SVIMMEL UNDER TRENING: Det er mange faktorer som kan føre til svimmelhet under trening, men du bør utelukke at det ikke er noe alvorlig. FOTO: NTB Scanpix
SVIMMEL UNDER TRENING: Det er mange faktorer som kan føre til svimmelhet under trening, men du bør utelukke at det ikke er noe alvorlig. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Svimmel under trening:

- Dersom svimmelhet under trening forekommer ved flere anledninger vil jeg anbefale å oppsøke fastlegen

Det kan ha en uskyldig årsak, men bør alltid tas alvorlig.

Det er meningen at trening skal være slitsomt. Du skal bli svett, og du skal bli andpusten. Men du skal da ikke bli svimmel, hæ?

Det er ikke uvanlig å bli bekymret når du tror du skal svime av, og det er ikke noe du bør avfeie for raskt.

Monica Klungland Torstveit, førsteamanuensis ved fakultet for helse- og idrettsvitenskap ved Universitetet i Agder sier til KK.no at man alltid bør ta slike symptomer på alvor, og vurdere de situasjonene der svimmelheten oppstår.

– Var dette et engangstilfelle eller skjer det regelmessig? De gangene det skjer er det noe mønster i treningsintensitet, varighet eller type trening? Eller er det andre faktorer som kosthold eller søvn forut for treningen? Spør hun.

– Dersom svimmelhet under trening forekommer ved flere anledninger vil jeg anbefale å oppsøke fastlegen for å få avkreftet eventuell sykdom, legger hun til.

LES OGSÅ: Jernmangel: Her er de vanligste symptomene

Du har trent for hardt

Vi har alle opplevd å bli akutt svimmel hvis vi reiser oss opp for raskt fra en sittende stilling – og som regel går det over like raskt som det kom, og skyldes et lite blodtrykksfall i hjernen. Men dette er bare én av mange årsaker til at vi noen ganger blir ør og svimlete.

OBS! Hvis svimmelheten oppstår ofte, eller at den kommer sammen med plutselig innsettende hodepine eller brystsmerter, bør du kontakte lege. Foto: Shutterstock / g-stockstudio
OBS! Hvis svimmelheten oppstår ofte, eller at den kommer sammen med plutselig innsettende hodepine eller brystsmerter, bør du kontakte lege. Foto: Shutterstock / g-stockstudio Vis mer

– Det er vanskelig å gi konkrete råd på generell basis, for svimmelhet er et veldig uspesifikt symptom som forekommer i mange forskjellige tilstander, sier Lars Rune Haslestad, personlig trener og PT-ansvarlig ved Akropolis i Drammen, til KK.no.

Men også han påpeker at det er noen ting du bør være ekstra obs på.

Svimmelhet som kommer sammen med plutselig innsettende hodepine eller brystsmerter må tas alvorlig. Da vil jeg anbefale å kontakte lege, sier han.

Det finnes ikke ett bestemt fasitsvar på hvorfor du blir svimmel når du trener. Noen ganger kan det være treningen i seg selv som er årsaken, for eksempel ved en intensiv aktivitet som kroppen din ikke er godt vant med. (Psst: Rabdomyolyse: Flere og flere trener på seg den livstruende diagnosen!)

– Rent fysiologisk kan svimmelhet under trening være grunnet at mye blod strømmer ut til musklene i kroppen og mindre blir fordelt til hodet, eller at pulsen blir så høy at hjertepumpingen blir ineffektiv og mindre blod blir tilført hjernen – som er meget sensitiv for oksygen, forklarer han.

– For eksempel kan man oppleve en form for press ved styrkeløft ved at man gjerne holder buktrykk under løftet. Utholdenhetstrening skaper også en betydelig økt puls og øker kravene til det kardiovaskulære systemet, legger han til.

LES OGSÅ: Dette bør du vite om bootcamp-trening

Kan skyldes energiunderskudd

Uten mat og drikke, duger helten ikke – sies det. Og Haslestad påpeker at noen ganger kan et dårlig inntak av mat- og væske forårsake svimmelhet under trening. Kroppen består av 60 prosent vann, og denne vannmengden er viktig for mange av kroppens funksjoner. Siden dette tappes ut av oss når vi tisser, svetter og puster trenger den stadig påfyll.

Derfor er det viktig å sørge for å drikke nok vann, samt å få i seg nok energi før du drar på trening.

ENERGIUNDERSKUDD: Har du spist eller drukket for lite? Det kan være årsaken til svimmelheten. Foto: Shutterstock / racorn
ENERGIUNDERSKUDD: Har du spist eller drukket for lite? Det kan være årsaken til svimmelheten. Foto: Shutterstock / racorn Vis mer

Dersom du ellers er frisk anbefaler Torstveit at du ser nærmere på dine rutiner når det kommer til trening, kosthold og søvn, og at du tilstreber et balansert forhold mellom disse faktorene.

– Vi vet at svimmelhet kan være et tegn på energiunderskudd ved at forholdet mellom energiinntak og forbruk er i ubalanse. Det kan forekomme under perioder med bevisst slanking eller ved at man generelt sett ikke er flink nok med å spise tilstrekkelig og hyppig. Det kan også være et tegn på forstyrret spiseatferd eller spiseforstyrrelser, men det trenger overhode ikke være det, forteller hun.

Å sulte seg ned i vekt samtidig som du trener mye er slett ingen god løsning. Selv om det skal et lite kaloriunderskudd til for å gå ned i vekt, kan det virke mot sin hensikt dersom underskuddet blir for stort. Sørg derfor heller for å spise nok – ikke dropp frokosten, og pass på at du spiser gode og næringsrike måltider.

LES OGSÅ: Er du mye svimmel? Da kan det hende du har krystallsyke

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: