i den yngre aldersgruppen. Brukere under 25 år foretrekker ofte andre sosiale medier, som Snapchat eller Instagram, forklarer Magin.

Hun forklarer at mange av de som sletter Facebook-kontoen sin, gjør det fordi de er bekymret for privatlivet sitt.

I tillegg kan det være det Magin kaller for en nettverkseffekt: Hvis de fleste vennene dine velger å forlate Facebook for å bruke andre kanaler til å kommunisere i stedet - hva skal du da gjøre på Facebook?

- Tallene fra Ipsos viser at ikke så mange sletter kontoene sine, men noen velger det. Jeg må bare spekulere, men det virker å være litt «trendy». Noen sletter fordi de er opptatt av personvern, og er redd for å bli overvåket/utnyttet i kommersiell sammenheng. Andre gjør det nok fordi de hører at andre sletter, sier Moen.

Ipsos har undersøkelser hvert kvartal, og ifølge dem har brukere av sosiale medier tidligere vokst jevnt, mens det nå er relativt stabilt.

- Facebook har siden sist kvartal hatt litt nedgang, og Snapchat har stagnert. Instagram, som også er eid av Facebook, har en svak økning, sier Moen om tallene.

LES OGSÅ: Snoker du på mobilen til kjæresten?

HOLDE KONTAKT: Det er lett å holde kontakten med de fleste vi kjenner på sosiale medier. FOTO: Shutterstock
HOLDE KONTAKT: Det er lett å holde kontakten med de fleste vi kjenner på sosiale medier. FOTO: Shutterstock Vis mer

Har gradvis blitt flere «godt voksne» på sosiale medier

I Facebooks tidligere år var det de unge som regjerte, men gradvis har de voksne også tatt sin plass.

- Flere voksne bruker sosiale medier enn tidligere. Det er litt sprøtt å tenke på at Snapchat kom i 2012. Vi nordmenn tar til oss digitale vaner veldig raskt, og til tross for at vi er få folk, har Snapchat et kontor med to ansatte i Norge.

Dette er slettes ingen selvfølge, forklarer Moen - det er rett og slett fordi Norge brukes av mange som et «testland», fordi så mange nordmenn er aktive i digitale kanaler.

LES OGSÅ: Ungdommens uskrevne regler for sosiale medier: - Hvis du skifter profilbildet ditt for ofte kan du bli stemplet som «attention whore»

Til forsiden