SØVN: Ifølge ekspertene er det ikke så lurt å sove lenge i helger og ferier, ifølge ekspertene.  Foto: NTB Scanpix
SØVN: Ifølge ekspertene er det ikke så lurt å sove lenge i helger og ferier, ifølge ekspertene. Foto: NTB ScanpixVis mer

Social Jet Lag

- Det å sove noen ekstra timer i helgene kan øke risikoen for hjertesykdom med 11 prosent

Helger og ferier er hellig for mange av oss – endelig er det mulig å legge seg senere og sove litt lenger! Men det er ikke så lurt, ifølge ekspertene.

Mange av oss er travelt opptatt med skole og jobb i ukedagene, og utnytter derfor helger og ferier til å «sove ut». Dette gjelder faktisk 85 prosent av oss, ifølge en studie publisert i Yahoo News.

Det er jo så deilig å sove til man våkner av seg selv, ikke sant? Men det er ikke bra for helsa, skal vi tro ekspertene.

– Mange bygger opp et søvnunderskudd i løpet av arbeidsdagene, og sover derfor ekstra lenge i helgene. Dette fører til en uregelmessig livsstil, hvor man går i seng og står opp på forskjellig tidspunkt. Det er dette som kalles social jet lag, sier Mikael Rasmussen, søvnekspert, forfatter og foredragsholder ved Center for stress og trivsel, København. 

Dersom man sover noen ekstra timer i helgene, kan det føre til kronisk fatigue og trigge dårlig humør. Det kan også øke risikoen for hjertesykdom med 11 prosent.

– Dersom du legger deg og står opp til forskjellig tidspunkt, vil det påvirke stresshormonene i kroppen din. For å kompensere for disse uregelmessige tidene, vil kroppen produsere flere stresshormoner, som igjen fører til dårligere søvn. 

LES OGSÅ: - Søvnen påvirkes ofte dersom man ikke har det helt greit i livet

Jenter mellom 16 og 24 år er spesielt utsatt

Rasmussen mener at dette er spesielt uheldig for unge jenter mellom 16 og 24 år. I tidligere studier har halvparten av jentene i denne aldersgruppen rapportert at de føler seg uopplagt når de våkner om morgenen. Dette er på grunn av en uregelmessig livsstil.

– Dersom kroppen skal fungere optimalt, slik at stoffskifte, hormonutskillelse og hjernekapasitet er på topp, bør du prøve å legge deg og stå opp til omtrent samme tid hver dag – du kan sove maks én time mer enn du gjør til vanlig. 

Desto bedre søvnrutiner du har, jo bedre vil kroppen og hjernen fungere. Dessverre er det altfor få som klarer å opprettholde en slik livsstil.

– De aller fleste sover for lite i hverdagen, spesielt unge som studerer. De kommer for sent i seng, noe som svekker hukommelse, konsentrasjon og læringsevne. Yteevnen reduseres med 20-30 prosent, sammenlignet med hva de kunne ha prestert etter tilstrekkelig med søvn, sier Rasmussen. 

Det kan være nyttig å funne ut av hvor mye søvn du trenger for å fungere optimalt – dette kan være ganske individuelt, men behovet for voksne mennesker ligger på rundt syv-ni timer søvn per natt. 

– Det er dessverre slik at tv, pc og sosiale medier forstyrrer søvnen vår. Dette gjør at det er vanskeligere å finne roen når man skal sove, noe som er svært uheldig, sier Rasmussen. 

LES OGSÅ: - Du sover rett og slett mindre jo eldre du blir

Ikke så farlig å «skeie ut» i ferier

I disse ferietider er det mange av oss som nyter late morgener, og sitter oppe litt ekstra lenge om kveldene. Selv om dette ikke er bra i lengden, er det ikke helt krise, ifølge Bjørn Bjorvatn, som er professor i medisin ved Universitetet i Bergen, og lege ved Bergen søvnsenter. 

– For mange av oss er det deilig å kunne slappe mer av, og sove litt lenger. Ferietid er bra for de fleste, og vi kan nyte å ha roligere morgener. 

De fleste tåler litt forandringer i søvnrutinene, men dersom du sliter med søvnen, kan det å sove ut om morgenen være uheldig. 

– Det kan forstyrre døgnrytmen – spesielt blant enkelte ungdommer. Noen tenåringer sover gjerne til klokken 11 eller senere i helgene, og får problemer med å sovne natt til mandag, sier Bjorvatn.

Bjorvatn mener at det ikke er krise å snu litt på døgnrytmen, bortsett fra at det kan medføre en brå og vanskelig overgang når ferien er over. Men er det verdt å prøve å ta igjen tapt søvn når man har ferie?

– Man tar aldri igjen all tapt søvn, det er derfor det er viktig å sørge for nok søvn – helst hver dag. Men er man på underskudd, kan det være lurt å sove ut. Man tar igjen litt av det tapte ved å sove lenger når anledningen byr seg. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: