DIABETES TYPE 2: Personer med diabetes type 2 kan ha vanskeligheter med å legge om livsstilen, men det er ifølge ekspertene veldig viktig. Slik kan du komme igang!  Foto: NTB scanpix
DIABETES TYPE 2: Personer med diabetes type 2 kan ha vanskeligheter med å legge om livsstilen, men det er ifølge ekspertene veldig viktig. Slik kan du komme igang! Foto: NTB scanpix Vis mer

Diabetes 2

- Dersom man har spist og drukket på en viss måte i mange år, kan det være vanskelig å endre rutiner

Fysisk aktivitet og et sunt kosthold er viktig for å forebygge skader og å bremse utviklingen av sykdommen, men det kan være vanskelig å komme i gang, og å holde på de gode vanene.

Diabetes type 2 er et økende problem i Norge – rundt 230 000 nordmenn har diabetes. For å forebygge skader og å bremse utviklingen av sykdommen, er det viktig med fysisk aktivitet og riktig kosthold. Dette er det mange som sliter med – det kan være vanskelig å legge om vanene.

Forskere har undersøkt om endring av kosthold og fysisk aktivitet kan påvirke egenbehandling, livskvalitet og diabetesmål, med fokus på langtidsblodsukker. (Psst: Er du konstant trøtt og sliten?)

Undersøkelsen viste at det er en sammenheng mellom endring av fysisk aktivitet og kostholdsvaner: Når du er i gang, eller motivert for å være mer fysisk aktiv, er det enklere å endre kostholdet også.

– Anbefalingene fra Helsedirektoratet vedrørende kosthold og fysisk aktivitet for personer med diabetes type 2, er likt som for den norske befolkningen forøvrig. Det er å spise sunn og variert mat, og å ha minst 150 minutter anstrengende aktivitet ukentlig, sier Heidi Holmen.  

Holmen er lektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus, og en av forskerne bak denne undersøkelsen.

– Mange med diabetes type 2 har en samtidig overvekt, og for disse vil en kostomlegging som medfører noe vektnedgang, være spesielt viktig for å kontrollere blodsukkeret.

LES OGSÅ: Slik kan du spise deg friskere fra diabetes type 2

SUNN MAT: – Anbefalingene fra Helsedirektoratet vedrørende kosthold er å spise sunn og variert mat, og å ha minst 150 minutter anstrengende aktivitet ukentlig.  Foto: NTB scanpix
SUNN MAT: – Anbefalingene fra Helsedirektoratet vedrørende kosthold er å spise sunn og variert mat, og å ha minst 150 minutter anstrengende aktivitet ukentlig. Foto: NTB scanpix Vis mer

Må klare å opprettholde endringene over tid

Det viktigste med disse endringene er at man skal klare å opprettholde dem over tid, og for mange er det små justeringer som er nødvendig. Spis små og hyppige måltider, spis sakte og kjenn etter at du er mett.

– Det er spesielt mat med mye stivelse, sukker og raske karbohydrater som gir en stor blodsukkerstigning, og derfor bør reduseres. Individuelle tilpasninger bør gjøres for å sikre at personer med diabetes 2 får et kosthold som de kan trives med over lengre tid, sier Holmen.

Fysisk aktivitet vil bidra til å redusere blodsukker og vekt, i tillegg til at det har mentale fordeler som for mange vil kunne bidra til bedre sykdomshåndtering. (Psst: - Ja, det er menneskelig å lengte etter sofaen framfor tredemølla!)

– Det er også viktig at man beholder den gode lørdagen hvor man kan kose seg litt ekstra, men man må unngå lørdag hver dag. Noen synes at det er tungt å komme i gang med fysisk aktivitet. Da er det viktig å gjøre noe man føler at man mestrer, og som man liker.

– Det kan være lurt å ta kontakt med Diabetesforbundet der man bor, og høre om de har et tilbud man kan delta på. Dette kalles «motivasjonsgrupper», og er et likemannstilbud hvor mange opplever mye støtte og mestring, sier hun.

LES OGSÅ: Slik kommer du i gang med treningen!

Mennesket er skapt for å foretrekke kaloririk mat

Kaveh Rashidi, universitetslektor, lege og daglig medarbeider i Tidsskriftet, mener at personer med diabetes type 2 kan ha vanskeligheter med å legge om til en sunnere livsstil, blant annet fordi gamle vaner er vonde å vende.

– Dersom man har spist og drukket på en viss måte i mange år, kan det være vanskelig å endre rutiner. For andre kan det største problemet være å finne god kunnskap, det finnes nemlig mange dårlige kilder, blant annet på internett, på hva som er et sunt kosthold.

For andre kan mangelen på motivasjon gjøre det vanskelig å legge om rutinene. Kanskje man har prøvd tidligere, men mislyktes? Sunt kosthold kan også være både dyrere og mer tidkrevende. (Psst: For fire år siden endret Kristina fra Elverum livsstil - og ble i løpet av tre år bikinifitness-utøver!)

Alle monner drar, og et par små forbedringer kan til sammen utgjøre en stor forskjell

– Samtidig er det viktig å huske på genetikken i dette. Mennesket er skapt for å foretrekke kaloririk mat for å overleve, og dette krever ofte veldig mye av den enkelte for å gå imot dette instinktet. Men det skal sies at jeg tror alle kan få til litt forbedring, hvis man er motivert og ønsker det. Alle monner drar, og et par små forbedringer kan til sammen utgjøre en stor forskjell.

LES OGSÅ: For Hilde ble treningen en vei ut av depresjon

ALLE MONNER DRAR: Begynn å turer, for eksempel i trapper. - Alle monner drar, og et par små forbedringer kan til sammen utgjøre en stor forskjell.
ALLE MONNER DRAR: Begynn å turer, for eksempel i trapper. - Alle monner drar, og et par små forbedringer kan til sammen utgjøre en stor forskjell. Vis mer

Diabetikere lever lenger enn tidligere

Selv om det kan virke som at stadig flere nordmenn får diabetes, er det ikke slik. Befolkningen blir eldre, så antallet diabetikere øker naturligvis også. Ifølge Rashidi er det positivt – det betyr at diabetikere lever lenger enn tidligere.

– Allikevel ser vi skumle tendenser hos en del stillesittende ungdom. Faktisk er det sånn at en gjennomsnittlig 15-åring i Norge er mindre fysisk aktiv enn pensjonister. Gutter på 15 år sitter helt stille 70 prosent av dagen.

Rashidi påpeker at kosthold og mosjon er kjempeviktig for diabetikere, men det er også lurt å løfte blikket og spørre seg selv hvorfor man i det hele tatt ønsker å ha et sunt blodsukker – da vil man finne viktige ting å fokusere på.

– Hovedårsaken til at man behandler det høye blodsukkeret er at det på sikt gir økt risiko for mange alvorlige sykdommer som hjerteinfarkt, hjerneslag og nyresvikt. Hvis man har diabetes type 2, er det viktig å angripe andre risikofaktorer for disse sykdommene, slik at man reduserer den totale risikoen.

Å droppe røyken, ha et moderat alkoholforbruk og et tålelig stressnivå i hverdagen er også viktig.

LES OGSÅ: Ikke bare usunne og overvektige som får diabetes type 2

Veldig viktig med støtte fra familie og venner

Tidligere forskning har slått fast at støtte, enten fra familie, venner eller helsepersonell, er avgjørende for en god egenbehandling av diabetes.

– Forskningen vår viste også at det var høyere sannsynlighet for å være fysisk aktiv dersom man opplevde sosial støtte rundt seg, forklarer Holmen.

Diabetes type 2 er en sykdom som for mange oppleves stigmatiserende, og dette gjør det vanskeligere for den enkelte når de skal ta gode valg, enten det er innenfor kosthold eller fysisk aktivitet.

– De siste årene har også teknologi, og da spesielt mobil-apper, kommet som et bidrag til å støtte endring av levevaner. Man kan for eksempel se hvor fysisk aktiv man er, hva man spiser, og hvordan dette påvirker blodsukkeret og medisineringen. Apper vil være viktig i fremtiden for de som ønsker å benytte seg av en slik form for støtte, sier Holmen.

LES OGSÅ: Derfor bør du trene sammen med noen!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: